Ratunku, coś nie tak z sygnałem dir.

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
muras
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2013, 14:53
Lokalizacja: Rybnik

Ratunku, coś nie tak z sygnałem dir.

#1

Post napisał: muras » 11 sie 2013, 15:23

Witam serdecznie,
przeszukałem forum pod kątem tego problemu ale niestety żadne z podanych rozwiązań nie pomogło przy mojej maszynce.

Testuje silniki wyciągnięte z drukarek w programie mach3. Posiadam dwa unipolarne i jeden bipolarny niestety nie znam ich dokładnych parametrów. Używam zasilacza płyty głównej i sterowników do których płytki drukowane kupiłem na allegro.
http://allegro.pl/avt5358-1-sterownik-f ... 17608.html
http://allegro.pl/avt5358-3-sterownik-f ... 17527.html
http://allegro.pl/avt5358-2-b-sterownik ... 67913.html

Silniki obracają się płynnie przy wszystkich sterownikach i dla wszystkich wyjść z płyty głównej ale tylko w jedną stronę.
Wyeliminowałem błędnie podane piny przy konfiguracji macha i uszkodzony kabel LPT. Sprawdziłem dla wszystkich wyjść z płyty głównej sygnał DIR za pomocą diody LED, jedna ze strzałek na klawiaturze włącza diodę (stan wysoki ok. 3.2V silnik obraca się w prawo) po naciśnięciu drugiego klawisza dioda gaśnie stan niski ok. 0.1V silnik obraca się o jeden krok czasem w lewo czasem w prawo i tyle.

Uprzejmie proszę o jakieś wskazówki bo jestem w kropce, zupełnie nie mam pojęcia co mogę jeszcze zrobić.
Dodam jeszcze że sterowniki działają na układach TA8435H które kupiłem jako używane na allegro.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.



Tagi:

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 9326
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#2

Post napisał: tuxcnc » 11 sie 2013, 15:39

Odłącz sygnał DIR od komputera.
Teraz wejście DIR sterownika zewrzyj do masy i zobacz jak się silnik będzie kręcił "w obu kierunkach".
To samo zrób przy sygnale DIR sterownika podłączonym opornikiem rzędu kilku kiloomów do +5V.
Oczywiście silnik z sygnałem DIR ustawionym na stałe nie zakręci w drugą stronę, ale może się też okazać że nie zakręci wcale, co będzie oznaczać błędne działanie programu.
Natomiast jeśli po ręcznym przełączeniu sygnału DIR zaczną się dziać cuda zamiast obrotów w przeciwnym kierunku, to wyrzuć te sterowniki do śmieci i kup coś porządnego.
Na naprawianie archaicznych sterowników szkoda życia i pieniędzy.

.


Autor tematu
muras
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2013, 14:53
Lokalizacja: Rybnik

#3

Post napisał: muras » 12 sie 2013, 10:32

Zrobiłem tak jak kolega polecił.

Po zwarciu dira z GND silnik przemieszał się o jeden krok w momencie włączenia zasilania, a później o jeden krok po wciśnięciu klawisza. Kierunek w obu przypadkach był losowy.
Po zwarciu dira z +5V silnik obracał się płynnie dla obu klawiszy na klawiaturze ale zawsze w prawo.

Co to może oznaczać?
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#4

Post napisał: noel20 » 12 sie 2013, 11:20

Sprawdź na płytce sterownika wszystkie połączenia od wejścia dir do piątej nogi układu scalonego. Najlepiej dolutuj kabelek do 5 nóżki układu i podłącz do miernika i sprawdź pomiędzy nią a gnd napięcie podciągając dir wejścia płytki sterownika do masy. Może układ jest walnięty. A jaką kolega lutownicą to lutował?


Autor tematu
muras
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2013, 14:53
Lokalizacja: Rybnik

#5

Post napisał: muras » 12 sie 2013, 12:02

W połączeniach jest przewodzenie. Napięcie pomiędzy 5-tą nóżką układu, a dir'em zwartym z GND wynosi 2,06V.
Co do możliwości uszkodzonego układu - nie wiem. Silnik zachowuje się tak samo dla każdego sterownika. Wydaje się być mało prawdopodobne żeby wszystkie trzy układy były uszkodzone.
Płytki lutowałem porządną lutownicą i przy użyciu topnika w płynie, sprawdzałem wszystkie ścieżki pod względem przewodzenia dlatego wykluczam zimne luty i inne niezgodności.

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#6

Post napisał: noel20 » 12 sie 2013, 12:06

Specjalnie kazałem ci zmierzyć napięcie na 5 nodze układu gdy wejście dir jest zwarte do masy. Jeżeli jest tam 2V to nie jest dir zwarty do masy.
Coś robisz/zrobiłeś nie dokładnie.


Autor tematu
muras
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2013, 14:53
Lokalizacja: Rybnik

#7

Post napisał: muras » 12 sie 2013, 12:43

Zmierzyłem jeszcze raz. Pomiędzy GND zwartym z direm, a 5-tą nóżką jest 0.15V. Przy pomiarze dla kolejnego sterownika silnik dziwnie zachowywał się po przyłożeniu kabli miernika.


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#8

Post napisał: mc2kwacz » 12 sie 2013, 13:29

Muras, po pierwsze nigdy, PRZENIGDY, nie kupuje się używanych pojedynczych części elektronicznych, bo nie znasz pochodzenia.
Po drugie, wg specyfikacji, napięcie kierunku na nodze kierunku musi być mniejsze od 1,5V w sanie L i większe od 3,5V w stanie H. Od tego zacznij. Sprawdź woltomierzem cyfrowym, NIE analogowym (wychyłowym).
Jeśli jest ok, to sprawdź co się dzieje z pozostałymi napięciami kiedy zmienisz kierunek. Może wpływają na siebie z powodu błędu układowego. oscyloskop by się przydał.

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#9

Post napisał: noel20 » 12 sie 2013, 13:44

Tak niskie napięcie oznacza, że noga odpowiadająca za zmianę kierunku zmieniła swój stan i silnik powinien się kręcić w przeciwną stronę.

Weź opornik 10k wlutuj pod płytką pomiędzy 5 nogę a gnd, podłącz wszystko normalnie do kompa i zobacz jak będzie chodzić.


Autor tematu
muras
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 11 sie 2013, 14:53
Lokalizacja: Rybnik

#10

Post napisał: muras » 12 sie 2013, 15:35

Wielkie dzięki za wskazówki koledzy.
Układy kupiłem wszystkie na jednej aukcji. Miałem pewne obawy ale kosztowały tylko 50 zł więc zaryzykowałem.
Posprawdzam te napięcia, wlutuję rezystor tak jak piszesz noel i dam znać co się dzieje.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”