Prawidłowy montaż systemu liniowego

Dyskusje na temat przesuwu liniowego stosowanego w maszynach

Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

Prawidłowy montaż systemu liniowego

#1

Post napisał: 251mz » 23 paź 2012, 12:43

Witam

Sprawa się tyczy prawidłowego montażu systemu szyn

Obrazek

Rysunek jest z katalogu hiwina.

Czy mam przez niego rozumieć ,że prawidłowy montaż to dwie szyny blokowane do baz oraz wózki na jednej z szyn blokowane a na drugiej luźne?

Trochę mnie to martwi gdyż wtedy ten wózek jak gdyby nie przenosi obciążeń poprzecznych...
Więc jak gdyby nie było tracimy na sztywności...
Czy któryś kolegów bardziej doświadczonych może się wypowiedzieć?



Tagi:

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#2

Post napisał: pasierbo » 23 paź 2012, 15:48

Moim zdaniem siły poprzeczne przenosi tarcie spowodowane skreceniem śrub. Ustalenie w rowkach ma za zadanie zabezpieczyć przed poruszeniem sie pod wpływem drgań i jedna strona na wozkach powinna wystarczyć. Rozwiązanie jest takie a nie inne bo gdybyś chciał dac wszedzie rowki to prawie niemożliwy okazałby się montaż bez wywołania zbędnych naprężeń. Prawie pewne że by to wszystko staneło albo szybko sie zużyło.


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1552
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

#3

Post napisał: numerek » 23 paź 2012, 18:59

ściągnij sobie manuala THK tam jest bardzo fajnie pokazane i wytłumaczone jak montować i dlaczego

ja robiłem jak tam napisali i maszyna chodzi już 2 lata bez zgrzytów
niestety już manuala nie mam po formacie kompa :cry:


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#4

Post napisał: 251mz » 23 paź 2012, 19:01

pasierbo pisze:Rozwiązanie jest takie a nie inne bo gdybyś chciał dac wszedzie rowki to prawie niemożliwy okazałby się montaż bez wywołania zbędnych naprężeń. Prawie pewne że by to wszystko staneło albo szybko sie zużyło.
Tak też właśnie myślałem.
Przy jednej luźnej stronie pewnie wszystko ma szansę ułożyć się tak jak powinno.
teraz następne pytanie...

Czy w wypadku tego luźnego wózka warto go zamocować na klej anaerobowy do połączeń doczołowych? Zwiększa on przyleganie i siłę tarcia przy takim samym docisku...

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#5

Post napisał: skoti » 23 paź 2012, 20:53

Klej możesz dać tylko co będzie jak trzeba będzie to rozebrać ?


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#6

Post napisał: 251mz » 23 paź 2012, 21:37

klej do połączeń czołowych przeciwdziała głównie scinaniu a nie rozdzielaniu

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: pasierbo » 24 paź 2012, 15:06

Nikt tego nie robi bo nie ma takiej potrzeby. Klejem anaerobowym możesz sobie posmarowac sruby zeby sie nie odkrecaly. Jęsli zastosujesz rozwiazanie z rysunku to bedzie ono stanowczo dobre. Czesto stosuje sie wersje uproszczona tego rozwiazania i tez jest dobrze


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#8

Post napisał: 251mz » 24 paź 2012, 18:14

pasierbo pisze:Czesto stosuje sie wersje uproszczona tego rozwiazania i tez jest dobrze
Uproszczoną tzn?

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#9

Post napisał: pasierbo » 24 paź 2012, 18:22

Czesto wystarczaja podfrezowania tylko z jednej strony prowadnicy.zaloze sie ze wiele ludzi na forum ma te prowadnice przykrecone do płaskiej powierzchni. do lekkich prac jest napewno ok i łatwo ustawic podczas montażu choć przynajmniej jedna baza by sie przydała. Gdy prowadnice są ułozone w dwóch rowkach to bardzo wazna jest równoległość ich wykonania.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#10

Post napisał: 251mz » 24 paź 2012, 18:44

pasierbo pisze:wiele ludzi na forum ma te prowadnice przykrecone do płaskiej powierzchni. do lekkich prac jest napewno ok
Dokładnie , zgodzę się .

Lecz teraz montuję maszynę Pro , i nie chciałbym odwalać fuszerki..
Zwłaszcza ,że szyny i wózki nie kosztują tyle co wałkowe z allegro:(

Dlatego chcę zrobić to zgodnie ze sztuką aby pracowały jak najdłużej ...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Prowadnice - Technika Przesuwu Liniowego”