Grawerka na biurko - 10x10x10

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
PiotrCz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 22
Posty: 146
Rejestracja: 08 cze 2007, 16:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#31

Post napisał: PiotrCz » 29 wrz 2011, 17:00

czesc,

1. uchwyt z http://www.ctctools.biz - ER11 12MM x 100MM STRAIGHT SHANK COLLET CHUCK #F82 Price: $15.00 EU €11.01

2. Sprzęgło? E chyba zrobię po prostu z aluminium sprzęgło na stałe - z dokręcaniem z boku małymi śrubkami - jedna oś ma 3mm, druga 10mm - za dużo tu nie wymyślę.



Piotr



Tagi:

Awatar użytkownika

niko65
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 430
Rejestracja: 27 lut 2009, 00:05
Lokalizacja: Stary Sącz

#32

Post napisał: niko65 » 29 wrz 2011, 17:24

jeżeli chcesz taką aluminiowa tulejkę zrobić to wał silnika i mocowania musisz idealnie ustawić jeżeli nie to będzie strasznie hałasować wszystko, tylko musisz to wyważyć żeby ci te śrubki nie robiły wibracji już nie wspomnę o posmarowaniu ich gwintu jakimś klejem bo po minucie pracy wykręcą się :wink:


Autor tematu
PiotrCz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 22
Posty: 146
Rejestracja: 08 cze 2007, 16:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#33

Post napisał: PiotrCz » 29 wrz 2011, 17:35

Zakładam, że mocowanie pod łożysko i silnik zrobię z jednego mocowania na tokarce - więc jako tako muszą być współliniowe :).
Śrubki będą dwie - po obu stronach osi - żeby jakoś się ciężar zbalansował.
No i jakiś super obrotów na tym nie będę robił - jedym słowem - zrobimy - zobaczymy (haha i może wyrzucimy i zamienimy na starego proxxona ;)).


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7609
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#34

Post napisał: pukury » 29 wrz 2011, 17:50

witam.
będziesz toczył fi 3 wewnątrz ?
czy od wiertełka będzie .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Autor tematu
PiotrCz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 22
Posty: 146
Rejestracja: 08 cze 2007, 16:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#35

Post napisał: PiotrCz » 29 wrz 2011, 19:45

Duża tulejka pod wrzeciono będzie toczona.

Ale akurat samo sprzęgło wyobrażam sobie:
1. Tokarka w ruch - Nakiełek lekko
2. Potem wiertło 3 na wylot we sprzęgle w tokarce
3. Odwrócenie, potem wiertło 10
4. Potem na frezarkę - czujnik i przelotowo otwory pod gwint do trzymania osi er11 i silniczka.

Będzie dobrze :) przecież to nie rocket science. A jak nie bedzie dobrze to... do kosza i proxxon. Ale będzie dobrze :)


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7609
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#36

Post napisał: pukury » 29 wrz 2011, 20:12

witam.
no - nie wiem .
jak wiertło fi3 przejdzie na wylot to może trochę ściągnąć i co w tedy ?
zrobiłbym to tak -
1 - otwór fi9
2 - roztoczenie na fi10 ( żeby wchodziło na lekki wcisk - ręką) .
3 - zatoczony trzpień fi 10 ( jak wyżej - lekki wcisk ) .
4 - i teraz nakiełek i wiertło - niekoniecznie fi3 - może fi2,9 - jak tam z oską jest .
jak toczyłem uchwycik do wiertarki pcb to z wiertła fi5 - wychodziło fi5.1 - a z 4.9 też nie tak .
inne fi 5 robiło inaczej , itp .
dopiero jakieś dobre fi 5 zrobiło ok - ale po przejechaniu 4,9 i dopiero na lewych obrotach .
ale oczywiście - życzę powodzenia .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#37

Post napisał: grg12 » 30 wrz 2011, 11:58

Jeśli ktoś zna niemiecki - tutaj: http://www.cncecke.de/forum/showthread.php?t=65664 jest dyskusja na temat budowy wrzecionka na ER11 (forum wymaga zalogowania). Uwaga - dyskusja dość "ezoteryczna" - ścierają się zwolennicy "dwa zwykła łożyska kulkowe i jakoś to będzie" oraz "jeśli nie masz szlifierki pozwalającej na wykonanie dystansów z dokładnością do um to nawet nie próbuj" :) ale jest trochę wiedzy na temat ogólnych zasad konstruowania takich łożyskowań i propozycje jak rozwiązać niektóre problemy konstrukcyjne.
Pozdrawiam
Grzesiek


Autor tematu
PiotrCz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 22
Posty: 146
Rejestracja: 08 cze 2007, 16:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#38

Post napisał: PiotrCz » 12 lut 2012, 13:28

Prace w międzyczasie ruszyły nieco do przodu:

a) w zasadzie mam już wszystkie potrzebne komponenty:
Obrazek

b) wyrzeźbiłem to wrzecionko - długo mi zeszło, bo tokarz ze mnie średni...

porównanie z chińczykiem - ER11 vs. ER20A
Obrazek
Obrazek

przycięte wodą kawałki obudowy - w związku z tym, że konstrukcja na biurko - to wymyśliłem sobie, że obudowa będzie stanowiła jednocześnie pudełko, które szczelnie będzie zakrywało frezarkę i jednocześnie zmniejszało rozrzut śmieci w trakcie frezowania.
Obrazek

'ginekologiczne' zbliżenie mocowania - trochę pokancerowane, bo musiałem użyć brutalnej sily po tym jak na uchwycie w tokarce założyłem to sprzęgło. To czerwone to jakiś klej to mocowania śrub i łożysk.
Obrazek

I jeszcze dwa zbliżenia końców
Obrazek
Obrazek

Wnioski:
a) da się zrobić takie wrzeciono :) - taniej i szybciej kupić jednak byle proxxona
b) nie trzeba zachowywać mega współosiowości - mi się nie udało, ale po zamocowaniu łożysk na klej - całość wcale głośno nie chodzi (słychać tylko silniczek w zasadzie).
c) zobaczymy jak się sprawdzi w praniu...

Co dalej? No dalej pomału całość trzeba skręcić do kupy... co pewnie jeszcze chwilę mi zajmie.

update ZE STYCZNIA

Prace nieco ruszyły do przodu

obudowa - wymyśliłem, żeby nie sypało się na biurko, że będzie to zamknięta skrzyneczka
Obrazek
Obrazek

Początki osi y, było małe frezowanko...
Obrazek

Na razie tyle - kostka na y też już zrobiona, trzeba skręcić do kupy i wziąć się za resztę.

A przy okazji - kupiłem w Rosji przejsciówkę pod cnc do lpt/usb - ciekawe czy zadziała...

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1670
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#39

Post napisał: grg12 » 12 lut 2012, 17:53

Eleganckie wrzeciono :)
Czy dobrze rozpoznaję że użyłeś modelarskiego silnika bezszczotkowego? Jeśli tak - mógłbyś podać trochę szczegółów typu rodzaj silnika i sterownika? Chciałbym "upgradować" moje wrzecionko (można je zobaczyć tutaj ) bo aktualny silnik jest trochę zbyt wolny i słaby. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak taki silnik zachowuje się przy zmiennym obciążeniu (przy wchodzeniu frezu w materiał). W jednym miejscu zalecają zastosowanie regulatora helikopterowego z trybem "governor", w innym mówią że to nie będzie działać i powinienem użyć silnika z sensorami, w jeszcze innym miejscy znajduję informację że sensory wprawdzie bardzo się przydają przy rozruchu ale regulator i tak nie będzie stabilizował obrotów itd.
W tej chwili planuję zakup "zwykłego" outrunnera i najprostszego regulatora lotniczego na napięcie 12V.
Pozdrawiam
Grzesiek


Autor tematu
PiotrCz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 22
Posty: 146
Rejestracja: 08 cze 2007, 16:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#40

Post napisał: PiotrCz » 12 lut 2012, 22:46

Tak, silnik bezszczotkowy - ale jaki to nie wiem, bo dostałem w prezencie i nie było widać oznaczeń. Do tego dokupiłem zwykły sterownik do takich silników + tester serw (żeby sterować jego obrotami). Sterownik rzeczywiście w tryb z governorem ustawiłem - czy się będzie sprawdzać przy wchodzeniu w materiał to dopiero się zobaczy - w teorii to właśnie ma tak działać.
A twoja frezereczka całkiem ładna - co na niej zwykle robisz, że tak interesują Ciebie te stałe obroty?

Piotr

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”