Napęd wrzeciona: paski klinowe a płaskie/zębate
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7735
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
dlaczego klinowe by miały nie teges ?
przenoszą bez problemu spory moment .
wada - źle składają się na małych średnicach - chyba że mają takie wycięcia .
wyglądają trochę jak zębate - a nie są .
można dać kilka węższych razem i jest lepiej .
piszę - oczywiście - o paskach dobrej jakości - bez buł jakiś i tp.
płaskie są do dużych obrotów i mniejszego momentu.
no chyba że to jakieś wielce starożytne tokarki z pasem rzemiennym
pozdrawiam.
dlaczego klinowe by miały nie teges ?

przenoszą bez problemu spory moment .
wada - źle składają się na małych średnicach - chyba że mają takie wycięcia .
wyglądają trochę jak zębate - a nie są .
można dać kilka węższych razem i jest lepiej .
piszę - oczywiście - o paskach dobrej jakości - bez buł jakiś i tp.
płaskie są do dużych obrotów i mniejszego momentu.
no chyba że to jakieś wielce starożytne tokarki z pasem rzemiennym

pozdrawiam.
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2947
- Rejestracja: 01 kwie 2009, 23:02
- Lokalizacja: Małopolska
Zagranica ma w praktycznie wszystkich tokarkach pasy płaskie tych do drewna, metalu w tych starych i w tych prosto z fabryki.kamar pisze:To raczej faux pas byłoby zastosować takowe w tokarceDecodrew pisze:Chodzi o napędowe płaskie.
![]()



I u mnie w tokarce jest pas płaski...
Własności
cienkie / elastyczne
stały współczynnik tarcia,
duża odporność na tarcie
wysoki moduł elastyczności
sztywność poprzeczna
sprawdzone metody łączeń
dobre własności
Zalety pasów napędowych
znikomy pobór energii własnej
małe średnice zwrotne
pewne utrzymanie obrotów
długoterminowa praca
krótkie odcinki naprężania
znikomy poślizg przy nakładaniu
duża stabilność krawędzi
prosta i pewna obsługa
znikome czasy postoju
ochrona łożysk
bieg pozbawiony wahań
Cechy charakterystyczne
Możliwość przeniesienia dużych mocy (do 1 MW) przy optymalnie małych wymiarach, mała rozciągliwość i krótkie drogi naprężania, odporność na oleje, smary ,wilgoć oraz mała wrażliwość na zmiany temperatury, antystatyczne, wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne (np. nacięcia krawędziowe w pasach z folią PA lub załamania w przypadku pasów z cięgnem aramidowym).
Metody łączenia tych pasów zależą od ich budowy. Pasy z cięgnem PA można połączyć tylko metodą klejenia na gorąco (metoda Thermofix), pozostałe poprzez zgrzewanie palcowe (metoda Flexproof).
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 3433
- Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Trzeba jeszcze wspomnieć że to najczęściej pasy wielorowkowe. Pasy płaskie stosuje sie do duzych prędkości obrotowych, ale dość ograniczonym obciązeniem.
Pasy wielorowkowe można bardziej obciążyć i są znacznie cichsze od klinowych nie wspominając o zębatych. Jest to droższe rozwiązanie bo trzeba do nich stosować naprężacze. Pasy klinowe doskonale radzą sobie bez naprężaczy, ale ograniczeniem są małe średnice kół pasowych i duże prędkości.
Pasy wielorowkowe można bardziej obciążyć i są znacznie cichsze od klinowych nie wspominając o zębatych. Jest to droższe rozwiązanie bo trzeba do nich stosować naprężacze. Pasy klinowe doskonale radzą sobie bez naprężaczy, ale ograniczeniem są małe średnice kół pasowych i duże prędkości.