Skrobanie panewek wrzeciona

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 225
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

Skrobanie panewek wrzeciona

#1

Post napisał: kris79 » 19 kwie 2013, 07:39

Witam
Sprawdziłem ostatnio luz między panewką, a wrzecionem tokarki TUB32. Wyszło mi, że po maksymalnym dokręceniu panewki mam jeszcze 0,1 mm luzu. Do sprawdzenia użyłem czujnika zegarowego opartego o uchwyt i podważyłem wrzeciono kawałkiem grubej deski (normalnie ręką nie szło tego sprawdzić).
Chciałbym doskrobać panewki. Rozebrałem wrzeciono i wyciągnąłem panewki. Jest w nich taka stalowa listewka, którą jak przypuszczam będzie trzeba doszlifować.
Nie wiem tylko o ile ją zeszlifować, bo muszę ją oddać do zakładu z magnesówką, bo ja nie mam szlifierki do płaszczyzn i nie chciałbym 2 razy z tym biegać.
Czy ktoś ma doświadczenie w tej sprawie i wie jak się powinno do tego podejść?



Tagi:


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#2

Post napisał: mrozanski » 19 kwie 2013, 08:55

ta listewka to prawdopodobnie klin rozprezny. skrobanie to jedno a to ze nie mozesz wiecej skasowac luzu to drugie. i tym najpierw trzeba sie zajac. zrob jakies zdjecia wtedy bedzie mozna cos wiecej powiedziec


CNC-Bogi
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 473
Rejestracja: 29 sie 2010, 15:20
Lokalizacja: Dolny Śląsk

#3

Post napisał: CNC-Bogi » 19 kwie 2013, 15:28

Włącz obroty wrzeciona, np. 1000obr/min., poczekaj aż temperatura zrobi swoje w bloku wrzeciennika (min. 0.5 - 1godz.) i wtedy pomierz luz.


manfix
Posty w temacie: 3

#4

Post napisał: manfix » 16 lut 2015, 19:06

Ten klin się szlifuję , cały jest stalowy , tylko krawędź która styka się z wrzecionem jest pokryta mosiądzem , szlifuje się 0,03 mm i po szlifowaniu kasując luz nakrętkami trzeba sprawdzać luz aby , na zimnym wrzecionie był około 0,04 mm długość dźwigni 0,5 m
Ważne aby po naciśnięciu na wrzeciono czujnik wracał na 0 pozdrawiam


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 225
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: kris79 » 16 lut 2015, 19:35

Dziękuję za podpowiedź - już mam wyszlifowany klin i wyskrobane panewki.

[ Dodano: 2015-02-16, 19:39 ]
W sumie to luzu mam 0,02 czy to nie za mało?
Może poluzować do 0,04?


manfix
Posty w temacie: 3

#6

Post napisał: manfix » 16 lut 2015, 20:56

Nie może zostać tylko ostrożnie z dużymi obrotami , maszyna musi być trochę rozgrzana , mam miłe wspomnienia o tych maszynach , dużo ich naprawiałem kiedyś Pozdrawiam


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 225
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: kris79 » 16 lut 2015, 21:06

Dziękuje za fachowa poradę. Przy okazji mam pytanie odnośnie pompki oleju wrzeciona , czy ona we wszystkich modelach tak halasuje?
Ostatnio ją zregenerowalem ale nadal głośno chodzi.


manfix
Posty w temacie: 3

#8

Post napisał: manfix » 16 lut 2015, 21:09

jaki fachowiec jak się cały czas uczy czegoś nowego , pompka hałasuje jej chyba uroda , może jest bardzo ciasno spasowana ??? pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”