Wrzeciono na pasku zębatym
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Wrzeciono na pasku zębatym
Witam,
Czy jest sensowne robienie wrzeciona z napędem na pas zębaty (np. HTD M3)?
Jeżeli nie - dlaczego? Jeżeli tak - czy takie rozwiązanie ma jakieś istotne wady (trwałość, hałas)? Czy pasek wymaga dużego naprężenia wstępnego czy - jak mi się wydaje - raczej nie?
Czy jest sensowne robienie wrzeciona z napędem na pas zębaty (np. HTD M3)?
Jeżeli nie - dlaczego? Jeżeli tak - czy takie rozwiązanie ma jakieś istotne wady (trwałość, hałas)? Czy pasek wymaga dużego naprężenia wstępnego czy - jak mi się wydaje - raczej nie?
Tagi:
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Czy kolega zinterpretował mój "napęd na pas" jako wrzeciono bez silnika i silnik w maszynowni? Takie coś, to mój dziadek we młynie miał 25 lat temu, ale silnik był elektrycznyWidziałem że parę firm takie rzeczy robiło... ale wtedy do napędu służył prawdopodobnie silnik parowy lub koło wodne ewentualnie wiatrak...

Na zdjęciu ewidentnie widać przekazanie napędu pasem zębatym. Pytanie, czy to jest jakaś partyzantka, czy porządne wrzeciono, które może konkretniej materiał ugryźć?
No i podtrzymuję pytanie o właściwości takiego przeniesienia napędu. Jakie wady, jakie zalety...
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1182
- Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
- Lokalizacja: bydgoszcz
Użytkuje 5 wrzecion napędzanych pasami T5. Wrzeciona napędzają silniki Besel 0,75Kw , nominalnie coś koło 2800 obr/min. Samo wrzeciono kręci około 8400 obrotów. Napędy sprawdzają się dobrze, paski podlegają wymianie raz na miesiąc ,. koła wytrzymują 5-8 pasków, zależnie od tego jak napięte jest ( koła traca moduł) Pracują te wrzeciona 5 dni w tygodniu po 24 godziny na dobę. Jak jest dobrze napięty pasek ( tu trzeba doświadczenia troszkę) i koła idą idealnie w osiach swoich ( maszyny z profili niestety i nie zawsze sztywne...) to napęd jest cichy. Napęd przenosi duże siły , napędza frez tarczowy 160mm średnicy skrawający drewno. Bywa że pasek wytrzyma 3 miesiące bywa że 2 tygodnie. Najlepsze paski to Synchroflexy , najgorsze te niebieskie .
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Czyli do amatorskich zastosowań to aż nadto 
Tak sobie myślę nad konstrukcją jakiegoś małego a mocnego wrzecionka w oparciu o jakieś BLDC i - być może - przekłądnię pasową. Użycie przekładni ma wadę, bo wrzeciono wychodzi krótkie a pękate, co utrudnia jego użycie w maszynach 5-osiowych.
Przy okazji podpytam o rodzaj sprzęgła, jakie można by zastosować we wrzecionie wysokoobrotowym (5000-30000 rpm). Spodziewam się, że zwykłe elastyczne i kłowe będą stwarzały poważne problemy z wyważeniem i, co za tym idzie, wprowadzały drgania do układu...

Tak sobie myślę nad konstrukcją jakiegoś małego a mocnego wrzecionka w oparciu o jakieś BLDC i - być może - przekłądnię pasową. Użycie przekładni ma wadę, bo wrzeciono wychodzi krótkie a pękate, co utrudnia jego użycie w maszynach 5-osiowych.
Przy okazji podpytam o rodzaj sprzęgła, jakie można by zastosować we wrzecionie wysokoobrotowym (5000-30000 rpm). Spodziewam się, że zwykłe elastyczne i kłowe będą stwarzały poważne problemy z wyważeniem i, co za tym idzie, wprowadzały drgania do układu...
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1182
- Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
- Lokalizacja: bydgoszcz
Może nie o wrzecionie ale o sprzęgle. Zajmuje się wyczynowo modelarstwem pływającym, u mnie w łódkach silniki kręcą po 32-36 tyś i na sztywny wał napęd przeniesiony jest sztywnym sprzęgłem ( tuleją) Wiadomo ta wytoczona musi być perfekcyjnie i otwory pod wały pasowane ale napędy chodza cicho i bez wibracji.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1479
- Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
- Lokalizacja: Pruszków
To rozwiązanie zastąpiło wrzeciono we frezarce które wyglądało tak:Decodrew pisze: Ale teraz też są takie rozwiązania

Autor zwątpił w sens jego odbudowy i zbudował coś takiego:







Z tego co pamiętam Autor z efektów był bardzo zadowolony.
Wadą tego rozwiązania wg. jednego z Forumowiczów jest to, że przy wysokich obrotach
pasek zębaty zaczyna wydawać nieciekawy dźwięk.
Żeby tego uniknąć trzeba zastosować inne paski.

Bardzo ciekawie można wykonać zmianę przełożenia :
Osobiście planuję wykonanie podobnego wrzeciona w mojej maszynce ( w budowie ),
bazą będzie wrzeciono z OUS 1.

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 3730
- Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2000W.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2665W.html
Około 40 dolców za silnik.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2665W.html
Około 40 dolców za silnik.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1479
- Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
- Lokalizacja: Pruszków
Dziwoląga ???cnccad pisze:no...ja właśnie teraz też zaczynam przerabiać mojego dziwoląga w bardzo podobny sposób
Paski pozwalają tworzyć ciekawe dziwolągi.
Chyba najbardziej oryginalny jest ten we francuskiej maszynce z epoxy-betonu:


a tu ciekawy duet:

Można też zrobić coś takiego :


Coś w tym stylu planuje jeden z weteranów forum:
---> Link
W maszynkach małych warte rozważenia jest zbudowanie takiego "modułowego" wrzeciennika : ---> Link