Łożyskowanie wrzeciona - jakie siły.
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 4445
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Łożyskowanie wrzeciona - jakie siły.
Witam
Mam problem z rozgryzieniem łożyskowania wrzeciennika .
Może ktoś bardziej rozeznany mi pomoże.
Na zdjęciu widać łożyskowanie wrzeciona ruskiej tokarki.
Widać tam 3 łożyska.
Od przodu:
Podwójne wałeczkowe - siły poprzeczne
Pojedyncze kulkowe wzdłużne - siły wzdłużne ku tyłowi wrzeciona
Pojedyncze kulkowe zwykłe - siły poprzeczne , podparcie końca wrzeciona.
I teraz tak , o ile siły poprzeczne i wzdłużne ku tyłowi wrzeciona są przenoszone to które z łożysk przenosi siły ku przodowi wrzeciona?
Np jak byśmy chcieli toczyć od wrzeciona w stronę konika....
Może to późna pora już ale jakoś nie rozkminiam tego
Pozdrawiam
Mam problem z rozgryzieniem łożyskowania wrzeciennika .
Może ktoś bardziej rozeznany mi pomoże.
Na zdjęciu widać łożyskowanie wrzeciona ruskiej tokarki.
Widać tam 3 łożyska.
Od przodu:
Podwójne wałeczkowe - siły poprzeczne
Pojedyncze kulkowe wzdłużne - siły wzdłużne ku tyłowi wrzeciona
Pojedyncze kulkowe zwykłe - siły poprzeczne , podparcie końca wrzeciona.
I teraz tak , o ile siły poprzeczne i wzdłużne ku tyłowi wrzeciona są przenoszone to które z łożysk przenosi siły ku przodowi wrzeciona?
Np jak byśmy chcieli toczyć od wrzeciona w stronę konika....
Może to późna pora już ale jakoś nie rozkminiam tego
Pozdrawiam
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 11604
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Zespół łożysko oporowe(wzdłużne) + kulkowe(poprzeczne). Otóż przy sile działającej na wrzeciono ku przodowi (jakby chciało je wyciągnąć z wrzeciennika), tylna nakrętka wrzeciona poprzez tulejkę labiryntu olejowego opiera się o wewnętrzna bieżnię łożyska poprzecznego(kulkowego). Na tym rysunku tego nie widać, ale dolna bieżnia nie może stykać się z gniazdem łożyska.251mz pisze: które z łożysk przenosi siły ku przodowi wrzeciona?
Np jak byśmy chcieli toczyć od wrzeciona w stronę konika....
A zazwyczaj jeśli już toczy się w lewo, to z niewielkimi naddatkami, a wiec i siły są nieduże. Teoretycznie chciałaby dopchnąć dolną bieżnię do gniazda łożyska poprzecznego, ale kulki na to nie pozwolą.
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 4445
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Pomagasy kliknięte.
Tak myślałem ,że tylko to łożysko.
Trochę lipne rozwiązanie , ale i pewnie w tej tokarce nikt nie przewidywał toczenia od dupki strony....
Tokarka to:
http://stanki-katalog.ru/sprav_1341.htm
Szukam czegoś taniego na przeróbkę CNC.
Bo mam szyny i wózki oraz serwa.
Generalnie najlepiej do toczenia z pręta żeby te 40mm było ...
Sam już mam mieszane uczucia do tego łożyskowania i chyba trochę słabe by było ...
Chyba ,że rozebrać i wyciągnąć tylny kołnierz i wytoczyć nowy z osadą na 2 łożyska kulkowe skośne ...
Co o tym sądzicie? Jest sens?
Ewentualnie zamiast tylnego kulkowego zwykłego wsadzić skośne...
Tak myślałem ,że tylko to łożysko.
Trochę lipne rozwiązanie , ale i pewnie w tej tokarce nikt nie przewidywał toczenia od dupki strony....
Tokarka to:
http://stanki-katalog.ru/sprav_1341.htm
Szukam czegoś taniego na przeróbkę CNC.
Bo mam szyny i wózki oraz serwa.
Generalnie najlepiej do toczenia z pręta żeby te 40mm było ...
Sam już mam mieszane uczucia do tego łożyskowania i chyba trochę słabe by było ...
Chyba ,że rozebrać i wyciągnąć tylny kołnierz i wytoczyć nowy z osadą na 2 łożyska kulkowe skośne ...
Co o tym sądzicie? Jest sens?
Ewentualnie zamiast tylnego kulkowego zwykłego wsadzić skośne...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 7631
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
cóż tam będziesz toczył takiego strasznego od uchwytu ?
jak już koniecznie chcesz coś przerobić ( ) to usuń uszczelniacz z tyłu i daj tam oporowe.
a na uszczelnienie dorób jakiś zgrabyny " kołpaczek " z zimeringiem.
zanim zdemontujesz wrzeciennik to zastanów się kilka razy - może nie warto ?
uruchom jak jest i zobacz czy i jak idzie.
pozdrawiam.
cóż tam będziesz toczył takiego strasznego od uchwytu ?
jak już koniecznie chcesz coś przerobić ( ) to usuń uszczelniacz z tyłu i daj tam oporowe.
a na uszczelnienie dorób jakiś zgrabyny " kołpaczek " z zimeringiem.
zanim zdemontujesz wrzeciennik to zastanów się kilka razy - może nie warto ?
uruchom jak jest i zobacz czy i jak idzie.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 4445
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
kamar,
Mimo wszystko czekam jeszcze na inną sztukę bo ta co była blisko się sprzedała i to drogo...
U Ciebie dało się fajnie zamontować szyny.
Tutaj takich baz nie ma i trzeba by jechać na bramówkę aby przefrezować prowadnice .
Ewentualnie jeśli łoże sprawne to przefrezować na płasko support rewolwerowy i do niego kręcić oś X na szynach...
Mimo wszystko czekam jeszcze na inną sztukę bo ta co była blisko się sprzedała i to drogo...
U Ciebie dało się fajnie zamontować szyny.
Tutaj takich baz nie ma i trzeba by jechać na bramówkę aby przefrezować prowadnice .
Ewentualnie jeśli łoże sprawne to przefrezować na płasko support rewolwerowy i do niego kręcić oś X na szynach...