
Silnik bezszczotkowy do napedu wrzeciona
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 81
- Rejestracja: 03 cze 2005, 10:47
- Lokalizacja: Silesia
Silnik bezszczotkowy do napedu wrzeciona
A moze by tak silniki bezszczotkowe?Łazikując po sieci natknąłem sie na ciekawe rzeczy zwiazane z silnikami bezszczotkowymi.To w sumie dośc ciekawe silniki uzywane teraz często w modelarstwie lotniczym/miedzy innymi/do napedu modeli latających RC w zastepstwie silników spalinowych.Mozna kupić fabryczne,a mozna i zrobić samemu taki silnik.W zasadzie kazdy wirnik dowolnego silnika o ilości klatek podzielnej przez trzy mozna do tego celu wykorzystać.Mechanika jest niezbyt skomplikowana,nawinięcie silnika też-wszystko jest dokładnie opisane/po polsku też
/Osiągi-to duza moc,płynna regulacja obrotów,i co wazne niewielka waga silnika.Zasilanie pradem stałym za posrednictwem specjalnego reglera,którego cena też nie powala na kolana.Regler potrzebny jest z tego powodu ze trzeba zasilać te silniki trójfazowo.Silniki te wydaja się być idealnym rozwiazaniem dla niewielkich maszynek CNC jako naped wrzeciona.Obroty takiego silnika oscylują koło wartości 30000-35000/max/przy mocy oddawanej kilkudziesieciu W.

Tagi:
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 81
- Rejestracja: 03 cze 2005, 10:47
- Lokalizacja: Silesia
Orginalny z HDD ma guzik nie moc,musiałbyś go nawinąć odpowiednio i zasilac przez regulator,oczywiscie przerabiając go to wtedy zmienia sie oś na taka by mozna było mocować albo wiertło w stosownym uchwycie ,albo zmajstrować cos na kształt miniaturowej wiertarki kolumnowej z oddzielnym wrzeciennikiem i przekazaniem napedu za pomocą np paska klinowego.Widziałem na necie tak przerobione silniki z CD,CDROM itp uzywane potem do napedu modeli latających,klatki maja po kilkanaście zwoi drutu o fi 0,5mm,silnik łączony jest w gwiazde lub trójkat,bierze kilka ładnych amper,ma dobrze ponad 10000 obrotów i przyzwoity ciąg na smigle.
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 81
- Rejestracja: 03 cze 2005, 10:47
- Lokalizacja: Silesia
Wirnik otacza stator,czyli wiruje cos w kształcie kubka,w przedniej części wirnik ma otwory,ale ogólnie tak sa dobierane prądy ,że silnik sie niezbyt grzeje i to pomimo tego ze w niektórych modelach latajacych jest dośc mocno zabudowany.Nie znam dokładnie schematu reglera,nie publikuja ich zbyt wiele,prawdopodobnie z tego powodu ze ich budowa jest nieopłacalna z powodu stosunkowo niskiej ceny gotowego ,prawdopodobnie zakup części w detalu do budowy reglera jest droższy niz kupno gotowca.Jest jedno ale,połaczony zestaw,czyli silnik+regler+akumulatory nie wystartuje bez dodatkowego sygnału sterującego,modelarze podaja go z aparatury RC,ten sygnał oprócz startu steruje równiez obrotami silnika.Ale nie sadzę by tego nie dało sie obejśc i wykorzystać.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 168
- Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
- Lokalizacja: Kutno
Kilka takich silniczkow zrobilem .W tej chwili zeby za duzo nie wydawac na regulator mozna zrobic silnik do 1KW.(20V 50A)
Widze jednak spory problem w wywazeniu wirnika .Regulator steruje sie impulsem o dlugosci od 1ms do 2ms .nie wiem jak tanie
regulatory zniosa zmienne obciazenie frezem.Te drozsze sa odporne , ale chinski spalil sie przy zatrzymaniu lub przychamowaniu smigla
sporo informacji na ten temat tutaj.
