dlaczego łuki są zamieniane na proste
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 177
- Rejestracja: 18 lip 2009, 22:52
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
dlaczego łuki są zamieniane na proste
Witam. Bardzo proszę o wyjaśnienie problemu,który już był tutaj poruszany ale do końca niewyjaśniony jak dla mnie.
Problem w tym,że maszyna w efekcie końcowym frezuje wszelkie łuki,okręgi w sposób że widać że to jest wiele malutkich prostych. Chciałbym,żeby wszelkie łuki były płynne.
A więc który element jest za to odpowiedzialny i co mogę w tym zmienić?
Teraz jest tak:
1. sterowanie Mach2
2. CAM ArtCam
Czy sterowanie Mach pozwala na płynne frezowanie łuków,również projektowanych z krzywych Beziera(czy to ma z tym jakiś związek)? Czy ArtCam ma jakieś droższe wersje,lub dodatkowe moduły które są za to odpowiedzialne?(pytam,bo przedstawiciel innego CAMa stwierdził,że ArtCam po prostu nie generuje łuków).
Problem w tym,że maszyna w efekcie końcowym frezuje wszelkie łuki,okręgi w sposób że widać że to jest wiele malutkich prostych. Chciałbym,żeby wszelkie łuki były płynne.
A więc który element jest za to odpowiedzialny i co mogę w tym zmienić?
Teraz jest tak:
1. sterowanie Mach2
2. CAM ArtCam
Czy sterowanie Mach pozwala na płynne frezowanie łuków,również projektowanych z krzywych Beziera(czy to ma z tym jakiś związek)? Czy ArtCam ma jakieś droższe wersje,lub dodatkowe moduły które są za to odpowiedzialne?(pytam,bo przedstawiciel innego CAMa stwierdził,że ArtCam po prostu nie generuje łuków).
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5774
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Powiem więcej - żaden CAM, który musi wygenerować przestrzenną obróbkę nie generuje łuków, za to w większości masz szansę ustawić gokładność, z jaką poszczególne "kreski" będą łuki przypominać. G2 i G3, jakbyś się lekko przypatrzył składni tych kodów są obróbką w dwóch wymiarach - podajesz tylko dwie współrzędne końca łuku i dwie np. zawieszenia promienia (różnie można w różnych systemach wykorzystać współrzędne), ale nigdy nie masz możliwości podania równocześnie X, Y i Z. Właśnie dlatego, żeby procesor wiedział, w obróbce w dwóch wymiarach masz wybór płaszczyzny (XY, XZ, czy XZ).
A jeśli potrzebny ci dokładny profil, np. krawędzi tnącej, to powinieneś przed nauką CAM-a opanować kody G i wpisać to z ręki. Wprowadzając ścieżkę z kompensacją masz wówczas najlepszą dokładność, a np. krawędź tnąca wygląda lepiej, niż z cama.
Owszem, możesz w niektórych wypadkach opuszczać się, czy podnosić, wykonując łuk (po linii śrubowej), ale camy operujące na dowolnych płaszczyznach takich możliwości nie wykorzystują.
A jeśli potrzebny ci dokładny profil, np. krawędzi tnącej, to powinieneś przed nauką CAM-a opanować kody G i wpisać to z ręki. Wprowadzając ścieżkę z kompensacją masz wówczas najlepszą dokładność, a np. krawędź tnąca wygląda lepiej, niż z cama.
Owszem, możesz w niektórych wypadkach opuszczać się, czy podnosić, wykonując łuk (po linii śrubowej), ale camy operujące na dowolnych płaszczyznach takich możliwości nie wykorzystują.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 177
- Rejestracja: 18 lip 2009, 22:52
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Jasiu,dziękuję za odpowiedź. Tym bardziej się cieszę,bo jesteś dla mnie prawdziwym fachowcem w swojej branży i zawsze chętnie czytam Twoje posty! Masz rację-to już wiem,że okręgi,łuki najlepiej pisać ręcznie.
W moim przypadku to zdaje się niemożliwe(nawet nie dla mnie),ponieważ projektowane detale to są części do instrumentów muzycznych,indywidualnie projektowane z kształtem "bliżej niekreślonym geometrycznie"
Tak więc to zdaje się musi przejść przez CAM.
