Schemat kinematyczny przekładni zębatej

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
michal1881
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 28 sty 2014, 11:30
Lokalizacja: Poznań/Włocławek

Schemat kinematyczny przekładni zębatej

#1

Post napisał: michal1881 » 22 wrz 2014, 20:06

Witam
Musze narysować schemat kinematyczny przekładni dwustopniowej zwalniającej i przyśpieszającej.
Według mojego wykładowcy np. te przekładnie Obrazek są źle narysowane, więc już nie mam pojęcia jak to ma wyglądać.
Podpunkt b to według mnie ta przyśpieszająca.



Tagi:


rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#2

Post napisał: rradek » 22 wrz 2014, 20:22

Właściwą przekładnię masz na rys. b). To czy będzie redukować lub zwiększać prędkość zależy od tego, który wałek będzie napędzany a który zdawczy.


Autor tematu
michal1881
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 28 sty 2014, 11:30
Lokalizacja: Poznań/Włocławek

#3

Post napisał: michal1881 » 22 wrz 2014, 20:47

Ok, ale ten schemat wystarczy dla przyśpieszającej i zwalniającej czy powinienem dwa narysować
i czy takie coś też jest dobrzeObrazek\


rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#4

Post napisał: rradek » 22 wrz 2014, 21:15

Jest zle, na górze są dwa wałki a nie jeden jak narysowałeś. Taka przekładnia się nie obróci.
Nie do końca wiem co masz zrobić, czy twoim zadaniem jest narysowanie dwóch przekładni(zwalniającej i przyspieszającej) czy jednej, która zwalnia jeden wałek i przyśiesza drugi.

Moim zdaniem odpowiedz masz na rysunku, musisz go tylko przeanalizować.
Zanim zaczniesz pytać zrób poprawny rysunek, oznacz na nim wałki a dla kół przyjmij średnice D i d.
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2014, 21:24 przez rradek, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
michal1881
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 28 sty 2014, 11:30
Lokalizacja: Poznań/Włocławek

#5

Post napisał: michal1881 » 22 wrz 2014, 21:24

Obrazek
W sensie że tak?

No raczej mam 2 schematy narysowac jeden zwalniajacej, drugi przyspieszajacej. Bo ogólnie trochę zielony w tym temacie jestem, ale coś już zaczynam rozumieć


rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#6

Post napisał: rradek » 22 wrz 2014, 21:27

Teraz jest Ok. Jeśli na górze po lewej masz wejście a po prawej na górze wyjście twoja przekładnia jest multiplikująca. Jeśli dla tego schematu zrobisz lustrzane odbicie w bok będziesz miał redukującą.

Drugi przykład przedstawia reduktor ale jeśli zrobisz lustro będzie multiplikował.
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2014, 21:51 przez rradek, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
michal1881
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 28 sty 2014, 11:30
Lokalizacja: Poznań/Włocławek

#7

Post napisał: michal1881 » 22 wrz 2014, 21:50

Dzięki wielkie za pomoc, teraz już to rozumiem.
I takie pytanko jeszcze mam, czy to z podpunktu b i to co ja narysowałem to obydwa są dobrze? I czy podpunkt a też mogę narysowac w taki sposób jak b i czym to ogólnie się różni


rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#8

Post napisał: rradek » 22 wrz 2014, 22:03

Schemat a) przedstawia przekładnię przyśpieszającą ale jednostopniową(tylko jedno przełożenie, jedna para kół). W punkcie b) idąc od wałka napędzanego przechodzisz przez pierwszą parę kół(pierwszy stopień) a póżniej przez drugą parę kół(drugi stopień przełożenia). Podobnie w przypadku drugiego schematu w b). To czy przekładnię masz multiplikującą czy redukującą zależy od kolejnych przełożeń czyli stosunku średnic kół, prędkości obrotowych lub liczby zębów kół na poszczególnych stopniach.
Schemat który przedstawiłeś nie wniósł nic znaczącego, dorysowałeś tylko korpus dzięki któremu łożyska wałów nie wiszą w powietrzu :).


Autor tematu
michal1881
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 15
Rejestracja: 28 sty 2014, 11:30
Lokalizacja: Poznań/Włocławek

#9

Post napisał: michal1881 » 22 wrz 2014, 22:11

Aaa, bo właśnie nie mogłem znaleźć na necie jak się nazywa to co dorysowałem czyli korpus :D A te jakby litery U na wałach to łożyska, to teraz już wiem jak narysować i co znaczy dany symbol, jeszcze raz dzięki za pomoc

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”