www.alexrc.com
Widze jednak spory problem w wywazeniu wirnika .Regulator steruje sie impulsem o dlugosci od 1ms do 2ms .nie wiem jak tanie
regulatory zniosa zmienne obciazenie frezem.Te drozsze sa odporne , ale chinski spalil sie przy zatrzymaniu lub przychamowaniu smigla
sporo informacji na ten temat tutaj.
www.alexrc.com
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 18
- Rejestracja: 30 maja 2005, 20:48
- Lokalizacja: Gdynia
Sam jestem modelarzem
Silnik bezszczotkowy może być dobrym pomysłem o ile zastosuje się odpowiedni uchwyt freza.
Silniki te napędzane są z napiecia 2-4 lion/lipol czyli spokonnie można zastosować akumulator albo trafo lub ew. zasilacz komputerowy.
Silnik o prądzie 30-40A i obrotach 3000kv (obrotów na 1 volt zasilania) koszuje koło 100-150$ odpowiedni regler koło 300zł.
Oczywiście można dostać mniejsze np 20A za 40$
Silniczki te praktycznie się nie grzeją ew. można dokupic firmowe radiatory i w tedy już wogóle nie ma kłopotów. Mają bardzo wysoką sprawność dochodzącą według producentów do 75-80% przy jakiś 3/4 obrotów.
Co do tego że regler pod obciązeniem się spalił to poprostu kwestia marki
Firmowy czeski regler Yeti lub Hacker tylko się wyłaczy.
Do sterowania mozna używać jednego z kitów AVT lub samemu zrobić driver.
Silnik bezszczotkowy może być dobrym pomysłem o ile zastosuje się odpowiedni uchwyt freza.
Silniki te napędzane są z napiecia 2-4 lion/lipol czyli spokonnie można zastosować akumulator albo trafo lub ew. zasilacz komputerowy.
Silnik o prądzie 30-40A i obrotach 3000kv (obrotów na 1 volt zasilania) koszuje koło 100-150$ odpowiedni regler koło 300zł.
Oczywiście można dostać mniejsze np 20A za 40$
Silniczki te praktycznie się nie grzeją ew. można dokupic firmowe radiatory i w tedy już wogóle nie ma kłopotów. Mają bardzo wysoką sprawność dochodzącą według producentów do 75-80% przy jakiś 3/4 obrotów.
Co do tego że regler pod obciązeniem się spalił to poprostu kwestia marki
Firmowy czeski regler Yeti lub Hacker tylko się wyłaczy.
Do sterowania mozna używać jednego z kitów AVT lub samemu zrobić driver.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 168
- Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
- Lokalizacja: Kutno
Filip , za te pieniadze ktore zostawisz w sklepie na modelarskie zabawki , kupisz porzadne wrzeciono.Gotowe.Bez kombinowania z uchwytem.
Prawda jest taka ze sa to silniki mocno wysilaone , na bardzo delikatnych lozyskach, przeznaczone do krotkotrwalej pracy.W modelu latajacy maja intensywne chlodzenie strumieniem zasmiglowym.
Mam kilka takich silnikow .Kupione jak i robione wlasnorecznie.I zadnego z nich nie wlozyl bym do czegos wiekszego niz frezarka do PCb
.Yeti spalil sie w moim modelu bez zadnej zewnetrznej przyczyny.
To po co radiatory jak sie nie grzeja?Silniczki te praktycznie się nie grzeją ew. można dokupic firmowe radiatory
Prawda jest taka ze sa to silniki mocno wysilaone , na bardzo delikatnych lozyskach, przeznaczone do krotkotrwalej pracy.W modelu latajacy maja intensywne chlodzenie strumieniem zasmiglowym.
Mam kilka takich silnikow .Kupione jak i robione wlasnorecznie.I zadnego z nich nie wlozyl bym do czegos wiekszego niz frezarka do PCb
To musisz sprobowac na swoim czy tak jest , bo ja mojego do takiej proby bym nie dal.Firmowy czeski regler Yeti lub Hacker tylko się wyłaczy.
