TUB 32- olej wrzecionowy
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 18
- Rejestracja: 08 gru 2014, 20:51
- Lokalizacja: Stargard
TUB 32- olej wrzecionowy
Witam
Od niedawna jestem posiadaczem TUB 32x1000, zaczynam robić porządki po poprzednich właścicielach:)
Na początku pojawił się problem wymiany oleju we wrzecienniku. Dtr podaje że należy wlać olej wrzecionowy lekki 2 ( lepkość około 2 stopni w skali Englera) niestety nigdzie nie mogę znaleźć przelicznika na skalę lepkości ISO, VG.
Był już na forum temat doboru oleju do tokarki TR45, niestety moja tokarka ma znacznie większe obroty (2800)
Proszę o pomoc w doborze oleju do mojej tokarki.
Od niedawna jestem posiadaczem TUB 32x1000, zaczynam robić porządki po poprzednich właścicielach:)
Na początku pojawił się problem wymiany oleju we wrzecienniku. Dtr podaje że należy wlać olej wrzecionowy lekki 2 ( lepkość około 2 stopni w skali Englera) niestety nigdzie nie mogę znaleźć przelicznika na skalę lepkości ISO, VG.
Był już na forum temat doboru oleju do tokarki TR45, niestety moja tokarka ma znacznie większe obroty (2800)
Proszę o pomoc w doborze oleju do mojej tokarki.
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 996
- Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Dawno temu miałem już fizykę na studiach, ale chyba jakoś tak to szło:
1ºE = 1cSt = 0.01St = 1mm²/s
Przelicznik na ISO VG:
http://www.i-petrol.pl/download/6.pdf
1ºE = 1cSt = 0.01St = 1mm²/s
Przelicznik na ISO VG:
http://www.i-petrol.pl/download/6.pdf
"W życiu piękne są tylko chwile...."
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 996
- Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Najpierw zacznijmy od podstaw!
Gęstość każdego oleju wrzecionowego będzie prawie taka sama.
Różnić się będą lepkością.
Nie znam każdej maszyny, więc trudno się odnieść, ale olej o lepkości 2cSt w tokarce....hmmm....dla mnie trochę to dziwne. Bardziej by to pasowało, to smarowania mgłą olejową do wrzeciona szlifierskiego.
Prędzej by mi pasowało 22cSt. To tak bardziej pod tokarkę. Ale tak jak powiedziałem. Nie widziałem wszystkich tokarek świata, więc niech się wypowie ktoś użytkujący TUB. Przecież to jest popularna maszyna w Polsce....
Gęstość każdego oleju wrzecionowego będzie prawie taka sama.
Różnić się będą lepkością.
Nie znam każdej maszyny, więc trudno się odnieść, ale olej o lepkości 2cSt w tokarce....hmmm....dla mnie trochę to dziwne. Bardziej by to pasowało, to smarowania mgłą olejową do wrzeciona szlifierskiego.
Prędzej by mi pasowało 22cSt. To tak bardziej pod tokarkę. Ale tak jak powiedziałem. Nie widziałem wszystkich tokarek świata, więc niech się wypowie ktoś użytkujący TUB. Przecież to jest popularna maszyna w Polsce....
"W życiu piękne są tylko chwile...."
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1678
- Rejestracja: 28 wrz 2009, 11:00
- Lokalizacja: Wrocław
Tam jest łożysko ślizgowe z wyporem. Olej jest rzadziutki, pachnący benzyną i taki ma być.kolec7 pisze:Najpierw zacznijmy od podstaw!
Gęstość każdego oleju wrzecionowego będzie prawie taka sama.
Różnić się będą lepkością.
Nie znam każdej maszyny, więc trudno się odnieść, ale olej o lepkości 2cSt w tokarce....hmmm....dla mnie trochę to dziwne. Bardziej by to pasowało, to smarowania mgłą olejową do wrzeciona szlifierskiego.
Prędzej by mi pasowało 22cSt. To tak bardziej pod tokarkę. Ale tak jak powiedziałem. Nie widziałem wszystkich tokarek świata, więc niech się wypowie ktoś użytkujący TUB. Przecież to jest popularna maszyna w Polsce....
Wlejesz bardziej lepki, to przypalisz wał.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 996
- Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
No i wszystko jasne! Żeby w takim łożysku powstało zjawisko EHD i zostało utrzymane w zakresie prędkości obrotowych, to musi być taki olej jak dobrali go konstruktorzy. Wszystko w tym temacie.
Aha - olej musi być na tyle dobrej jakości, aby zmiany lepkości w funkcji temperatury pracy nie wykraczały poza dopuszczalne granice.
Ale z drugiej strony - 50 lat temu oleje były znacznie gorsze, więc każdy współczesny o tej lepkości musi podołać, skoro pół wieku temu dawały radę i te tokarki pracują do dzisiaj.
Aha - olej musi być na tyle dobrej jakości, aby zmiany lepkości w funkcji temperatury pracy nie wykraczały poza dopuszczalne granice.
Ale z drugiej strony - 50 lat temu oleje były znacznie gorsze, więc każdy współczesny o tej lepkości musi podołać, skoro pół wieku temu dawały radę i te tokarki pracują do dzisiaj.
"W życiu piękne są tylko chwile...."
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7735
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
łożyska ślizgowe dzielą się ( w uproszczeniu ) na hydro dynamiczne i hydrostatyczne .
w hydro dynamicznych film olejowy powstaje na skutek zjawisk w łożysku w ruchu.
w hydro statycznych na skutek ciśnienia w instalacji .
to oczywiście spore uproszczenie.
w tubie to tak w pół kroku.
jako ciekawostka - są i łożyska ślizgowe gdzie i wał i panewka są ze stali .
a wszystko kręci się na filmie olejowym - bez odpowiedniego ciśnienia ( w odpowiednich miejscach panewki ) następuje zagłada pary wał - panewka
pozdrawiam.
łożyska ślizgowe dzielą się ( w uproszczeniu ) na hydro dynamiczne i hydrostatyczne .
w hydro dynamicznych film olejowy powstaje na skutek zjawisk w łożysku w ruchu.
w hydro statycznych na skutek ciśnienia w instalacji .
to oczywiście spore uproszczenie.
w tubie to tak w pół kroku.
jako ciekawostka - są i łożyska ślizgowe gdzie i wał i panewka są ze stali .
a wszystko kręci się na filmie olejowym - bez odpowiedniego ciśnienia ( w odpowiednich miejscach panewki ) następuje zagłada pary wał - panewka

pozdrawiam.
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 18
- Rejestracja: 08 gru 2014, 20:51
- Lokalizacja: Stargard
Dzięki za dobre rady. Nie będę kombinować, jeśli w DTR napisali o lepkości 2,2°E to tak ma być i koniec. Tak na marginesie, gdyby parametry oleju były niewłaściwie dobrane, to te maszyny nie przetrwałyby do naszych czasów
(moja to rocznik 1967).
Problem tylko z zakupem takiego oleju w opakowaniu mniejszym niż 20L.

Problem tylko z zakupem takiego oleju w opakowaniu mniejszym niż 20L.