Obróbka jest 2D ,tzn interesuje mnie sam kształt,w każdym razie na raz pracują tylko osie X i Y.
Element projektuję w ten sposób,że w CAD wstawiam punkty ,które późnij łączę krzywą Beziera. Na tym etapie jestem zadowolony z efektu,jest jak chcę.
ArtCam pięknie łatwo i szybko tworzy g-kody. Na wizualizacjach wszystko pięknie. Ale po frezowaniu widać kreski w miejscach "podzielonych"na proste. Co ciekawe to nie są "proste" proste,ale jednak łuki. Czyli ArtCam dzieli te moje łuki na mniejsze łuczki.
Z góry elementu (widok 2D) pięknie,może być. Ale jak się patrzy z boku,na powierzchnię frezowaną to tak już być nie może.
Mam nadzieję,że zdjęcia się załączą,jak nie to będę próbował do skutku.
Na zdjęciach trochę już sfatygowany element,ale widać o co chodzi.
Nie jest to sprawa życia i śmierci,ale wolałbym wiedzieć w jakim momencie robię błąd. Może to musi być inaczej projektowane w CAD,ale mogę podać tylko punkty charakterystyczne.
Sprawy mechaniczne raczej wykluczam,bo kreski są w miejscach właśnie tych moich punktów.

W moim przypadku to zdaje się niemożliwe(nawet nie dla mnie),ponieważ projektowane detale to są części do instrumentów muzycznych,indywidualnie projektowane z kształtem "bliżej niekreślonym geometrycznie"

Obróbka jest 2D ,tzn interesuje mnie sam kształt,w każdym razie na raz pracują tylko osie X i Y.
Element projektuję w ten sposób,że w CAD wstawiam punkty ,które późnij łączę krzywą Beziera. Na tym etapie jestem zadowolony z efektu,jest jak chcę.
ArtCam pięknie łatwo i szybko tworzy g-kody. Na wizualizacjach wszystko pięknie. Ale po frezowaniu widać kreski w miejscach "podzielonych"na proste. Co ciekawe to nie są "proste" proste,ale jednak łuki. Czyli ArtCam dzieli te moje łuki na mniejsze łuczki.
Z góry elementu (widok 2D) pięknie,może być. Ale jak się patrzy z boku,na powierzchnię frezowaną to tak już być nie może.
Mam nadzieję,że zdjęcia się załączą,jak nie to będę próbował do skutku.
Na zdjęciach trochę już sfatygowany element,ale widać o co chodzi.
Nie jest to sprawa życia i śmierci,ale wolałbym wiedzieć w jakim momencie robię błąd. Może to musi być inaczej projektowane w CAD,ale mogę podać tylko punkty charakterystyczne.
Sprawy mechaniczne raczej wykluczam,bo kreski są w miejscach właśnie tych moich punktów.
Ostatnio zmieniony 10 sie 2014, 15:11 przez donaks, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 177
- Rejestracja: 18 lip 2009, 22:52
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Lajosz, ArtCam pro 2008. Ale czy to może być wersja jakaś okrojona czy niepełna to nie mam pojęcia,ponieważ kupiłem razem z frezarką. Chętnie kupię ArtCam express plus ewentualne dodatki, dla siebie na inny komputer,ale musi właśnie robić to czego potrzebuję.
Załączam plik DXF tego elementu. Aha,w tym pliku punktów na które zaczepiłem krzywą Beziera jest tylko pięć,a dokładnie z tego pliku frezowałem element na zdjęciach,czyli tych kreseczek obróbkowych jest więcej,ale i tak są zawsze w tych samych miejscach czyli sprawa mechaniczna chyba odpada.
Załączam plik DXF tego elementu. Aha,w tym pliku punktów na które zaczepiłem krzywą Beziera jest tylko pięć,a dokładnie z tego pliku frezowałem element na zdjęciach,czyli tych kreseczek obróbkowych jest więcej,ale i tak są zawsze w tych samych miejscach czyli sprawa mechaniczna chyba odpada.
- Załączniki
-
- DXF Donaks.dxf
- (61.7 KiB) Pobrany 176 razy
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1613
- Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
- Lokalizacja: Ziębice
Jakiego postprocesora używasz do generowanie G-Codu ?
