Tokarka domowej roboty
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 7903
- Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
- Lokalizacja: mazowieckie
Sprzęt może być trochę kłopotliwy w renowacji, bo panewki i nakrętki pociągowe trzeba robić na zamówienie.bogdan54 pisze:Albo weź to , do metalu i drewna , ma śrubę pociągową http://allegro.pl/tokarka-do-metalu-i1718671832.html
Natomiast do toczenia głównie drewna, a czasami jakiś dupereli z mosiądzu nic tańszego się pewnie nie znajdzie.
Cena może być jeszcze do negocjacji, bo na takie zabytki chyba nie ma zbyt wielu amatorów.
.
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 30
- Posty: 31
- Rejestracja: 09 wrz 2008, 23:45
- Lokalizacja: Silnowo
Pięknie , wszystko teraz jasne, dzięki!RomanJ4 pisze:Myślę, że ten schematyczny filmik dużo koledze wyjaśni
kubaspec pisze:jerzeli chcesz zrobić prostą tokarkę do drewna taką z dłutami (nożami) trzymanymi w ręce to podaj parametry jakie cie interesują (średnica toczenia i długosć) to napisze jakie materiały bedą potrzebne i jaką kwote magą kosztować
Tak właśnie taką tokarkę
Ogólnie powiedzmy max długość to 110cm, średnica max 40cm (jedno nie wiąże się z drugim, np. fi40cm = max. 30cm dł.)
Materiały możesz napisać (będę bardzo wdzięczny) lecz, cena i tak może się różnić (bo mnie może to inaczej kosztować)
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 206
- Rejestracja: 16 lip 2011, 23:00
- Lokalizacja: mazowieckie
zrób tokarkę tego typu (ta jest na allegro) ramę główną wykonaj z ceownika min 65 nogi mogą byc z rórki 2 cale konika uspawasz w prosty sposób z kawałka róry i dwuch płaskowników tuleje konika musici ktoś dorobić wrzeciono wykonane z wałka fi min 35 zatoczonego pod łorzyska i kolo pasowe oraz dospawaną tarczą do mocowania np uchwytu tokarskiego lub trójzęba silnik powinieneś zastosować ok 1,5kw do zmiany prędkości wrzeciona zastosój koła pasowe stopniowane podtrzymkę do noża morzesz zrobić z ceownika 50 lub jak na zdjęciu z płaskownika podpartego wzmocnieniami taka tokarka morze ci długo słóżyć
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 30
- Posty: 31
- Rejestracja: 09 wrz 2008, 23:45
- Lokalizacja: Silnowo
kubaspec, a to ja "znam" tą tokarkę kontaktowałem się z tym Panem...
Tak jak napisałeś i pokazałeś tak (bardzo podobnie) też chciałem ją wykonać.
Tylko dwie rzeczy:
Musi być dospawana ? nie może być np. tak jak zrobiłem na rys. wcześniej ? (pytam ponieważ spawanie wydaje mi się nieco problematyczne w przypadku obsadzenia później wałka w łożyskach - trzeba by dawać zawleczki tak ?)
Dzięki za pomoc
Tak jak napisałeś i pokazałeś tak (bardzo podobnie) też chciałem ją wykonać.
Tylko dwie rzeczy:
kubaspec pisze: dospawaną tarczą do mocowania np uchwytu tokarskiego lub trójzęba
Musi być dospawana ? nie może być np. tak jak zrobiłem na rys. wcześniej ? (pytam ponieważ spawanie wydaje mi się nieco problematyczne w przypadku obsadzenia później wałka w łożyskach - trzeba by dawać zawleczki tak ?)
co to znaczy stopniowane ? tzw. choinka ?kubaspec pisze:koła pasowe stopniowane
Dzięki za pomoc
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7615
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
do drewna nic więcej nie potrzebujesz .
rób wg. tego wzoru - co kol. podesłał fotki .
tarczę do mocowania uchwytu prościej przyspawać - co za problem z łożyskami ?
w uproszczeniu - masz łożyska we wrzecienniku - wałek z zabierakiem ( tarczą ) wkładasz od przodu .
z tyłu mocujesz nakrętką i dokręcasz koła ( jak piszesz choinkę ) .
inną sprawą jest konstrukcje łożyskowania wrzeciona .
to musiałbyś się zgłosić do rozgarniętego tokarza .
pozdrawiam .
do drewna nic więcej nie potrzebujesz .
rób wg. tego wzoru - co kol. podesłał fotki .
tarczę do mocowania uchwytu prościej przyspawać - co za problem z łożyskami ?
w uproszczeniu - masz łożyska we wrzecienniku - wałek z zabierakiem ( tarczą ) wkładasz od przodu .
z tyłu mocujesz nakrętką i dokręcasz koła ( jak piszesz choinkę ) .
inną sprawą jest konstrukcje łożyskowania wrzeciona .
to musiałbyś się zgłosić do rozgarniętego tokarza .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 30
- Posty: 31
- Rejestracja: 09 wrz 2008, 23:45
- Lokalizacja: Silnowo
hmm jak by to napisać... chodzi o to że jeśli wałek był by o jednakowym przekroju na całej długości, to czy nie chodził by w tych łożyskach na boki ? Wydaje mi się że wałek np. 40mm powinien mieć wytoczenia po bokach do średnicy np. 35mm, pod łożyska, wtedy uniemożliwiło by to chodzenie całej ośki na boki. Jeżeli przyspawał bym zabierak do wałka to nie miał bym wtedy możliwości obsadzenia prawego łożyska...(dlatego narysowałem mocowanie zabieraka na gwint a i tak przecież wrzeciono kręcąc się powodowało by na gwincie samozacisk zabieraka ) - tak mi się tylko wydaje.pukury pisze:tarczę do mocowania uchwytu prościej przyspawać - co za problem z łożyskami ?
w uproszczeniu - masz łożyska we wrzecienniku - wałek z zabierakiem ( tarczą ) wkładasz od przodu .
z tyłu mocujesz nakrętką i dokręcasz koła ( jak piszesz choinkę ) .
Znalazłem jeszcze taką tablicę obrotów
Czy można się na niej wzorować przy wyborze kół pasowych ? Wygląda na to że najlepszą opcją jest silnik ~1400obr./min. ale nie jestem pewien w 100% który lepszy czy 1400/min. czy 2800/min.
Tak na szybko policzyłem że:
6`cio stopniowa regulacja dla silnika 2800/min. wyglądała by np. tak:
5 * koło pasowe na osi silnika śr. 5cm i jedno 4cm, a na osi wrzeciona analogicznie: 4cm,5cm,6cm,8cm,10cm,11cm = 3500,2800,2300,1750,1400,1000obr./min = 5,10,15,20,30,35cm śr. toczonego przedmiotu.
Wnioski jakie wyciągnąłem:
1. Problematyczne staje się wykonanie tokarki o rozbieżności toczenia od 5cm do 40cm ( wymaga zastosowania więcej niż 5szt. kół pasowych)
2. Teoretycznie rzecz biorąc lepiej było by wykonać 2 tokarki - jedna do małych średnic, druga do dużych klocków, lub zastosowanie mocnego silnika 1400obr/min. - idąc przekładniami w górę (obroty) moc teoretycznie słabnie, lecz praktycznie nie powinno mieć to większego znaczenia ze względu na to że maleje średnica (ciężar) obrabianego elementu.
Dobrze dedukuje ?
PS wzór:
A - obroty osi silnika
B - obroty na wrzecionie
C - średnica koła na osi silnika
D - średnica koła na osi wrzeciona
A/B*C=D