Pierwszy budżetowy mebelek cnc

Maszyny wykonane z drewna, płyt meblowych itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
kolimator
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 15
Rejestracja: 25 lip 2014, 18:29
Lokalizacja: qqqqwe

Pierwszy budżetowy mebelek cnc

#1

Post napisał: kolimator » 03 wrz 2014, 21:50

Witam

Zebrałem (skromne) fundusze i chęci do zbudowania frezarki cnc.
Maszyna ma służyć do wiercenia i frezowania w drewnie, plastiku i może w aluminium jeśli to możliwe.
Całość wykonana ze sklejki 30mm (cała dolna część) i 18mm (górna część).
Wałki od dołu 25,20 i 16mm. Śruba trapezowa 16mm stoczona do 10mm na końcach i wsadzona w łożyska.
Zarówno łożyska jak i wałki chcę wsadzić na styk w sklejkę (nie wiem czy to się uda?)
Zakupiłem już 3 silniki MINEBEA FH5-1038 1.2Nm, w aukcji sprzedawca pisał że ośka ma 6mm średnicy tymczasem ma 7 i nie wiem za bardzo jak to połączyć ze śrubą 10mm.
Łożyska liniowe będą przyciśnięte czymś i przykręcone z dwóch stron(na razie wiszą sobie)
ObrazekObrazek
Obrazek
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek


Czy takie coś ma prawo działać?

//Najłatwiej obejrzeć model 3d pod linkiem https://sketchfab.com/models/5f000f5ae3 ... 8a28a6cb59



Tagi:

Awatar użytkownika

sajgon
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1014
Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
Lokalizacja: Śląsk

#2

Post napisał: sajgon » 03 wrz 2014, 22:34

kolimator pisze:Wałki od dołu 25,20
masz do tego łożyska , czy liczysz że wejdzie w typową 25-ke??

Co do osiek silnika to obstawiał bym że mają 6,35mm radzę dobrze zmierzyć.
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2014, 22:38 przez sajgon, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam , Michał. ;)


Autor tematu
kolimator
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 15
Rejestracja: 25 lip 2014, 18:29
Lokalizacja: qqqqwe

#3

Post napisał: kolimator » 03 wrz 2014, 22:38

Chcę użyć takich łożysk http://allegro.pl/lm-25-uu-lozysko-lini ... 68708.html ,analogicznie dla pozostałych wałków.
Dlaczego miało by nie wejść?

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#4

Post napisał: ursus_arctos » 03 wrz 2014, 22:38

Odwróć zetkę - w konstrukcji drewnianej to może sporo zmienić.
Rysunki poglądowe - na czerwono zaznaczone zostały fragmenty, których ugięcie będzie istotnie wpływać na pracę konstrukcji.
Wersja z ruchomymi wałkami:
Obrazek
...wersja z ruchomymi łożyskami:
Obrazek.
Wierz mi, dechy wydają się sztywne tylko wtedy, gdy się je próbuje w palcach wygiąć - w maszynie sprawa wygląda z goła inaczej. Wałki fi16 też wcale aż takie sztywne nie są - zalecam przejście na fi20 w osi Z.

Awatar użytkownika

sajgon
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1014
Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
Lokalizacja: Śląsk

#5

Post napisał: sajgon » 03 wrz 2014, 22:41

no bo wyraźnie napisałeś że wałki 25,20 przyjąłem to za wymiar 25 i 2 dziesiąte milimetra.
Pozdrawiam , Michał. ;)


Autor tematu
kolimator
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 15
Rejestracja: 25 lip 2014, 18:29
Lokalizacja: qqqqwe

#6

Post napisał: kolimator » 03 wrz 2014, 22:46

no tak, zbyt ogólnie to napisałem. Miałem na myśli że wałki mają kolejno od dołu 25mm,20mm i 16mm
Zamienię z-kę na 20mm, odwrócę ją i wstawię model

Awatar użytkownika

wojtek30
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 384
Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
Lokalizacja: Trójmiasto

#7

Post napisał: wojtek30 » 03 wrz 2014, 23:06

kolimator pisze:Śruba trapezowa 16mm stoczona do 10mm na końcach i wsadzona w łożyska.
...sprzedawca pisał że ośka ma 6mm średnicy tymczasem ma 7 i nie wiem za bardzo jak to połączyć ze śrubą 10mm.
Śrubę musisz zatoczyć na 10mm pod łożysko, za tym dać gwint M10 i na końcu zatoczyć na 8mm pod sprzęgło. To co planujesz zrobić jest błędne.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#8

Post napisał: ursus_arctos » 04 wrz 2014, 10:58

Możesz też dać blok ustalający osiowo po przeciwnej stronie, niż silnik. Wtedy wystarczy stoczyć na 10mm i dać gwint M10 na jednym końcu. Ustalasz osiowo na 2 łożyskach skośnych i przykręcasz nakrętką M10; z drugiej strony dajesz 1 łożysko zwykłe i sprzęgło 6mm (czy ile tam jest)<->10mm


Autor tematu
kolimator
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 7
Posty: 15
Rejestracja: 25 lip 2014, 18:29
Lokalizacja: qqqqwe

#9

Post napisał: kolimator » 04 wrz 2014, 22:17

Czyli miało by to wyglądać tak jak na rysunku:
Obrazek
z tym że łożysko było by włożone na ścisk w sklejkę(i może dodatkowo sklejone?)
i tak dla każdej osi,tak?

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#10

Post napisał: ursus_arctos » 04 wrz 2014, 22:48

Nie - nakrętka powinna być tylko na jednym końcu - tym z 2 łożyskami. Na drugim końcu powinno być łożysko zwykłe lub wahliwe, wsadzone na wał z pasowaniem ślizgowym.
Jeżeli silnik zamontujesz od strony 2 łożysk, to musisz stoczyć jeszcze na fi8; jeżeli zamontujesz od strony podparcia - to nie musisz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja drewniana”