silnik krokowy, problemy, gubienie kroków itp...

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

silnik krokowy, problemy, gubienie kroków itp...

#1

Post napisał: beowolf » 04 lip 2014, 23:16

Witajcie
Niedawno ktoś założył temat o silniku krokowym, gubieniu kroków po dłuższej pracy itp... Ja z kolei pisałem o uszkodzonym sterowniku...
A teraz jakby problemy się połączyły...
Otóż...problem jest z zacinaniem się silników krokowych. Nie piszę że silnik gubi kroki, bo on się poprostu zacina do momentu przerwy pracy (np. w programie). Sterowniki, o których pisałem, wymieniłem na nowe (od Marka...), ale silniki dalej się zacinają. Mam dwa silniki z cncprofi i jeden od Marka. Sterowniki M545, śruba o skoku 5, podział kroku 1/10, prąd ustawiony na 4,2A, napięcie silników 42V. Prędkość maksymalna na jaką pozwala mach przy sterowaniu LPT to 6750 mm/min, bezpiecznie ustawione na 6000, a w osi Z na 4000. Przyspieszenie osi na 600. Podczas pracy programu silnik który pracuje najwięcej czasami zacina się aż do momentu, gdy w programie zmieni się jego ruch w drugą stronę. Ale ostatnio zaczęły przycinać się pozostałe silniki. Odczepiłem je od śrub, położyłem na stole no i puściłem tak program. No i tutaj jest tak, że np. podnosząc silnik, ten się czasem zacina. Obracam go ośką do dołu - zacina się. Jak się go trzyma w ręce to czuć wibracje, nierówną pracę, jakby coś w nim obcierało itp. Myślałem, że to błędy w impulsach sterujących (brak ekranowanych kabli), więc podpiąłem wszystko jak najbliżej i jak najkrótszymi przewodami. No i jak tylko podniosę silnik ten zaczyna się zacinać....
I tu moje pytanie - silniki mają około 3 lat. Przepracowały może 100 godzin, ale leżały tak w maszynie na zimnie (nieogrzewany garaż). Czy silniki mogły się tak uszkodzić mechanicznie, że zaczęły jakoś w środku obcierać? Czy wina leży wogóle gdzie indziej....czyli w sterowaniu? zmieniałem już czasy impulsów step, dir, zmieniałem wtyczniki itp. Mam płytę główną CSMIO LPT. O co chodzi z tymi silnikami krokowymi....jednym działają bardzo dobrze a dla innych są przekleństwem.....



Tagi:


bubels
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 523
Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: bubels » 05 lip 2014, 00:33

Ja bym się doszukiwał innego źródła problemu.

1. Może jest gdzieś przerwa w obwodzie. Np. silniki (niekoniecznie krokowe) mają często wewnętrznie lutowane uzwojenia i pojawia się zimny lut, śniedź itp. co skutkuje nieprawidłową pracą.
Jakiś czas temu robiłem rozruch maszyny którą przejechała kilka tys. km. Z racji gabarytów w czasie transportu zdjęto osłony i zdemontowano silniki bramy. Przyklejono je na taśmę klejącą. Ta z jednej strony pękła i silnik dyndał na przewodach. Kabel był oki.

Podczas rozruchu jedna ze stron nie ruszyła a po ruszeniu przewodem zadymił się driver.
Silnik miał specjalną dławicę na wejściu przewodu. Gdy ją odkręciłem okazało się że kilkanaście mm od wyjścia z silnika wewnątrz izolacji zewnętrznej przewody były przerwane.

Doszło w konsekwencji do zwarcia.
Przewody silnik polutowałem i działa ale driver był do wymiany.

2. Uszkodzone łożysko silnika (rdza, zabrudzenia itp. ) dające opór wstępny.

Moim skromnym zdaniem silniki pracują na dość dużych obrotach (zakładam że mowa o śrubach kulowych) i tam już nie wiele potrzeba by silnik krokowy się wysypał bo ma niewielki moment.
Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....


Autor tematu
beowolf
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 318
Rejestracja: 06 kwie 2008, 09:46
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: beowolf » 05 lip 2014, 06:36

Rozebralem jeden silnik, lozyska chodza idealnie. Widac przetarcia na wale silnila. Wyczyscilem, zlozylem, dzialal dobrze. Ale jak go obrocilem walem do dolu to znowu zaczal sie blokowac. Uzwojenia nie maja przerwa ani przebic do obudowy. Rzecz w ty, że nie wiem czy kupowac nowe silniki. 6000 mm na srubie 5 to jakies 1200 obrorw silnika, ale przycinanie sie wystepuje duzo czesciej na nizszych obrotach. Moze to kwestia jakosci silnikow? Mam sanyo denki 1 Nm, podlaczylem na probe i dzialaja bez zadnych wibracji a maja juz dobre 7 lat sporadycznej pracy...

[ Dodano: 2014-07-05, 12:38 ]
no i co mam napisać....poskręcałem dzisiaj rano wszystko do kupy, włączyłem, 2 godziny sobie działa...... no i działa. Nic się nie zacina, wszystko ładnie działa. A jeszcze wczoraj mnie szlak trafiał.....ale co było nie tak.....
Jest natomiast dziwny jak dla mnie problem z czujnikiem wysokości narzędzia, ale to w dziale elektronika (tak dla zainteresowanych)

Tyle radości....znowu sporadycznie gubi kroki i tylko w jednej osi. Pewnie silnik siada....

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”