Tokarka-mechanim zębatkowy; stożki krótkie

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
grunder
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 08 sty 2012, 12:45
Lokalizacja: Lublin

Tokarka-mechanim zębatkowy; stożki krótkie

#1

Post napisał: grunder » 08 sty 2012, 12:49

Witajcie, mam pare pytań odnośnie tokarki uniwersalnej.

Co to jest mechanizm zębatkowy i gdzie on się znajduje, na czym polega?

Jak się toczy stożki krótkie, czy jest na to kilka sposobów czy tylko jeden?

Pozdrawiam



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11925
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#2

Post napisał: RomanJ4 » 08 sty 2012, 14:13

Na temat toczenia stożków znajdziesz tu:
https://www.cnc.info.pl/topics56/ous-a- ... t29749.htm
https://www.cnc.info.pl/topics19/toczen ... t24306.htm

co do "mechanizmu zębatkowego" to zapewne chodzi Ci o mechanizm przesuwu wzdłużnego suportu, gdzie jednym z elementów jest listwa zębata (zębatka) mocowana do łoża tokarki pod pryzmą
ObrazekObrazek
z którą zazębia się koło zębate przekładni przesuwu suportu Obrazek ObrazekObrazek
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
grunder
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 08 sty 2012, 12:45
Lokalizacja: Lublin

#3

Post napisał: grunder » 08 sty 2012, 15:09

Tak oto właśnie mi chodziło już wiem jak moje sprawozdanie mam skończyć :D, namęczyłęś się :D, dziękuje, pozdrawiam

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#4

Post napisał: BYDGOST » 08 sty 2012, 19:49

To odpowiedz sobie jeszcze na takie pytanie; co by było gdyby nie zastosowano tej przekładni na kołach zębatych, tylko bezpośrednio sprzęgnięto wałek posuwu ręcznego z zębatką?
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11925
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#5

Post napisał: RomanJ4 » 08 sty 2012, 20:42

BYDGOST pisze:co by było gdyby nie zastosowano tej przekładni na kołach zębatych, tylko bezpośrednio sprzęgnięto wałek posuwu ręcznego z zębatką?
oj... Obrazek
pozdrawiam,
Roman


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1182
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#6

Post napisał: mike217 » 08 sty 2012, 23:07

Podczas pracy maszyny na posuwie , pokrętło posuwu ręcznego obracało by się co denerwuje.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11925
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#7

Post napisał: RomanJ4 » 08 sty 2012, 23:38

Przede wszystkim niezłych bicepsów byłoby potrzeba. :grin:
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#8

Post napisał: BYDGOST » 08 sty 2012, 23:48

Chodziło mi o to, że byłby tylko ten wałek z korbką i małym kółkiem zębatym zazębiającym się z zębatką ale bez tych pozostałych dwóch kół zębatych. Posuw ręczny byłby możliwy. To, że ten wałek jest wysuwany i w czasie posuwu mechanicznego można go wystrzępić, żeby się nie obracał to inna sprawa. Po co są te dwa koła koła zębate?

[ Dodano: 2012-01-08, 23:49 ]
Przede wszystkim niezłych bicepsów byłoby potrzeba
To wstawiłoby się większą korbę i po sprawie.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 16281
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#9

Post napisał: kamar » 09 sty 2012, 00:01

Bo byś kręcił na odwyrtkę :)

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: BYDGOST » 09 sty 2012, 00:07

Otóż to! Dokładnie to kręciło by się tak jak teraz, ale przesuw suportu będzie w drugą stronę i kierunki by się myliły a ilość braków by rosła. W starszych tokarkach spotkałem się z sytuacją gdzie listwa ta jest od dołu i tam nie potrzeba tej przekładni a nawet by dawała odwrotny przesuw suportu. Poza tym zęby były skierowane do góry a tam wpadały wióry i inne drobiazgi i blokowały ruch suportu. Dlatego obecnie listwa zębata jest od góry tzn powyżej osi obrotu wałka napędowego, ale trzeba było wprowadzić przełożenie odwracające obrót, żeby suport przesuwał się zgodnie z kierunkiem obrotu korby. Tak się do tego przyzwyczailiśmy, że o tym nawet nie pamiętamy.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”