Strona 1 z 2
TSB 20 zasilanie hamulca oporność uzwojenia.
: 09 maja 2017, 21:42
autor: piromarek
Witam.
Możecie sprawdzić u siebie jakie macie zasilanie hamulca w TSB 20 ?
Według mojego schematu elektrycznego, zasilanie powinno iść z uzwojenia wtórnego trafo bezpieczeństwa 24 V na mostek prostowniczy i stamtąd dalej.
Czyli na hamulec 24 V napięcia dla prądu stałego.
Dacie radę zmierzyć też oporność uzwojenia cewki elektromagnesu hamulca ?
Tylko nie piszcie, że mam sobie zmierzyć u siebie

Nie powiem dlaczego, ale nie mogę.
pozdrawiam.
: 10 maja 2017, 00:20
autor: Grzegorz53
Jeżeli wiesz jaki masz hamulec to jego parametry masz tu :
http://www.fumo.com.pl/repozytorium/lis ... cat_pl.pdf
Prawdopodobnie wielkość 076 albo 066 czyli 35 Ω albo 39 Ω.
: 10 maja 2017, 06:50
autor: piromarek
Witam.
Dzieki za info.
W tsb hamulec wyglada inaczej. Korwica jest wciagana do elktromagnesu a cięgło zamyka szęki jak w samochodzie.
Nie jest po prostu okrągłątarczą na wale a zespołem magnes-cięgło-szczęki
: 10 maja 2017, 09:27
autor: Grzegorz53
Podałem Ci typ hamulca według DTR TSB 20. To co opisujesz to wygląda jak hamulec w TSB 16 z siłownikiem elektromagnetycznym zamiast sterowania linką. Jak możesz to wrzuć zdjęcie.
: 10 maja 2017, 12:13
autor: Pirat
Jako ciekawostkę napiszę, że w mojej byłej TSB 20 hamulec wrzeciona był uruchamiany pneumatycznie, była pompka, siłownik i elektrozaworek, tokareczka była z 1989 roku.
: 10 maja 2017, 13:12
autor: kolec7
A tak przy okazji zapytam - ten hamulec jest tam potrzebny?
Od kiedy kupiłem TSB-20 z odłączonymi kablami od hamulca zaraz na zaciskach w skrzynce elektrycznej,
tak nigdy nie przyszło mi do głowy, aby to podłączyć z powrotem.
Podczas zawierania transakcji, poprzedni właściciel jasno i uczciwie mnie o tym poinformował, pokazując wiszące luźno kable z zaizolowanymi końcówkami. Powiedział od czego są.
Ale przez te kilka lat toczenia na tej tokareczce nie zaszła jeszcze potrzeba, aby podłączyć do stanu fabrycznego....
: 10 maja 2017, 13:15
autor: Andrzej 40
piromarek pisze:
W tsb hamulec wygląda inaczej. Kotwica jest wciagana do elektromagnesu a cięgło zamyka szczęki jak w samochodzie.
Nie jest po prostu okrągłą tarczą na wale a zespołem magnes-cięgło-szczęki
W DTRce TSB20 z 1984r jest tak jak podaje Grzegorz53. Widocznie kiedyś zmieniono konstrukcję.
Jeżeli zasilanie jest z takiego samego transformatora (100W) i prostownika na takich samych diodach (BYP680-100), to można założyć podobną rezystancję cewki rzędu 35Ω.
kolec7 - nie mam TSB20, ale mój kolega mający tę tokarkę narzeka na brak hamulca, zepsuł mu się.
Jak masz ten system to może zmierzysz oporność ?
: 10 maja 2017, 14:26
autor: piromarek
A sorki, przez głowę mi nie przeszło że może być inaczej niż mam naocznie i w dtrce.
Ja mam tak podobnie.
https://www.cnc.info.pl/topics56/tokark ... t15236.htm
: 10 maja 2017, 15:36
autor: kolec7
kolec7 - nie mam TSB20, ale mój kolega mający tę tokarkę narzeka na brak hamulca, zepsuł mu się.
Jak masz ten system to może zmierzysz oporność ?
Nie ma problemu.
U mnie jest 38.2Ω.
...a wygląda, to tak jak w DTRce jest narysowane:
https://drive.google.com/file/d/0B9W-oA ... sp=sharing
Co do jego używania...
Jedyna operacja, w której może się przydawać hamulec, to gwintowanie.
Ale w przypadku tej tokarki, nie ma problemu nawet z tym, ponieważ, gdy nóż wychodzi z materiału (wchodzi w obszar wybiegu/rowka/kanałka - jak zwał, tak zwał), to obraca się wajchę sterowania obrotami w drugą stronę, w tym samym czasie wycofując nóż do siebie.
Jeszcze mi się nie zdarzyła kolizja.
Za to mogę podejrzewać (jak wspomniałem - u mnie hamulec jest odłączony) maksymalnie wkurwiające musi być centrowanie detalu w uchwycie na zegar, gdy nie można sobie obrócić uchwytu ręką, bo hamulec trzyma na postoju. A producent nie przewidział opcji zwalniania hamulca, gdy silnik stoi w miejscu. W innych tokarkach, są takie możliwości. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki wyłącznik dorobić we własnym zakresie. Tylko po co?
: 10 maja 2017, 22:16
autor: kopciuch
Hamulec się przydaje jak założysz uchwyt do tulejek, wtedy jak robisz 1000 sztuk to nie czekasz aż się uchwyt zatrzyma . W mojej tSB 20 rączka od otwierania zamykania tulejek jednocześnie załącza i rozłącza silnik i załącza hamulec.