Frezarka CNC 500x820x300

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Mc_Kansy
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 162
Rejestracja: 24 maja 2008, 22:52
Lokalizacja: Katowice

Frezarka CNC 500x820x300

#1

Post napisał: Mc_Kansy » 26 cze 2008, 14:49

Witam,

Zrobiłem już projekt mojej przyszłej maszynki. Wszystko zaprojektowałem według własnych przemyśleń i mam nadzieję, że się sprawdzi :smile:

Załączam kilka zdjęć z projektu, aby bardziej doświadczeni konstruktorzy poinformowali mnie o błędach jakie popełniłem w projekcie, czyli co należy zmienić :smile:

Chciałbym, aby maszynka była niezawodna, do frezowania tworzyw sztucznych, drewna oraz metali miękkich w szczególności aluminium. Oczekuję maksymalnej dokładności, jaką da się uzyskać na komponentach, jakie planuję zastosować, a wszystko ze względu na finanse :sad:

Są to części takie jak:

- prowadnice: wałki Φ16 podparte na całej długości;
- śruby napędowe: trapezowe 14x4 lub 16x4;
- bloki łożyskujące: tutaj proszę o opinię, czy takie coś się sprawdzi, chodziło mi o minimalizację kosztów przy zachowaniu "profesjonalności" :razz: dokładnie, to mogę mieć tę cześć wytoczoną za grosze u znajomego na tokarce CNC :smile: ;
- silniki krokowe: no niestety ale będę zmuszony zastosować silniki 1.9Nm wraz ze sterownikami MSD542, chyba, że się uprzę i kupię 3Nm :wink: + sprzęgła kłowe;
- wrzeciono: tutaj nie mam "jednego zdania", potrzebne mi wysokie obroty, których krokowiec nie uzyska, za to Kress'em nie nagwintuję :sad: Ale tak czy tak, chciałbym aby była pneumatyczna wymiana narzędzi (o którą pytałem w moim poprzednim temacie), a napęd przeniesiony z elektrowrzeciona/krokowca poprzez przekładnię pasową zębatą na wrzeciono w celu uniknięcia zajechania elektrowrzeciona (podobno w Kress'ie szybko padają łożyska).

Pozostałe elementy takie jak stół teowy - planuję wykonać go (dokładnie ramę płyty T-rowkowej [sama płyta - alu]) jak widać na zdjęciu z 6 płaskowników stalowch, ze względów wytrzymałościowych (chciałbym mieć dodatkową czwartą oś z uchwytem tokarskim, który trochę waży). Oczywiście środek (blok mocowania nakrętki) będzie z alu :smile: Tutaj proszę o szczegółową odpowiedź, czy nie będzie to za cięzkie, czy lepiej wykonać z aluminium?

Cała rama z bramą oraz stołem wykonana będzie z profili stalowych zamkniętych.
Inne nie opisane części jakie będą to na pewno prowadnica przewodów na bramie (której nie ma na zdjęciach), chciałbym mieć również chłodzenie (dopiero zaprojektuję), jak widać obok magazynku narzędzi na końcu znajdować się będzie czujnik długości narzędzia. Przewiduję też osłony na prowadnice i śruby w postaci jakiś przeszli, które na pewno są tanie, a wykonają swoje zadanie :razz:

Aha, no i chcę jeszcze wykasować luz (czego nie widać, bo jeszcze nie zaprojektowałem) za pomocą drugiej nakrętki w osi X i Y.

Bardzo proszę o sugestie co do projektu, co zmienić lub dodać/ująć.
Proszę również o ocenę :smile:

Dziękuję i Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 11 sie 2008, 14:23 przez Mc_Kansy, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


ARGUS
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2135
Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
Lokalizacja: Szczecin

#2

Post napisał: ARGUS » 26 cze 2008, 16:25

Witaj
Ogólnie projekcik całkiem fajny ale jak to zwykle jest jakieś ale ....
Po kolei
według mnie
-przy polu pracy jak planujesz wałki fi 16 za słabe daj fi 20
-nie potrzebnie komplikujesz konstrukcje krzyżaka - kupe roboty tylko po to aby byłu
obsady dla nakrętek - ja bym zrobił szlifowaną płutę i obsady łożysk oraz nakrętek
przykręcił do płyty - mniejsza waga, mniej pracy, prostszy sposób wykonania a efekt
ten sam - oczywiście obsady łożysk i nakętek kołkowane
- stół teowy jeśli zamontujesz na płycie aluminiowej zamiast tej ramy znowu mniej
pracy a sam na maszynie przefrezujesz powierzchnię płyty i do niej przykręcisz
aluminiowy stół t-rowkowy myślę że płyta 25 mm jako podstawa powinna wystarczyć
-mocowanie łożyska pod pierścień segera jest oki ale druka strona pod śruby nie
powinna być razem z mocowaniem silnika zrób te elementy jako osobne części
będzie łatwiej skręcić i zakontrować nakrętki na śrubie napędowej
--Wrzeciono
--spsób zamocowania oraz napęd na pewno tak Ci nie wyjdzie jak to narysowałeś
popatrz na forum - poszukaj bo były już rysunki i schematy podobnej konstrukcji
Przemyśl czy nie lepiej zrobić mocowanie narzędzia elektromagnetyczne - prostsze
wykonanie a do takiej konstrukcji w zupełności wystarczy
Zastosować krokowca do napedu wrzeciona raczej się nie da
Gwintować z napedu wysokoobrotowego niestety też nie
Nawet jeśli zastosujesz falownik to zjechać z 25 000 obrotów w dół do wartości przy
której się gwintuje ( nie wiem ile to obrotów ale chyba poniżej 100) raczej też się nie da
Pionowe belki ramy zdecydowanie zbyt watłe - daj dwie jedna za drugą albo zastrzały
O tym też było sporo napisane
Musisz troszkę poszukać a na pewno znajdziesz wyczerpujące dyskusje na ten temat

Pozdrawiam i powodzenia

PS.
peszel nie nadaje się do osłony śrub trapezowych
jest za mało elastyczny i nie pokryje Ci całego pola pracy

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#3

Post napisał: bartuss1 » 27 cze 2008, 09:15

może najpierw nalezałoby wykonać zwykły ploter a potem wziąc sie za bajery,
to co powiedział Argus - zetka jakas takas, gwinciarki z tego nie zrobisz, nawet jakbys miał odpowiedniej mocy i predkosci wrzeciono - to połamiesz gwintowniki, gwinciarka ma troche inną budowę, nie wspominając o sprzęgle
bramka powinna miec jakies wzmocnienia na bokach, temat walkowany na sto sposobów to nie bede powtarzał, a zresztą, wszystko wyjdzie w praniu
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”