Łożyskowanie śruby tocznej

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
stawec
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:32
Lokalizacja: Łódź

Łożyskowanie śruby tocznej

#1

Post napisał: stawec » 15 lut 2011, 23:54

Witam Panowie.
Mam pytanie dotyczące łożyskowania śruby trapezowej Tr15x2. Ma ona dł. 500mm i jest ona ustawiona pionowo. Na górze znajduje się silnik krokowy, który za pomocą sprzęgła mieszkowego łączy się z śruba.

Oto moje pytanie. Czy poprawne będzie zastosowanie łożyskowania- od strony silnika: łożysko wahliwe kulkowe a na dole: łozysko dwurzedowe skośne?

Wiem, że przy łożyskowaniu normalnym- poziomym, stosuje się od strony silnika łożysko dwurzędowe. Czy w tym przypadku również tak będzie?

Edytowane:
Czy może z obu stron zastosować dwurzędowe?
Ostatnio zmieniony 16 lut 2011, 08:22 przez stawec, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#2

Post napisał: dudis69 » 16 lut 2011, 02:32

Witam.

Jak śruba trapezowa to Tr nie M.
A 15-tka to jakaś nie standardowa, x2 to jakaś drobnozwojna musi być ona :wink:

Zgodnie z prawidłami sztuki:
#1 Nie
#2 Tak

Ale jakie masz, takie dasz...
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
stawec
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:32
Lokalizacja: Łódź

#3

Post napisał: stawec » 16 lut 2011, 08:24

Dziękuję Sławku za odpowiedź. Proszę jeszcze wypowiedzieć się na temat zastosowania łożysk dwurzędowych z obu stron?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#4

Post napisał: dudis69 » 16 lut 2011, 12:10

Widzę że skośnych dwurzędowych masz w nadmiarze.
I nie masz ich gdzie upchnąć :wink:
Możesz (niema takiej potrzeby) zastosować, lecz pamiętaj, łożysko na śrubę od strony silnika osadzasz zawsze ciasno, na drugim końcu śruby wykonujesz podtoczenie tolerowane luźno, tak aby śruba mogła osiowo pracować względem łożyska.
Wszystko jest opisane na forum, więc czytaj, czytaj, czytaj... :evil:
Praktycznie większość stosuje śrubę ustawioną pionowo np. w osi Z i nie jest to jakieś nowatorstwo.
Pozdrawiam Sławek



ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: ezbig » 16 lut 2011, 12:25

Ja mechanikiem nie jestem, ale mam 2 śruby kulowe wymontowane z jakiegoś robota i wygląda to tak: łożyska podwójne skośne, sprzęgło, śruba, łożysko wachliwe, napęd paskowy. Widziałem też w innej profesjonalnej maszynie takie rozwiązanie: łożyska podwójne skośne, śruba, łożysko, sprzęgło, silnik. Na chłopski rozum umiejscowienie łożysk skośnych nie ma znaczenia, bo ich zadaniem jest utwierdzenie śruby, więc w/g mnie to obojętne z której strony.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#6

Post napisał: dudis69 » 16 lut 2011, 13:22

Idąc dalej tym tokiem, to wogóle nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek łożysk tocznych, a w zamian możemy podeprzeć śrubę po taniości na zwykłych tulejkach od rozrusznika po 1zł sztuka :mrgreen: i też będzie działać.
Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy :mrgreen:
A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2011, 13:26 przez dudis69, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
stawec
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:32
Lokalizacja: Łódź

#7

Post napisał: stawec » 16 lut 2011, 13:25

Panowie, zmiana koncepcji.

Silnik montowany na dole. Przy silniku łożysko oporowe + skośne dwurzędowe a po drugiej stronie podparcia łożysko kulkowe wahliwe. Co wy na to?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#8

Post napisał: dudis69 » 16 lut 2011, 13:34

A czy coś będzie jeździć po tej śrubie?
Pozdrawiam Sławek



ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#9

Post napisał: ezbig » 16 lut 2011, 13:50

dudis69 pisze:Idąc dalej tym tokiem, to wogóle nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek łożysk tocznych, a w zamian możemy podeprzeć śrubę po taniości na zwykłych tulejkach od rozrusznika po 1zł sztuka :mrgreen: i też będzie działać.
Możemy wykonać podparcie na dwóch lub więcej zespołach łożysk (bloki łożyskujące), tylko po co???...
Pod nazwą tego forum widnieje jeszcze napis..."Amatorskie maszyny CNC" i tego się trzymajmy :mrgreen:
A zadaniem łożysk skośnych jest niwelowanie sił innych niż osiowe.
Chyba mnie nie zrozumiałeś. Utwierdzenie - czyli zablokowanie śruby w kierunku wzdłużnym, bo w osi to chyba oczywiste. Jest obojętne czy zablokujesz to po stronie silnika, czy po drugiej. Napisałem, że osobiście spotkałem się z takim rozwiązaniem w profesjonalnych konstrukcjach i z pewnością nikt tam nie oszczędzał. Śrubę kulową z blokiem podtrzymującym po stronie napędu mam "pod ręką". Pochodzi z drogiego, nie chińskiego urządzenia :).


Autor tematu
stawec
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 14
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:32
Lokalizacja: Łódź

#10

Post napisał: stawec » 16 lut 2011, 14:15

Dudis69- tak, będzie na tej śrubie poruszał się wózek- połączony za pomocą nakrętki.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”