Sprzegło czy pasek + zębatka

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
Tasiorsz
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 40
Rejestracja: 30 sty 2010, 21:51
Lokalizacja: Warszawa

Sprzegło czy pasek + zębatka

#1

Post napisał: Tasiorsz » 16 mar 2010, 22:36

Witam
Tak jak już pisałem na tym forum jestem w trakcje wykonywania frezarki. Frezarka będzie miała ruchomy stół ze stałą bramą. Przesuwy w osi X: 320mm - 340mm, w osi Y: 200mm - 220mm, w osi Z: 100mm - 150mm. Prowadnice będą wykonane z wałków fi 20 nie podpartych (mocowanych na końcach). Podobna do tej poniżej
Obrazek
Silniki jakimi dysponuje to (6 przewodowy):
Obrazek
Mam pytania do osób które mają doświadczenie w tego rodzaju konstrukcjach.
1. W danych silnika jest informacja o 2.2A. Przy jakim podłączeniu silnik będzie pobierał 2.2A. Przy podłączeniu A-C czy A-B (B-C)?
Obrazek
Przy której konfiguracji silnik osiągnie większy moment, a przy przy której większa prędkość?
Co oznacza 1.8 DEG. Czy można z danych z tabliczki otrzymać informacje ile silnik posiada kroków na obrót i jaką max. prędkość?
Wymiary silnika to 56x56x76 i waży około 1kg. Czy z tych informacji można określić w przybliżeniu moment trzymający?
2. Mam możliwość zastosować dwie możliwości napędzania śruby trapezowej
a) Sprzęgło
Obrazek Obrazek
Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo to oczywiście konstrukcja będzie wyposażona w krańcówki bezpieczeństwa
b) pasek + zębatka. Średnica większej zębatki Φ46mm, średnica mniejszej zębatki Φ11 mm. Jakie będzie przełożenie tego zestawu (jak to liczyć) przy założeniu że mniejsza zębatka będzie na wale silnika.
Obrazek
3. Czy warto na osi Z stosować sprężyny "dociskowe" ?

Które rozwiązanie przy zastosowaniu wyżej przedstawionego silnika będzie lepszym rozwiązaniem, przy uwzględnieniu dokładności, bezpieczeństwa, stabilności, gubienia kroków itp. Proszę również o informacje w jakiej konfiguracji podłączyć silnik.

Sterownik wykonałem na układzie TA8435 według projektu: https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... 35&start=0
Obrazek
Płyta główna sterownika to SSK-MB1.

Za pomoc bardzo dziękuje.



Tagi:

Awatar użytkownika

niko65
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 430
Rejestracja: 27 lut 2009, 00:05
Lokalizacja: Stary Sącz

#2

Post napisał: niko65 » 16 mar 2010, 22:54

1.8 DEG oznacza kąt obrotu czyli 360:1.8=200 kroków na obrót
moment trzymający jeśli nie możesz znaleźć żadnego info do silnika to +- możesz przyjąć
0,5kg=0,5Nm
1kg=1Nm itd
przy konfiguracji AC będzie większy moment


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: diodas1 » 17 mar 2010, 00:00

http://www.akcesoria-cnc.pl/?menu=produkt&id=171 z tego wygląda że ten silnik jest mocniejszy. Silnik będzie pobierał tyle na ile ustawisz sterownik. Wygląda że 2.2A to jest max prąd który nie stopi jeszcze uzwojenia (zależy od grubości drutów w uzwojeniu). Bezpieczniej postępując , lepiej jest do prób ustawić na początek połowę tego prądu i zmierzyć przy takim natężeniu moment trzymający silnika (najprościej wagą kuchenną). Jeżeli nie zadowoli Ciebie ta siła to ostrożnie podkręcaj prąd, obserwując jednocześnie temperaturę do jakiej silnik się nagrzewa. Jeżeli zacznie parzyć to raczej spuść z tonu, chyba że możesz w konstrukcji wymusić dodatkowe chłodzenie silników. Co do wątpliwości na temat parametrów silnika przy różnych połączeniach wyprowadzeń, zapamiętaj sobie kilka prostych zależności:
1) im więcej "amperozwoi" w elektromagnesie tym mocniej "przyciąga" czyli zasilając silnik tym samym prądem większego kopa uzyskasz jeżeli pracują w szeregu dwie cewki niż gdy włączona jest jedna
2) przy cewkach łączonych szeregowo indukcyjność układu jest sumą indukcyjności każdej cewki. Z kolei im większa indukcyjność, tym wolniej narasta w cewkach prąd co przekłada się na osiągnięcie niższej szybkości kolejnych kroków .
3)Prąd płynący przez obwód w którym występuje rezystancja powoduje wydzielenie ciepła- dlatego silniki grzeją się. Idąc tym torem jeżeli zasilasz cewki włączone razem-szeregowo to przy tym samym prądzie zasilającym fazę wydzieli się więcej ciepła w silniku niż gdyby pracowała tylko jedna cewka. To ciepło trzeba odprowadzać żeby temperatura nie rosła w nieskończoność. Tak się dzieje w rzeczywistości ale szybkość przemieszczania ciepła zależy od zbyt wielu czynników (rodzaj konstrukcji do której jest zamocowany silnik, ruch powietrza w otoczeniu i jego wilgotność i temperatura, kolor silnika też ma znaczenie) żeby można ją było prosto obliczyć, dlatego zaproponowałem próbne włączanie i pomiar (obserwację) temperatury silnika.

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2558
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#4

Post napisał: zacharius » 17 mar 2010, 08:05

dane na silniku są danymi normy czyli powinien przy tych 2.2A chodzić bez żadnych problemów. natomiast na zdjęciu widzę TA8435 więc i tak kolega powyżej 1.5A nie skoczy
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#5

Post napisał: Leoo » 17 mar 2010, 10:08

diodas1 pisze:2) przy cewkach łączonych szeregowo indukcyjność układu jest sumą indukcyjności każdej cewki.
Niezupełnie. W ten sposób zachowają się dwie odrębne cewki. W wypadku silnika mają one wspólny magnetowód i indukcyjność podniesie się w kwadracie np. jeden odczep 3mH, dwa szeregowo - 9mH. Dla tego utrata prędkości obrotowej jest tak duża.

Jeszcze jedna kwestia. Sterownik ogranicza prąd fazowy po 6s jeśli silnik jest zatrzymany, tak więc przegrzewanie nie powinno wystąpić, chyba że wyłączymy tą opcję.


Autor tematu
Tasiorsz
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 40
Rejestracja: 30 sty 2010, 21:51
Lokalizacja: Warszawa

#6

Post napisał: Tasiorsz » 17 mar 2010, 18:41

Z tego co zrozumiałem z odpowiedzi zamieszczonych powyżej
Silnik w układzie AC będzie miał większy moment kosztem mniejszych obrotów.
Sterownik jest wykonany według projektu „Leoo” a wiec posiada ograniczenie prądu fazy po 6s jeśli silnik jest zatrzymany. Opcja ta oczywiście będzie włączona w wykonanych przeze mnie sterownikach wiec nie powinno grozić silnikom przegranie w myśl założeń autora projektu.

Ale nadał mam wątpliwości co do:
1) Czy jeżeli silnik połączę w układach AC bądź AB(BC) prąd max. 2,2A nie zmieni się ?
2) Które z rozwiązań przeniesienia napędu w moim przypadku będzie lepszym rozwiązaniem (informacje o opcjach w poście powyżej). Jakie przełożenie uzyskam dla zestawu zębatka + pasek
3) Czy warto na osi Z stosować sprężyny "dociskowe" ?
4) Przy sugestii sposobu przeniesienia napędu proszę również zasugerować sposób podłączenia silnika AC,AB(BC).
Dziękuje za dotychczasowe odpowiedzi i czekam na więcej.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#7

Post napisał: Leoo » 17 mar 2010, 21:34

1) - nie zmieni się, nadal będzie 1,5A,
2) - sprzęgło, przekładnia spowoduje zmniejszenie prędkości posuwów ponad czterokrotnie. Można wiedzieć jakie śruby Kolega planuje?
3) - warto sprężyny odciążające,
4) - AB(BC).


Autor tematu
Tasiorsz
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 40
Rejestracja: 30 sty 2010, 21:51
Lokalizacja: Warszawa

#8

Post napisał: Tasiorsz » 17 mar 2010, 23:09

Leoo pisze: 2) - sprzęgło, przekładnia spowoduje zmniejszenie prędkości posuwów ponad czterokrotnie. Można wiedzieć jakie śruby Kolega planuje?
Śruby trapezowe jakie już zakupiłem i zamierzam zastosować do oś X 16x4, oś Y i Z 14x4. Leoo czyli według Ciebie jednak sprzęgło będzie lepszym rozwiązaniem i dlaczego?
Leoo pisze: 3) - warto sprężyny odciążające,
Odciążające czyli "próbujące" unieść układ mocujący frezarkę (oś Z). Czy stosować sprężyny na wałkach prowadzących czy wystarczy zastosować jedną na śrubie trapezowej. Leoo jeżeli posiadasz zdjęcie z przykładowego rozwiązania ze sprężynami proszę o udostępnienie.
Leoo pisze: 4) - AB(BC).
Czyli stawiasz na rozwiązanie które ma na celu uzyskanie większych obrotów kosztem mniejszego momentu trzymającego, przy założeniu stosowania sprzęgła do przeniesienia napędu silnika na śrubę Tr. Leoo proszę o potwierdzenie mojego wniosku.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#9

Post napisał: Leoo » 18 mar 2010, 00:33

Silnik będzie miał około 1Nm. Załóżmy, że uda się go pokręcić do 1000obr/min, co przy śrubie 4mm da posuw 4m/min. Jeśli zastosujemy przekładnię prędkość spadnie do mniej niż 1m/min. Oś Z jest najbardziej obciążona podczas obróbki, tzn. wykonuje najwięcej ruchów. Poza tym sprzęgło nie zużywa się tak szybko jak dodatkowa przekładnia. Maszyny ze sprężynami są w galerii kolegi Piotrjub.
Silnik z fotki jest produkowany jako unipolarny. Jeśli włączamy go do sterownika bipolarnego, połowa uzwojenia jest zbędna, bez utraty momentu statycznego. Proszę spojrzeć na dokumentacje silników ośmioprzewodowych i zwrócić uwagę na momenty.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”