Frezarka na pasach zębatych

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Szymon LP
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 209
Rejestracja: 06 sie 2009, 00:45
Lokalizacja: Warszawa

Frezarka na pasach zębatych

#1

Post napisał: Szymon LP » 08 lis 2009, 21:24

Witam

Czy ktoś z Was próbował realizować napęd w lekkiej frezarce w osi powyżej 2,5 metra na paskach zębatych? (NP HTD 8/HTD 14 o szerokości 60mm). Zastanawiam się czy miałby szanse i jakich musiałby być wymiarów, żeby nie wpadał w rezonanse i drgania zależne od obciążenia chwilowego przy frezowaniu frezami do Fi10 w drewnie.

Pozdrawiam



Tagi:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#2

Post napisał: Leoo » 08 lis 2009, 23:45

Napęd pasowy może być sztywny niemal jak śrubowy:
https://www.cnc.info.pl/topics62/przekl ... t16587.htm


Autor tematu
Szymon LP
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 209
Rejestracja: 06 sie 2009, 00:45
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: Szymon LP » 09 lis 2009, 23:01

Konstrukcja pokazana w powyższym linku jest rzeczywiście zdumiewająca. Ja jednak pytam o klasyczną aplikację z "nieruchomym paskiem" rozpiętym pomiędzy dwoma punktami zamocowania i ruchomym wózkiem z kołem zębatym i silnikiem.

Przeglądając na Youtube filmy pokazujące możliwości takich konstrukcji... dochodzę do wniosku, że taki system rzeczywiście może działać i to bardzo sprawnie...

Okazuje się jednak, że analogiczna konstrukcja na zębatkach jest tańsza. (Pasek HTD 8M 60mm/3200mm - 520zł)

Pozdrawiam


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#4

Post napisał: Leoo » 09 lis 2009, 23:27

Szymon LP pisze:Konstrukcja pokazana w powyższym linku jest rzeczywiście zdumiewająca. Ja jednak pytam o klasyczną aplikację z "nieruchomym paskiem" rozpiętym pomiędzy dwoma punktami zamocowania i ruchomym wózkiem z kołem zębatym i silnikiem.
Najwyraźniej Kolega widzi coś innego niż ja :mrgreen:
Nie widzę żadnego powodu by stosować "klasyczne" słabe rozwiązanie.
Szymon LP pisze:Okazuje się jednak, że analogiczna konstrukcja na zębatkach jest tańsza. (Pasek HTD 8M 60mm/3200mm - 520zł)
Napędy zębate mają ziarnistość ruchu i stale narastający luz, na dodatek trzeba stosować osłony.
Stosując rozwiązanie z linku, można zastosować pas o połowę węższy a osłonić praktycznie wystarczy koło silnika i rolki dociskające.


Autor tematu
Szymon LP
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 209
Rejestracja: 06 sie 2009, 00:45
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: Szymon LP » 09 lis 2009, 23:36

"Niezwykłość" napędu pokazanego w linku polega na tym (jeśli widzę dobrze), że pasek zębaty zagnieżdża się w profilowanym łożu w wzdłuż całej długości - więc "naprężenia występują tylko an odcinku 3-5cm.. stąd duża dokładność i relatywna "sztywność"

Ja mówię o konstrukcji bez takich udogodnień ;)

Znalazłem w Katalogu OPTIBELT Pasy 5m w dowolnej szerokości i długości do 7m.. niestety wykonane jako Poliuretanowe z kordem stalowym. Jeśli dobrze pamiętam informacje które kiedyś gdzieś przeczytałem to zwykły Pas poliuretanowy jest 2x mniej wytrzymały i znacznie bardziej podatny na rozciąganie niż typowy HTD czy GT3 (Gates). Jak to jest w praktyce?


Pozdrawiam

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#6

Post napisał: triera » 10 lis 2009, 02:23

Większość pasów produkowanych jest jako poliuretanowe,
możliwości przenoszenia napędu zależą od rodzaju kordu
(stalowy, kevlarowy czy z włókna szklanego),
jego splotu (od tego będzie zależała m.in. podatność na rozwarstwianie)
i kształtu zęba.
Do napędów liniowych zalecane są pasy serii AT i RPP,
dostępne zarówno w rolkach 100mb. jak i "z metra".
Plotery frezujące na pasach produkowało w swoim czasie
OBRUSN z Torunia, ale tam prawdopodobnie montowano
znacznie słabsze pasy serii T.


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: upadły_mnich » 11 lis 2009, 23:38

taka dyskusja już była i forum komisyjnie ustaliło
https://www.cnc.info.pl/topics62/pasek- ... t14551.htm
że jest do d...py
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”