Nowa maszyna Kimla, teraz dwie bramy
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
-
Autor tematu - Posty w temacie: 23
Szanowni Koledzy,
Materiały dotyczące silników liniowych analizowałem i to wielokrotnie.
W firmie Kimla przeprowadzono wiele testów i analiz dotyczących przydatności tych napędów do frezarek.
Niestety po dokładnym przyjrzeniu się temu tematowi okazało się że nie ma to sensu ani ekonomicznego ani praktycznego.
Bardzo proszę o zadanie sobie odrobiny trudu i odpowiedzenie na pytania zadanie przeze mnie w poprzednim poście.
Pytania nie są podchwytliwe, one mają uzmysłowić szanownym kolegom skalę problemu.
Materiały dotyczące silników liniowych analizowałem i to wielokrotnie.
W firmie Kimla przeprowadzono wiele testów i analiz dotyczących przydatności tych napędów do frezarek.
Niestety po dokładnym przyjrzeniu się temu tematowi okazało się że nie ma to sensu ani ekonomicznego ani praktycznego.
Bardzo proszę o zadanie sobie odrobiny trudu i odpowiedzenie na pytania zadanie przeze mnie w poprzednim poście.
Pytania nie są podchwytliwe, one mają uzmysłowić szanownym kolegom skalę problemu.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 141
- Rejestracja: 30 cze 2006, 23:37
- Lokalizacja: Piątek
- Kontakt:
Więc dlaczego DMU w lini maszyn z ich najwyższej półki stosuje napędy liniowe ?
Np DMU 50 evo linear ma napęd liniowy tylko w osi X. W tym układzie kinematycznym maszyny jest to oś najbardziej obciążona bo jeździ na niej jeszcze Y a potem Z. Piszą w ulotkach że zastosowanie napędu liniowego w osi X daje lepszą dokładność i moc. Ta oś cechuje się lepszymi osiągami od innych choć jest najbardziej obciążona właśnie dzięki zastosowaniu napędu liniowego.
Np DMU 50 evo linear ma napęd liniowy tylko w osi X. W tym układzie kinematycznym maszyny jest to oś najbardziej obciążona bo jeździ na niej jeszcze Y a potem Z. Piszą w ulotkach że zastosowanie napędu liniowego w osi X daje lepszą dokładność i moc. Ta oś cechuje się lepszymi osiągami od innych choć jest najbardziej obciążona właśnie dzięki zastosowaniu napędu liniowego.
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Ciekawe dlaczego stać ich na napęd liniowy tylko w jednej osi?krank1 pisze:Więc dlaczego DMU w lini maszyn z ich najwyższej półki stosuje napędy liniowe ?

Rok temu widziałem napęd liniowy na byczej maszynie - cichy i bardzo szybki - maszyna była bardzo długa i chyba tylko z tego powodu stosowany był ten napęd.
Ciekawostka kosmiczna: http://nextbigfuture.com/2011/05/startr ... ystem.html
Znalazłem tą szybką maszynę:

- brama śmigała od jednego do drugiego końca.
Ostatnio zmieniony 30 maja 2011, 21:19 przez pitsa, łącznie zmieniany 1 raz.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
Autor tematu - Posty w temacie: 23
Szanowni koledzy,
Pozwolę sobie przypomnieć moje pytanie, ponieważ odpowiedź wytłumaczy dlaczego nie jest to najbardziej optymalne rozwiązanie.
Również z ekonomicznego punktu widzenia koszty takiego napędu są wielokrotnie wyższe.
Załóżmy następującą sytuację:
Potrzeba nam napędu do maszyny która ma poruszać się z prędkością max 0.5m/s i z przyspieszeniem 1g. Przy masie bramy np 500kg i długości osi 5m.
Czyli siła niezbędna do osiągnięcia takich wartości to 5000N.
I teraz zagadka:
Jakiej mocy silnik serwo (zwykły obrotowy) jest potrzebny aby zapewnić takie osiągi?
Wskaż mi proszę również silnik liniowy który to będzie mógł obsłużyć i porównaj ich moce oraz ceny.
Pozwolę sobie przypomnieć moje pytanie, ponieważ odpowiedź wytłumaczy dlaczego nie jest to najbardziej optymalne rozwiązanie.
Również z ekonomicznego punktu widzenia koszty takiego napędu są wielokrotnie wyższe.
Załóżmy następującą sytuację:
Potrzeba nam napędu do maszyny która ma poruszać się z prędkością max 0.5m/s i z przyspieszeniem 1g. Przy masie bramy np 500kg i długości osi 5m.
Czyli siła niezbędna do osiągnięcia takich wartości to 5000N.
I teraz zagadka:
Jakiej mocy silnik serwo (zwykły obrotowy) jest potrzebny aby zapewnić takie osiągi?
Wskaż mi proszę również silnik liniowy który to będzie mógł obsłużyć i porównaj ich moce oraz ceny.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Oto proszę silnik Siemensa:
Moment 20,700 N na silnik przy prędkości maksymalnej 360m/min
[ Dodano: 2011-05-30, 21:48 ]
Cena z ebaya
Moment 20,700 N na silnik przy prędkości maksymalnej 360m/min
[ Dodano: 2011-05-30, 21:48 ]
Cena z ebaya
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1290
- Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
- Lokalizacja: Haan / Niemcy
DMU linear ma rowniez silniki liniowe w osi Z. Maly ploter na silnikach liniowych jest bardzo latwy do zrobienia. Duze maszyny wymagaja naturalnie duzych silnikow ale bez przesady. A to ze chlodzone woda - w czym problem wrzeciona tez sa chlodzone woda
A co do oporow powstajacych przy obrobce - jezeli silnik jest w stanie ruszyc 1 tonowa brame, to opory obrobki sa dla niego niewyczuwalne.

Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni 

-
Autor tematu - Posty w temacie: 23
Szanowny Kolego Syntetyczny,
Przyznać trzeba, że Kolega z grubej rury tak od razu.
Jedyny silnik, który znalazłem z takim momentem w tym pdf-ie to 1FN3 900 - 4WB00 - 0AA1,
który ma i owszem siłę 20700N ale tylko chwilowo a siła nominalna to 8100N czyli ok 800kg
Prędkość też nie 360 tylko 253 m/min i to przy f nominalnym bo przy F Max tylko 115m/min
co oznacza, że ten silnik jest bardzo miękki, to znaczy że przy pełnym obciążeniu prędkość spada ponad 2 razy co z kolei oznacza, że jego sprawność w tym zakresie siły jest poniżej 50%
Chłodzenie wodą jest niezbędne ponieważ przy maksymalnej prędkości i obciążeniu straty na silniku są na poziomie 40kW!!!
Tak, ten silnik mam moc maksymalną 80kW!
I to ma być alternatywa dla silnika serwo obrotowego 3000 rpm o mocy 4-5kW, który napędzi przykładową maszynę z założonymi parametrami?
No chyba, że ktoś lubi ciepło i to ma być rodzaj pieca do centralnego ogrzewania sporego domu
No i jeszcze te koszty, taki silnik o długości kilku metrów to koszt olbrzymi więc zbyt wielu klientów nie będzie.
Przyznać trzeba, że Kolega z grubej rury tak od razu.
Jedyny silnik, który znalazłem z takim momentem w tym pdf-ie to 1FN3 900 - 4WB00 - 0AA1,
który ma i owszem siłę 20700N ale tylko chwilowo a siła nominalna to 8100N czyli ok 800kg
Prędkość też nie 360 tylko 253 m/min i to przy f nominalnym bo przy F Max tylko 115m/min
co oznacza, że ten silnik jest bardzo miękki, to znaczy że przy pełnym obciążeniu prędkość spada ponad 2 razy co z kolei oznacza, że jego sprawność w tym zakresie siły jest poniżej 50%
Chłodzenie wodą jest niezbędne ponieważ przy maksymalnej prędkości i obciążeniu straty na silniku są na poziomie 40kW!!!
Tak, ten silnik mam moc maksymalną 80kW!
I to ma być alternatywa dla silnika serwo obrotowego 3000 rpm o mocy 4-5kW, który napędzi przykładową maszynę z założonymi parametrami?
No chyba, że ktoś lubi ciepło i to ma być rodzaj pieca do centralnego ogrzewania sporego domu

No i jeszcze te koszty, taki silnik o długości kilku metrów to koszt olbrzymi więc zbyt wielu klientów nie będzie.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 2692
- Rejestracja: 08 gru 2009, 22:33
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Kol. www.kimla.pl, ten silnik znalazłem w 35sec. Nie zagłębiałem się w to, gdyż znalazłem urządzenie spełniające wymagania. Ba, widzę że kolega się nie spodziewał takiego wyniku.
Nie będę się zagłębiał w dane techniczne,ale wymóg 5000N,1g i 0.5m/s chyba spełniłem?
Poza tym, nie zarabiam na kol. maszynach, żeby tu od razu dawać na tacy kompletne rozwiązania.
W silnikach liniowych, tarcie wynosi 0. Gdyż jest to układ lewitujący. Więc obliczenia 'na oko' dla układów tocznych-ślizgowych(czyli takich zwykłych) są tutaj bezużyteczne.
Dla naszych teoretycznych rozważań starczy 1FN3600-4WB00-0AA1 co ma 5000N.
Tak z ciekawości: Jak zinterpretować wykres ze strony 2 datasheetu??
Nie będę się zagłębiał w dane techniczne,ale wymóg 5000N,1g i 0.5m/s chyba spełniłem?
Poza tym, nie zarabiam na kol. maszynach, żeby tu od razu dawać na tacy kompletne rozwiązania.
W silnikach liniowych, tarcie wynosi 0. Gdyż jest to układ lewitujący. Więc obliczenia 'na oko' dla układów tocznych-ślizgowych(czyli takich zwykłych) są tutaj bezużyteczne.
Dla naszych teoretycznych rozważań starczy 1FN3600-4WB00-0AA1 co ma 5000N.
Tak z ciekawości: Jak zinterpretować wykres ze strony 2 datasheetu??