Frezarka na pasach zębatych
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 209
- Rejestracja: 06 sie 2009, 00:45
- Lokalizacja: Warszawa
Frezarka na pasach zębatych
Witam
Czy ktoś z Was próbował realizować napęd w lekkiej frezarce w osi powyżej 2,5 metra na paskach zębatych? (NP HTD 8/HTD 14 o szerokości 60mm). Zastanawiam się czy miałby szanse i jakich musiałby być wymiarów, żeby nie wpadał w rezonanse i drgania zależne od obciążenia chwilowego przy frezowaniu frezami do Fi10 w drewnie.
Pozdrawiam
Czy ktoś z Was próbował realizować napęd w lekkiej frezarce w osi powyżej 2,5 metra na paskach zębatych? (NP HTD 8/HTD 14 o szerokości 60mm). Zastanawiam się czy miałby szanse i jakich musiałby być wymiarów, żeby nie wpadał w rezonanse i drgania zależne od obciążenia chwilowego przy frezowaniu frezami do Fi10 w drewnie.
Pozdrawiam
Tagi:
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 209
- Rejestracja: 06 sie 2009, 00:45
- Lokalizacja: Warszawa
Konstrukcja pokazana w powyższym linku jest rzeczywiście zdumiewająca. Ja jednak pytam o klasyczną aplikację z "nieruchomym paskiem" rozpiętym pomiędzy dwoma punktami zamocowania i ruchomym wózkiem z kołem zębatym i silnikiem.
Przeglądając na Youtube filmy pokazujące możliwości takich konstrukcji... dochodzę do wniosku, że taki system rzeczywiście może działać i to bardzo sprawnie...
Okazuje się jednak, że analogiczna konstrukcja na zębatkach jest tańsza. (Pasek HTD 8M 60mm/3200mm - 520zł)
Pozdrawiam
Przeglądając na Youtube filmy pokazujące możliwości takich konstrukcji... dochodzę do wniosku, że taki system rzeczywiście może działać i to bardzo sprawnie...
Okazuje się jednak, że analogiczna konstrukcja na zębatkach jest tańsza. (Pasek HTD 8M 60mm/3200mm - 520zł)
Pozdrawiam
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Najwyraźniej Kolega widzi coś innego niż jaSzymon LP pisze:Konstrukcja pokazana w powyższym linku jest rzeczywiście zdumiewająca. Ja jednak pytam o klasyczną aplikację z "nieruchomym paskiem" rozpiętym pomiędzy dwoma punktami zamocowania i ruchomym wózkiem z kołem zębatym i silnikiem.

Nie widzę żadnego powodu by stosować "klasyczne" słabe rozwiązanie.
Napędy zębate mają ziarnistość ruchu i stale narastający luz, na dodatek trzeba stosować osłony.Szymon LP pisze:Okazuje się jednak, że analogiczna konstrukcja na zębatkach jest tańsza. (Pasek HTD 8M 60mm/3200mm - 520zł)
Stosując rozwiązanie z linku, można zastosować pas o połowę węższy a osłonić praktycznie wystarczy koło silnika i rolki dociskające.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 209
- Rejestracja: 06 sie 2009, 00:45
- Lokalizacja: Warszawa
"Niezwykłość" napędu pokazanego w linku polega na tym (jeśli widzę dobrze), że pasek zębaty zagnieżdża się w profilowanym łożu w wzdłuż całej długości - więc "naprężenia występują tylko an odcinku 3-5cm.. stąd duża dokładność i relatywna "sztywność"
Ja mówię o konstrukcji bez takich udogodnień
Znalazłem w Katalogu OPTIBELT Pasy 5m w dowolnej szerokości i długości do 7m.. niestety wykonane jako Poliuretanowe z kordem stalowym. Jeśli dobrze pamiętam informacje które kiedyś gdzieś przeczytałem to zwykły Pas poliuretanowy jest 2x mniej wytrzymały i znacznie bardziej podatny na rozciąganie niż typowy HTD czy GT3 (Gates). Jak to jest w praktyce?
Pozdrawiam
Ja mówię o konstrukcji bez takich udogodnień

Znalazłem w Katalogu OPTIBELT Pasy 5m w dowolnej szerokości i długości do 7m.. niestety wykonane jako Poliuretanowe z kordem stalowym. Jeśli dobrze pamiętam informacje które kiedyś gdzieś przeczytałem to zwykły Pas poliuretanowy jest 2x mniej wytrzymały i znacznie bardziej podatny na rozciąganie niż typowy HTD czy GT3 (Gates). Jak to jest w praktyce?
Pozdrawiam
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
Większość pasów produkowanych jest jako poliuretanowe,
możliwości przenoszenia napędu zależą od rodzaju kordu
(stalowy, kevlarowy czy z włókna szklanego),
jego splotu (od tego będzie zależała m.in. podatność na rozwarstwianie)
i kształtu zęba.
Do napędów liniowych zalecane są pasy serii AT i RPP,
dostępne zarówno w rolkach 100mb. jak i "z metra".
Plotery frezujące na pasach produkowało w swoim czasie
OBRUSN z Torunia, ale tam prawdopodobnie montowano
znacznie słabsze pasy serii T.
możliwości przenoszenia napędu zależą od rodzaju kordu
(stalowy, kevlarowy czy z włókna szklanego),
jego splotu (od tego będzie zależała m.in. podatność na rozwarstwianie)
i kształtu zęba.
Do napędów liniowych zalecane są pasy serii AT i RPP,
dostępne zarówno w rolkach 100mb. jak i "z metra".
Plotery frezujące na pasach produkowało w swoim czasie
OBRUSN z Torunia, ale tam prawdopodobnie montowano
znacznie słabsze pasy serii T.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1592
- Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
- Lokalizacja: Lublin
taka dyskusja już była i forum komisyjnie ustaliło
https://www.cnc.info.pl/topics62/pasek- ... t14551.htm
że jest do d...py
https://www.cnc.info.pl/topics62/pasek- ... t14551.htm
że jest do d...py
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej