Smar do prowadnic szynowych i śrub kulowych

Dyskusje na temat przesuwu liniowego stosowanego w maszynach

Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4445
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Smar do prowadnic szynowych i śrub kulowych

#1

Post napisał: 251mz » 18 sty 2014, 15:44

Witam

Proszę o propozycje czym sprawdzonym powinno się smarować wózki szynowe oraz nakrętki kulowe.
Głównie prosiłbym o jakieś linki do kupna środka a nie tylko karty katalogowej...

Znalazłem na forum linka do kartusza za 19zł.
Niby zgodny z KP2K czyli powinien być ok:
http://www.superolej.otwarte24.pl/38,Mo ... usza-04-kg

Katalog hiwina podaje:
1.7.2 Smarowanie smarem
Do smarowania smarem zalecamy smary według DIN 51825:
Do normalnych obciążeń – K2K
Do obciążeń wyższych (C/P < 15) &#8211; KP2K o klasie konsystencji NGLI 2 według DIN
51818

DIN51825 - KP2K spełnia również orlenowski smar litowy tzn popularny ŁT4:
http://allegro.pl/smar-lt-4-s2-800g-orl ... 17625.html

W sumie dziwią mnie te wydziwiania wielu ludzi ,że do łożysk liniowych musi być smar cud wianek...
Łożysko liniowe jest dalej odmianą dalszą łożyska kulkowego więc i tutaj powinien znaleźć zastosowanie smar stosowany do łożysk kulkowych.
Chyba ,że się mylę :)

Znalazłem też jeden ze smarów wymienionych w katalogu hiwina...
http://allegro.pl/texaco-multifak-ep-1- ... 71703.html

Cena fajna jak za takie opakowanie , ale no bez przesady 18kg kupował nie będę...
Podejrzewam ,że do tego co mam to 2kg mi starczy na baaardzo długo ....



Tagi:

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 6
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

Re: Smar do prowadnic szynowych i śrub kulowych

#2

Post napisał: warczp » 19 sty 2014, 20:45

251mz pisze:Katalog hiwina podaje:
1.7.2 Smarowanie smarem
Do smarowania smarem zalecamy smary według DIN 51825:
Do normalnych obciążeń &#8211; K2K
Do obciążeń wyższych (C/P < 15) &#8211; KP2K o klasie konsystencji NGLI 2 według DIN 51818

W sumie dziwią mnie te wydziwiania wielu ludzi ,że do łożysk liniowych musi być smar cud wianek...
Łożysko liniowe jest dalej odmianą dalszą łożyska kulkowego więc i tutaj powinien znaleźć zastosowanie smar stosowany do łożysk kulkowych.
Chyba ,że się mylę :)
Nie przesadzajmy: KP2K (a tym bardziej K2K) to generalnie podstawowy smar - żaden cud wianek (chyba, że ma jeszcze dodatkowe własności, które DIN-owska norma KP2K nie opisuje).
251mz pisze:Znalazłem też jeden ze smarów wymienionych w katalogu hiwina...
http://allegro.pl/texaco-multifak-ep-1- ... 71703.html

Cena fajna jak za takie opakowanie , ale no bez przesady 18kg kupował nie będę...
Podejrzewam ,że do tego co mam to 2kg mi starczy na baaardzo długo ....
Akurat ten smar nie jest KP2K tylko KP1K - czyli bardziej miękki (o jedną klasę konsystencji ).

Gdyby kierować się tylko podstawowym zaleceniem hiwina to można wybrać dużo smarów dostępnych w wielu sklepach motoryzacyjnych.
A z ciekawości: jakie nazwy smarów są w tych zaleceniach?


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4445
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#3

Post napisał: 251mz » 19 sty 2014, 22:54

warczp pisze:A z ciekawości: jakie nazwy smarów są w tych zaleceniach?
HIWIN zaleca następujące smary:
BEACON EP1, Fa. ESSO
Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isofl ex Spezial, Fa. KLÜBER
Optimol Longtime PD0, PD1 lub PD2 zależnie od temperatury zastosowania, Fa. OPTIMOL
Paragon EP1, (KP 1 N-30), Fa. DEA
Multifak EP1, Fa. TEXACO


Malaxis
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 659
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

#4

Post napisał: Malaxis » 20 sty 2014, 00:19

Też szukając odpowiedniego smaru szedłem tropem podanych norm w katalogu
producenta prowadnic i śrub kulowych i wyszło, że coś takiego:
http://www.superolej.otwarte24.pl/38,Mo ... usza-04-kg
spełnia odpowiednie normy (DIN 51825: KP2K-20) więc powinno się jak najbardziej
nadawać ale koledzy z forum skrytykowali ten pomysł. (Niestety nie podali
konkretnego argumentu czemu się nie nadaje)

Cytat z katalogu Rexrotha
"Ball screws subjected to normal loads should be lubricated with a KP2K antifriction bearing lubri- cating grease as specified in DIN 51825 "

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 6
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

#5

Post napisał: warczp » 20 sty 2014, 05:35

251mz pisze:HIWIN zaleca następujące smary:
BEACON EP1, Fa. ESSO
Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isofl ex Spezial, Fa. KLÜBER
Optimol Longtime PD0, PD1 lub PD2 zależnie od temperatury zastosowania, Fa. OPTIMOL
Paragon EP1, (KP 1 N-30), Fa. DEA
Multifak EP1, Fa. TEXACO
Czyli generalnie polecany jest smar w konsystencji NLGI 1. To nie jest KP2N (K2N) - nie ta konsystencja.
Można dawać produkty z pewnego zakresu - tutaj jednak mamy duży zakres.
Nie zgodzę się ze stwiedzeniem: "Optimol Longtime PD0, PD1 lub PD2 zależnie od temperatury zastosowania". Konsystencja smaru dobierana jest według sposobu podawana smaru (smarowanie ręczne, centralne, długość i średnice przewodów) oraz od prędkości obrotowych/liniowych, a nie od temperatury pracy. Zależnie od temperatury dobiera się rodzaju oleju (mineralny, syntetyczny węglowodorowy, lepkość oleju) oraz od typ smaru ze względu na rodzaj zagęszczacza.
Jeśli powyższe zalecenia były łącznie z zaleceniem KP2K/K2K to nie są one spójne. Jeśli były w różnych DTR-kach to (zakładając, że pisała je osoba znająca się na rzeczy) są od innych konstrukcji hiwina, z różnym podawaniem smaru, różnymi warunkami pracy.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4445
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#6

Post napisał: 251mz » 20 sty 2014, 10:35

warczp pisze:Jeśli powyższe zalecenia były łącznie z zaleceniem KP2K/K2K to nie są one spójne. Jeśli były w różnych DTR-kach to (zakładając, że pisała je osoba znająca się na rzeczy) są od innych konstrukcji hiwina, z różnym podawaniem smaru, różnymi warunkami pracy.
Wszystko jest w : https://www.cnc.info.pl//files/hiwin_pr ... we_139.pdf

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 6
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

#7

Post napisał: warczp » 20 sty 2014, 11:34

Czyli do tych prowadnic HIWIN z szyną profilową typoszeregów HG, EG, MG, RG, IG (zgodnie z przytoczoną instrukcją) właściwe są smary posiadające klasę DIN K2K (lekko obciążone) lub KP2K (mocniej obciążone). Oznaczenie KP2K nie jest pełne - brakuje jeszcze dolnej temperatury pracy. Wtedy pełne oznaczenie mogłoby wyglądać tak: DIN 51502 KP2K-20 (np. Gadus S2 V220 2). Dla ułatwienia nie brałbym pod uwagę K2K bo producent przewidział możliwość zastosowania tu silniejszego smaru (a cenowo nie różnią się one znacząco). Analogicznie ten opisany byłby: DIN 51502 K2K-30 (np. Gadus S2 V100 2).


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4445
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#8

Post napisał: 251mz » 20 sty 2014, 13:11

warczp,
Czyli rozumiem ,że orlenowski ŁT4 spełnia powyższe normy i można go pchać we wózki?

Awatar użytkownika

warczp
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 6
Posty: 75
Rejestracja: 30 wrz 2013, 11:59
Lokalizacja: Swarzędz

#9

Post napisał: warczp » 20 sty 2014, 14:05

251mz
Konkretnie jest tam podany Greasen ŁT-4S2.
Według opisu spełnia tę klasę.
A czy można można go pchać we wózki - decyzję zostawię Zainteresowanym (osobiście mam zaufanie do Gadusa i analogicznych produktów uznanych producentów).


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4445
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#10

Post napisał: 251mz » 20 sty 2014, 14:21

A czy można można go pchać we wózki - decyzję zostawię Zainteresowanym (osobiście mam zaufanie do Gadusa i analogicznych produktów uznanych producentów).
Wszystko fajnie , tylko może podeprzyj to linkiem z rozsądną ceną i ilością ( nie potrzebuję 15kg:D )

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prowadnice - Technika Przesuwu Liniowego”