Problem z silnkami: gubi kroki, szumy

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#11

Post napisał: markcomp77 » 02 paź 2012, 22:14

Ja bym optował za wyjaśnieniem kolegi pukury - coś z jednyhm silnikiem jest nie tak...

Wskazywane obiawy niechęci do pracy przy wszystkich włączonych sterownikach sugerują niedostatki energii - jednak 100W trafo to całkiem sporo (choć mogło by być więcej)... a przy pojemności filtrującej na poziomie 15000uf nie powinno się dławić -- może w tym zasilaczu coś jest "dziabnięte"?
może mostek prostowniczy uległ uszkodzeniu... i nie przekazuje pełnej mocy...


SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Tagi:

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4463
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#12

Post napisał: pitsa » 02 paź 2012, 22:23

Pomiary prostym miernikiem "małych omów" są obarczone dużym błędem silnik pewnie jest ok.
Ustaw sterowniki na mniejsze prądy.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#13

Post napisał: pukury » 02 paź 2012, 22:37

witam.z opisanego przebiegu " sprawy ' wynika że silnik się nieco zmęczył.pomiary małych rezystancji są obarczone błędem - ale z reguły takim samym.
jak na innych silnikach pomiar wykazuje coś tam ( podobna wartość ) to i na tym powinno być podobnie.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 9323
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#14

Post napisał: tuxcnc » 02 paź 2012, 22:45

pitsa pisze:Pomiary prostym miernikiem "małych omów" są obarczone dużym błędem
Najtańsze mierniki całkiem nieźle mierzą oporności rzędu dziesiątych oma, tylko najpierw trzeba pomierzyć same przewody.

.

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4463
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#15

Post napisał: pitsa » 02 paź 2012, 22:53

Przy małych silnikach drukarkowych na pomiarze pojawiają głupoty w wyniku "indukcyjności". Trafił mi się niedawno taki silnik, że nie udało mi się zmierzyć "omów" takim tanim miernikiem. Wynik pomiaru skakał w dość szerokim zakresie. Jakby w jakiś rezonans wpadł. :grin:
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#16

Post napisał: ursus_arctos » 02 paź 2012, 22:58

Bawiłem się sterownikiem (jednego) silnika na niedostatecznym zasilaczu (dawał chyba coś rzędu 1A - a silnik brał 1A na fazę :P) - efekty nie były żadne chaotyczne czy nie wiadomo jakie - po prostu jak silnik zaczął się kręcić z obciążeniem, to napięcie spadało drastycznie (z 24 do 12V) i silnik był bardzo słaby. Tak samo tutaj - przy 100W transformatorze (a nie 30W jak u mnie w testach) napięcie spadnie, ale nie będzie żadnych szaleństw - przy takiej pojemności kondensatorów stałe czasowe zasilacza i częstotliwości chopperów (a prawdopodobnie nawet częstotliwości zadawania kroków) różnią się o rzędy wielkości, więc nie ma tu powodu do żadnych szaleństw.
Jeżeli jeden z silników ma częściowo zwarte uzwojenie, to będzie zakłócał pracę swojego sterownika - prądy będą narastać znacznie szybciej, niż nominalnie (ze względu na zwartą indukcyjność sprzężoną) i może on powodować błędy w pracy całego układu.

Silnik z częściowo zwartym uzwojeniem zachowuje się tak, jakby uzwojenie było transformatorem ze zwartym uzwojeniem wtórnym. Prąd będzie narastał bardzo szybko, ale nie będzie generował pola magnetycznego, gdyż w zwartych zwojach zaindukuje się prąd płynący przeciwnie i przeciwdziałający powstaniu pola magnetycznego. Dopiero, gdy opór zwartego uzwojenia spowoduje zatrzymanie prądu w nim płynącego, powstanie pole mangetyczne. W skrajnej sytujacji takim silnikiem można zniszczyć sterownik, który jest dostosowany do obciążenia o odpowiednio dużej indukcyjności.


Autor tematu
gadzik90
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 6
Posty: 52
Rejestracja: 05 kwie 2011, 21:17
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

#17

Post napisał: gadzik90 » 03 paź 2012, 01:02

Według twojego przykładu, to Ty nie wiesz czym się różni łopata od grabi.
Kończąc naszą dysusje tuxcnc: gdybym nie odróżniał wcześniej wspomnianych łopaty i grabi, to układy "lutowałbym" plasteliną. Jeżeli chcesz innym wytykać braki wiedzy w miejscu gdzie z założenia takie osoby się znajdują to lepiej nie zaśmiecaj forum bo: 1. mało kogo obchodzą czyjeś opinie na temat czegoś co nie jest przedmiotem dyskusji, 2. szkoda Twojego i (przede wszystkim) mojego czasu.
może mostek prostowniczy uległ uszkodzeniu... i nie przekazuje pełnej mocy...
Sprawdzałem napięcie na wyjściu zasilacza i było 36,4V, na początku było trochę ponad 38V. Sprawdzałem sklepowy zasilacz i przy zadanych 3, 4.5, 6, 7.5, 9, 12V miernik pokazywał kolejno: 3.36, 4.71, 6.2, 7.74, 9.1 i 12.95V. Odchyłka niby jest, ale tak czy inaczej można się przyjżeć mostkowi.
witam.z opisanego przebiegu " sprawy ' wynika że silnik się nieco zmęczył.pomiary małych rezystancji są obarczone błędem - ale z reguły takim samym.
jak na innych silnikach pomiar wykazuje coś tam ( podobna wartość ) to i na tym powinno być podobnie.
Opór na wszystkich silnikach jest jednakowy i wynosi 5,2ohm.
W skrajnej sytujacji takim silnikiem można zniszczyć sterownik, który jest dostosowany do obciążenia o odpowiednio dużej indukcyjności.
Zapytam z ciekawości, czy jest jakakolwiek możliwość na naprawę silnika? Chciałbym dodać, iż nie potrzebuję wykorzystywać silników na maxa, ponieważ nie po to została maszynka zrobiona, także silnik chyba zostawię

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#18

Post napisał: markcomp77 » 03 paź 2012, 06:26

jeszcze jedna prawdopodobna przyczyna dziwnego zachowania sterowników przy pracy "wszystkie na raz" -- to forma wzajemnego wzbudzenia sterowników...

ze zdjęcia sądząć - to stery l298/l297... z not katalagowych wynika, że należy łączyć zegary tych układów -- jeden jako master, reszta slave... ale czasami takie połączenie zamiast pomagać, to przeszkadza :(.... warto to sprawdzić
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


krzysiekgrab
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 741
Rejestracja: 16 lip 2008, 15:07
Lokalizacja: Polska, Augustow

#19

Post napisał: krzysiekgrab » 03 paź 2012, 06:46

Ze screnów wygląda, że są trzy silniki. W takim razie sugeruję podłączyć jedynie 2 silniki ( ten 3 - teoretycznie uszkodzony odłączyć) - wówczas sprawdzimy teorię za słabego zasilacza i wpływ "uszkodzonego" silnika na resztę układu.
„Jeżeli nie znasz portu do którego płyniesz,
to żadne wiatry nie będą Ci sprzyjać”

Programowanie sterowników PLC Fatek, HMI Weintek, sterowniki maszyn CNC, Mach3;


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7735
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#20

Post napisał: pukury » 03 paź 2012, 09:22

witam.
no proszę - a wczoraj na jednej cewce było mniej - Rezystancja na jednej cewce wynosiła trochę ponad 3ohm, a normalnie powinno być 5,2ohm .
widać nastąpiło " samonaprawienie " :lol:
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”