Frezarka biurkowa A4

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę
Awatar użytkownika

Autor tematu
wojtek30
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 35
Posty: 384
Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
Lokalizacja: Trójmiasto

#41

Post napisał: wojtek30 » 19 wrz 2012, 14:36

Ponieważ chcę zaprojektować maksymalny prześwit pod bramą, podniosłem trochę mocowanie wrzeciona na wózku osi Z.
Czy biorąc pod uwagę, że dojdzie jeszcze długość freza plus pewnie jakiś dodatkowy blat w postaci płyty wiórowej na stole właściwym (aby nie niszczyć blatu przy wycinaniu), to czy mogę tak zostawić? czy obniżyć obejmę z 2cm jeszcze?
Ostatnio zmieniony 12 gru 2012, 23:48 przez wojtek30, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#42

Post napisał: Zienek » 19 wrz 2012, 14:52

W ten sposób sobie blokujesz możliwość wjeżdżania w materiał. Jeśli będziesz pracował frezem wystającym z oprawki np 40 mm, to tylko na taką głębokość możesz frezować w materiałach, bo przy głębszych wybraniach będziesz haczył płytą zetki. Optymalnie płyta zetki kończy się przy dolnej płaszczyźnie obejmy wrzeciona.

Przy takiej konfiguracji ja radziłbym obniżyć obejmę wrzeciona maksymalnie w dół (np o x mm) a o te x mm podwyższył nogi bramy.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#43

Post napisał: ursus_arctos » 19 wrz 2012, 14:57

Ogólnie, od końca tulei do stołu w najniższym położeniu powinno być ze 20-25mm, jeżeli zakładasz prace typu grawerowanie na blasze/cenkiej desce/pcb. Tej "dechy" za wrzecionem nie powinno wcale być, bo uniemożliwiasz sobie wjechanie w jakieś zaglębienia, czy pracę między szczękami imadła - same trudności + duże prawdopodobieństwo kolizji.

Hehe - ja właśnie zamierzam na serwa przejść - już mnie wkurzają wolne przejazdy, marne posuwy i psucie materiału. Tyle, że jak ktoś nie jest elektronikiem (z wykształcenia/zawodu/pasji), to sterowniki do serw kosztują majątek.

Nie jestem do końca pewien, trzeba by się zagłębić w temat, ale prosty falownik dałoby się chyba zrobić na Atmega8 z wykorzystaniem PWM i tranzystorów mocy. Jakiś czas temu zacząłem zabawę z tymi prockami, ale już widzę, że nie takie cuda można na nich robić
Dlatego napisałem, że jak ktoś nie jest elektronikiem. Ja się na elektronice trochę znam i programuję w C++ zawodowo, więc robię własny sterownik (aczkolwiek do silników szczotkowych nie AC).
w czym ty frezujesz
Nieważne - nawet na pusto silniki potrafią mi się zgubić przy większych prędkościach (>600rpm). Poza tym jak walnę w e-stop, to później nie ma jak wrócić do początku, bo maszyna nie wie, gdzie jest (przy nagłym zatrzymaniu gubi kroki).

Awatar użytkownika

Autor tematu
wojtek30
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 35
Posty: 384
Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
Lokalizacja: Trójmiasto

#44

Post napisał: wojtek30 » 19 wrz 2012, 15:13

Zienek pisze:W ten sposób sobie blokujesz możliwość wjeżdżania w materiał. Jeśli będziesz pracował frezem wystającym z oprawki np 40 mm, to tylko na taką głębokość możesz frezować w materiałach, bo przy głębszych wybraniach będziesz haczył płytą zetki. Optymalnie płyta zetki kończy się przy dolnej płaszczyźnie obejmy wrzeciona.
ursus_arctos pisze:Tej "dechy" za wrzecionem nie powinno wcale być, bo uniemożliwiasz sobie wjechanie w jakieś zaglębienia, czy pracę między szczękami imadła
Ups, przyznam że o tym nie pomyślałem :razz: Chciałem sobie podnieść o dodatkowe centymetry zaplanowany już wcześniej prześwit.
Zienek pisze:Przy takiej konfiguracji ja radziłbym obniżyć obejmę wrzeciona maksymalnie w dół (np o x mm) a o te x mm podwyższył nogi bramy.


Niestety już nic nie zrobię na tym etapie, bo rama poszła do spawania. Mogę jedynie kombinować z samym wózkiem Z, który jeszcze nie powstał :roll:

[ Dodano: 2012-09-19, 15:32 ]
ElSor pisze:Daj plaskowniki pod X i Y (X tez trzeba splanowac, chyba ze profil bedzie z grubej scianki). Pod Y dalbym conajmniej 8-10mm ale to tak na oko, bo moze 6mm starczy, tylko jesli planowanie zabierze 2mm to zostaje 4mm a to raczej malo. U mnie pod podporami po splanowaniu jest conajmniej 10mm "miesa" a konstruuje podobna maszyne, tyle ze 450x350x150mm roboczego.
Zdecydowałem się na płaskowniki o grubości 10mm, na osi X i Y.
Zajrzałem sobie do Twojego wątku i co widzę... o, tak będzie wyglądać moja maszyna w realu :cool:
Ostatnio zmieniony 12 gru 2012, 23:46 przez wojtek30, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#45

Post napisał: Zienek » 19 wrz 2012, 16:03

Możesz bramę podnieść o jedno mocowanie śrub, a do dołu bramy jeszcze dospawać płaskownik.

Ja bym jeszcze pokombinował przed wywieszeniem białej flagi a propo konstrukcji, bo czasem brakuje takich głupich 40 mm. A w tym przypadku one są jak najbardziej do wzięcia.

