Czy koniecznie sterownik z mikrokrokiem ?

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#11

Post napisał: Leoo » 15 kwie 2008, 12:28

ALZ pisze:Silniki czterofazowe są w ciągłej produkcji i nie ma z nimi większych problemów są to silniki unipolarne.
Pokutują właśnie w sieci podobne określenia.
Nie ma czegoś takiego jak silnik czterofazowy. W ten sposób można w ostateczności nazwać sterownik unipolarny, silnik nadal jest dwufazowy z podzielonym uzwojeniem fazowym. Zostało ono podzielone w celu uproszczenia sterowania. W dawnych czasach układ mostkowy był za drogi.
Kiedy silnik "czterofazowy" włączy Kolega do sterownika bipolarnego (jest taka możliwość), to nagle ubędą mu dwie fazy?



Tagi:

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#12

Post napisał: ALZ » 15 kwie 2008, 12:53

Nie wnikam w szczegóły, ale są silniki czterofazowe które nie mają połączeń unipolarnych.


skoczek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1092
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:04
Lokalizacja: Cieszyn/Kraków

#13

Post napisał: skoczek » 15 kwie 2008, 13:25

Witam wszystkich.
Leoo pisze: Pokutują właśnie w sieci podobne określenia.
...
Kiedy silnik "czterofazowy" włączy Kolega do sterownika bipolarnego (jest taka możliwość), to nagle ubędą mu dwie fazy?
Zbyt duże uproszczenie kolega Leoo zastosował. Analogia - silnik asynchroniczny 3-fazowy można fizycznie podłączyć w specyficznej konfiguracji odczepów uzwojeń z dodanym kondensatorem, który dokona nam przesunięcia fazowego, pod jedną fazę i silnik jest w stanie pracować. Pytanie zatem brzmi, czy nagle ubyło mu faz? Określenie ilo-fazowy jest silnik jest w pewnym sensie umowne i zależy od jego budowy jak również od konfiguracji podłączenia. Stanę jednak po stronie kolegi ALZ, ponieważ przyjęło się umownie nazywać tak silniki krokowe o których, wydaje mi się On wspomina i raczej każdy wie o co chodzi, bez zbędnego doprecyzowania.
Pozdrawiam, skoczek


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#14

Post napisał: Leoo » 15 kwie 2008, 17:55

skoczek pisze:Zbyt duże uproszczenie kolega Leoo zastosował. Analogia - silnik asynchroniczny 3-fazowy można fizycznie podłączyć w specyficznej konfiguracji odczepów uzwojeń z dodanym kondensatorem, który dokona nam przesunięcia fazowego, pod jedną fazę i silnik jest w stanie pracować. Pytanie zatem brzmi, czy nagle ubyło mu faz? Określenie ilo-fazowy jest silnik jest w pewnym sensie umowne i zależy od jego budowy jak również od konfiguracji podłączenia.
Kolega porównuje silnik asynchroniczny z synchronicznym i pisze, że to analogia? Proszę oszacować o ile zmniejszy się moc i moment obrotowy silnika klatkowego trójfazowego zasilanego z jednej fazy.
Proszę wskazać jednoznaczne źródło informacji, które rozdziela silnik krokowy dwufazowy od "czterofazowego".

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#15

Post napisał: markcomp77 » 15 kwie 2008, 18:07

ja znam silniki 2fazowe 3fazowe.. 5fazowe... a nawet miałem w ręku 8fazowe
jednak zazwyczaj pod nazwą silnik 4fazowy kryje się silnik z 4 cewkami... konfigurowalnymi do pracy jako silnik 2fazowy - nie podoba mi się nazywanie ich 4fazowymi... bo w istocie swej nimi nie są... ale nazwa się przyjęła - bo 4fazowy lepiej brzmi niż 2fazowy

podobnie jak nazwa "silnik bezszczotkowy prądu stałego"... jak to możliwe, że silnik się kręci skoro niema komutatora... a skoro komutujemy prąd elektroniczne, to przecież silnik nie jest już zasilany prądem stałym ;)
zresztą silniki krokowe są również zaszeregowane do grupy silników prądu stałego - ciekawe dlaczego ;)

faktem jednak jest, że powiększenie liczby faz wpływa na większą płynność..itd
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


skoczek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1092
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:04
Lokalizacja: Cieszyn/Kraków

#16

Post napisał: skoczek » 15 kwie 2008, 19:20

Leoo pisze: Kolega porównuje silnik asynchroniczny z synchronicznym i pisze, że to analogia?
Tak to jest analogia. Cała dyskusja rozchodzi się o nadużycie kolegi, ponieważ nie można tak bardzo uprościć sposobu rozumowania, jakiego dopuścił się kolega.
Nic nie wspominałem o tym, że moc spadnie, bo w tym wątku, w tym momencie nie ma to znaczenia. Stanąłem poprostu po stronie kolegi ALZ bo kolega Leoo użył zbyt dużego uproszczenia i tyle. Jako przejaskrawiony kontrprzykład podałem sposób podłączenia silników asynchornicznych i jasno napisałem, że jest to analogia, więc kolega nie musi szukać ukrytego znaczenia w mojej wypowiedzi, bo go tam nie ma :wink: Mogę teraz ja zapytać czy kiedy silnik "trójfazowy" (asynchroniczny) włączy Kolega Leoo w innej konfiguracji o której wczesniej wspomniałem (jest taka możliwość), to nagle ubędą mu dwie fazy?
Pozdrawiam serdecznie, skoczek

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#17

Post napisał: ALZ » 15 kwie 2008, 20:13

Każdy z Was ma trochę racji ale problem jest bardziej złożony. Polecam książkę "Silniki skokowe" T. Wróbel, tam właśnie są opisane silniki hybrydowe wszystkich typów od jednopasmowego do pięciopasmowego.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#18

Post napisał: Leoo » 15 kwie 2008, 23:29

skoczek pisze:Tak to jest analogia.
To ja do Kolegi nie mam więcej pytań.
ALZ pisze:Polecam książkę "Silniki skokowe" T. Wróbel
Z którego roku jest wydanie tej książki? Ani Google, ani elektroda, ani nasze forum nie podaje konkretnego przykładu silnika "czterofazowego".
Dla przypomnienia: spór dotyczy nazewnictwa silnika krokowego dwufazowego. Kolega markcomp77 i ja twierdzimy, że aktualnie nie istnieją formalnie silniki hybrydowe czterofazowe.
Moim zdaniem istnieją gdzieś jeszcze konstrukcje czterofazowe reluktancyjne, którym obojętny jest kierunek strumienia magnetycznego i prawdopodobnie nie będą działały na sterowniku bipolarnym ale nie znalazłem sklepu, który by je sprzedawał.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#19

Post napisał: ALZ » 16 kwie 2008, 00:22

Nie wiem czy o to chodziło, załączam skany(nędzne) schematów dwui czteropasmowych silników.
Książka to Wydawnictwo Naukowo-Techniczne 1993
Załączniki
schematy.rar
(356.37 KiB) Pobrany 246 razy


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#20

Post napisał: Leoo » 16 kwie 2008, 07:48

Przekonał mnie Kolega.
Teraz pytanie tytułowe: gdzie ma kupić Kolega hepi_nyc taki silnik i sterownik?
Idąc za ciosem, można zbudować silnik o dowolnej ilości faz np. 100, tylko czy taki silnik będzie lepszy od dwufazowego? Nie wspomnę o koszcie sterownika.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”