Łożyskowanie śruby tocznej
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 14
- Rejestracja: 01 lut 2011, 00:32
- Lokalizacja: Łódź
Łożyskowanie śruby tocznej
Witam Panowie.
Mam pytanie dotyczące łożyskowania śruby trapezowej Tr15x2. Ma ona dł. 500mm i jest ona ustawiona pionowo. Na górze znajduje się silnik krokowy, który za pomocą sprzęgła mieszkowego łączy się z śruba.
Oto moje pytanie. Czy poprawne będzie zastosowanie łożyskowania- od strony silnika: łożysko wahliwe kulkowe a na dole: łozysko dwurzedowe skośne?
Wiem, że przy łożyskowaniu normalnym- poziomym, stosuje się od strony silnika łożysko dwurzędowe. Czy w tym przypadku również tak będzie?
Edytowane:
Czy może z obu stron zastosować dwurzędowe?
Mam pytanie dotyczące łożyskowania śruby trapezowej Tr15x2. Ma ona dł. 500mm i jest ona ustawiona pionowo. Na górze znajduje się silnik krokowy, który za pomocą sprzęgła mieszkowego łączy się z śruba.
Oto moje pytanie. Czy poprawne będzie zastosowanie łożyskowania- od strony silnika: łożysko wahliwe kulkowe a na dole: łozysko dwurzedowe skośne?
Wiem, że przy łożyskowaniu normalnym- poziomym, stosuje się od strony silnika łożysko dwurzędowe. Czy w tym przypadku również tak będzie?
Edytowane:
Czy może z obu stron zastosować dwurzędowe?
Ostatnio zmieniony 16 lut 2011, 08:22 przez stawec, łącznie zmieniany 1 raz.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 1418
- Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
- Lokalizacja: okolice
Widzę że skośnych dwurzędowych masz w nadmiarze.
I nie masz ich gdzie upchnąć
Możesz (niema takiej potrzeby) zastosować, lecz pamiętaj, łożysko na śrubę od strony silnika osadzasz zawsze ciasno, na drugim końcu śruby wykonujesz podtoczenie tolerowane luźno, tak aby śruba mogła osiowo pracować względem łożyska.
Wszystko jest opisane na forum, więc czytaj, czytaj, czytaj...
Praktycznie większość stosuje śrubę ustawioną pionowo np. w osi Z i nie jest to jakieś nowatorstwo.
I nie masz ich gdzie upchnąć

Możesz (niema takiej potrzeby) zastosować, lecz pamiętaj, łożysko na śrubę od strony silnika osadzasz zawsze ciasno, na drugim końcu śruby wykonujesz podtoczenie tolerowane luźno, tak aby śruba mogła osiowo pracować względem łożyska.
Wszystko jest opisane na forum, więc czytaj, czytaj, czytaj...

Praktycznie większość stosuje śrubę ustawioną pionowo np. w osi Z i nie jest to jakieś nowatorstwo.
Pozdrawiam Sławek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Ja mechanikiem nie jestem, ale mam 2 śruby kulowe wymontowane z jakiegoś robota i wygląda to tak: łożyska podwójne skośne, sprzęgło, śruba, łożysko wachliwe, napęd paskowy. Widziałem też w innej profesjonalnej maszynie takie rozwiązanie: łożyska podwójne skośne, śruba, łożysko, sprzęgło, silnik. Na chłopski rozum umiejscowienie łożysk skośnych nie ma znaczenia, bo ich zadaniem jest utwierdzenie śruby, więc w/g mnie to obojętne z której strony.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 1418
- Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
- Lokalizacja: okolice
Idąc dalej tym tokiem, to wogóle nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek łożysk tocznych, a w zamian możemy podeprzeć śrubę po taniości na zwykłych tulejkach od rozrusznika po 1zł sztuka
i też będzie działać.
Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy
A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.

Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy

A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2011, 13:26 przez dudis69, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Sławek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Chyba mnie nie zrozumiałeś. Utwierdzenie - czyli zablokowanie śruby w kierunku wzdłużnym, bo w osi to chyba oczywiste. Jest obojętne czy zablokujesz to po stronie silnika, czy po drugiej. Napisałem, że osobiście spotkałem się z takim rozwiązaniem w profesjonalnych konstrukcjach i z pewnością nikt tam nie oszczędzał. Śrubę kulową z blokiem podtrzymującym po stronie napędu mam "pod ręką". Pochodzi z drogiego, nie chińskiego urządzeniadudis69 pisze:Idąc dalej tym tokiem, to wogóle nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek łożysk tocznych, a w zamian możemy podeprzeć śrubę po taniości na zwykłych tulejkach od rozrusznika po 1zł sztukai też będzie działać.
Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy
A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.