Z drugiej beczki - jakbyś bramę posadowił na górnej powierzchni podstawy ramy, a nie dokręcał do boków, to mógłbyś wtedy wysokość regulować dodatkowymi płaskownikami. A tak to kupa. Bez ingerencji nic nie da się zrobić.


ElSor
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 8
Posty: 111
Rejestracja: 29 gru 2008, 01:17
Lokalizacja: Ozimek

#46

Post napisał: ElSor » 19 wrz 2012, 22:48

wojtek30 pisze: Zajrzałem sobie do Twojego wątku i co widzę... o, tak będzie wyglądać moja maszyna w realu :cool:
"Pożyczyłem" sobie Twój sposób mocowania ramy do podstawy, dzięki :wink:
Tyle ze u mnie "przod" jest duzo dluzszy a i z tylu jest kawalek.
Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
wojtek30
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 35
Posty: 384
Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
Lokalizacja: Trójmiasto

#47

Post napisał: wojtek30 » 20 wrz 2012, 09:55

Tyle ze u mnie "przod" jest duzo dluzszy a i z tylu jest kawalek.
Twoja maszynka jest większa, ja od początku planowałem maszynkę, która zmieści się na biurku. Z tego względu nie zmieszczę z tyłu już wzmocnienia. Musiałem i tak odsunąć bramę na sam koniec, bo zmieniły mi się pewne założenia konstrukcyjne. Miejmy nadzieję, że takie usztywnienie wystarczy, w końcu to dość solidny profil a ja planuję tylko płytko frezować w miękkim aluminium. Powiedziałem żeby mi przyspawali jakiś spory kawałek, zobaczymy co będą mieli na miejscu. :wink:

[ Dodano: 2012-09-20, 10:08 ]
Zienek pisze:jakbyś bramę posadowił na górnej powierzchni podstawy ramy, a nie dokręcał do boków...
No właśnie, rozważałem taką opcję. Bałem się jednak, że dla takiej bramy nie będę w stanie ustawić prostopadłości i kątów. W mojej konstrukcji powinno być łatwiej imho. Boję się jednak tego etapu, bez czujnika zegarowego nie mam co chyba startować, kupić na statywie jakimś, czy można się obejść bez niego (bez statywu)? A może czujnik zegarowy nie jest konieczny i wystarczy dobry kątownik?

Zrobię chyba tak, że najpierw wywiercę po jednym otworze z każdej strony, wstępnie złożę konstrukcję, wypoziomuję, ustawię kąty i skręcę śrubami. Potem dowiercę po trzy dodatkowe otwory na śruby, skręcę, sprawdzę jeszcze raz ustawienia i może dam kilka kołków do metalu?
Ostatnio zmieniony 12 gru 2012, 23:46 przez wojtek30, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#48

Post napisał: Zienek » 20 wrz 2012, 10:57

Ja na twoim miejscu uparłbym się, żeby przedłużyć płaskowniki montażowe bramy i podwyższyć bramę zamiast robić jakieś fuszki, które zmniejszają Ci sztywność albo efektywny zakres pracy zetki.

Jeśli Ci tego jeszcze nie zrobili, to musisz spawaczom dostarczyć po prostu większe sztabki płaskowników + 4 wsporniczki. I będziesz miał ramę bez kompromisów.
Załączniki
137dc8ac2737_tuning.jpg
Tuning bramy.
137dc8ac2737_tuning.jpg (11.71 KiB) Przejrzano 1769 razy

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#49

Post napisał: zacharius » 20 wrz 2012, 11:24

ramę dać bliżej środka stołu (efektywniejsze wykorzystanie pola roboczego) + z tylu dać 2 profile i zrobić ją w trójkąt
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

Awatar użytkownika

Autor tematu
wojtek30
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 35
Posty: 384
Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
Lokalizacja: Trójmiasto

#50

Post napisał: wojtek30 » 20 wrz 2012, 11:57

Zienek pisze:Ja na twoim miejscu uparłbym się, żeby przedłużyć płaskowniki montażowe bramy i podwyższyć bramę zamiast robić jakieś fuszki, które zmniejszają Ci sztywność albo efektywny zakres pracy zetki.
Masz rację, nie będę chyba kombinował już z przerabianiem krzyżaka i osi Z, pogorszy mi to sztywność. Problem z podnoszeniem bramy polega na tym, że w tej chwili jest wszystko tak wyliczone, że długość wałków na Z mnie ogranicza, mają po 25cm, póki co musi tak zostać. Gdy podniosę bramę o 2cm, to przy minimalnym ustawieniu Z, mocowanie freza będę miał 2cm nad stołem. Mogę mieć problemy z ewentualnym splanowaniem. No cóż, pozostaje mi chyba wypić, co nawarzyłem. Liczyłem się z taką opcją. Przy maksymalnym wysuwie mam 10cm prześwitu pod końcówką wrzeciona, po dodaniu freza będę miał pewnie 8cm użytecznej wysokości. To i tak sporo jak na moje potrzeby.
zacharius pisze:ramę dać bliżej środka stołu (efektywniejsze wykorzystanie pola roboczego) + z tylu dać 2 profile i zrobić ją w trójkąt
Oś wrzeciona wypada dokładnie po środku stołu, tylko niecały centymetr stracę na długości. Martwi mnie trochę tak duże odsunięcie od bramy, ale nic nie poradzę, nie mam możliwości zrobienia bardziej kompaktowego-frezowanego krzyżaka.
Ostatnio zmieniony 12 gru 2012, 23:47 przez wojtek30, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”