Jakim narzędziem (frezem) to wycinasz ?
W ogóle, top jak jest ustawiona obróbka, czyli w jak to wygląda w Artcamie ?
Jeśli możesz, to wrzuć screeny z ustawieniami narzędzia i obróbki / trajektorii + podaj grubość materiału.
Dobrze byłoby zobaczyć również gotowy G-Code, ale jeśli podasz jakiego postprocesora używasz, to nie jest to konieczne.
Być może trochę za dużo pytań, ale wierz mi, że ...... dosłownie wszystko może mieć znaczenie.
Jakim narzędziem (frezem) to wycinasz ?
W ogóle, top jak jest ustawiona obróbka, czyli w jak to wygląda w Artcamie ?
Jeśli możesz, to wrzuć screeny z ustawieniami narzędzia i obróbki / trajektorii + podaj grubość materiału.
Dobrze byłoby zobaczyć również gotowy G-Code, ale jeśli podasz jakiego postprocesora używasz, to nie jest to konieczne.
Być może trochę za dużo pytań, ale wierz mi, że ...... dosłownie wszystko może mieć znaczenie.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 329
- Rejestracja: 23 sie 2010, 21:32
- Lokalizacja: Świerklany
donaks nie rozumiem w jaki sposób z krzywej Beziera chcesz uzyskać łuki. Krzywa Beziera nie ma nic wspólnego z łukami, więc siłą rzeczy nie ma fizycznej możliwości stworzyć z tej krzywej łuku/łuków. Nie wiem jak to wygląda w ArtCam'ie, bo z niego nie korzystam. Korzystam natomiast z PowerShape'a, i tam jest coś takiego jak przybliżanie łukami krzywych. Możliwe, że mając ArtCam Pro również będziesz miał tam taką opcję. Jeśli tak będzie możesz spróbować przekonwertować krzywą Beziera na łuki i wtedy jest szansa, że postprocesor wyrzuci Ci kod zastępując odcinki łukiem.
inż. Mateusz
inż. Mateusz
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1613
- Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
- Lokalizacja: Ziębice
@PiRo_man
Do Artcama, spokojnie możesz importować Beziery (splajny jak kto woli).
Artcam bez żadnej konwersji na łuki i proste, wygeneruje prawidłowy G-Code, a to czy ten G-Code będzie zawierał łuki i proste, czy same proste, zależy już tylko od postprocesora.
Mimo wszystko, Artcam mam możliwość zamiany splajnów na polilinie złożone z łuków i prostych z zadaną aproksymacją i odwrotnie, czyli z łuków i prostych może utworzyć splajny.
Do Artcama, spokojnie możesz importować Beziery (splajny jak kto woli).
Artcam bez żadnej konwersji na łuki i proste, wygeneruje prawidłowy G-Code, a to czy ten G-Code będzie zawierał łuki i proste, czy same proste, zależy już tylko od postprocesora.
Mimo wszystko, Artcam mam możliwość zamiany splajnów na polilinie złożone z łuków i prostych z zadaną aproksymacją i odwrotnie, czyli z łuków i prostych może utworzyć splajny.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 177
- Rejestracja: 18 lip 2009, 22:52
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Lajosz-oczywiście że wszystko może mieć znaczenie,może opiszę krok po kroku jak robię w ArtCam,bo zdjęcia nie wyszły.
1.wgrywam plik DXF,ustawiam jednostki,zaznaczam kontur
2.trajektoria obróbki,zaznaczam głębokość końcową 8,5 mm,wybieram narzędzie frez 6 mm(ustawiam parametry dla tego narzędzia wg katalogu z dużym zapasem)
3.symuluję trajektorię
4.na pasku górnym "Trajektorie" wybieram "zapisz trajektorie jako..."
5.zapisuję jako G-code mm
Tak zawsze robiłem przy grawerowaniu i było dobrze.
Możesz mi podać jaki postprocesor mogę wybrać z listy do Mach 2 ?
Frez 6 mm węglik czteropiórowy.
W tym przypadku materiał stal 40H,w mosiądzu identyczny efekt.
Strategia tutaj proszę się nie śmiać,bo frezarki używam okazjonalnie i nie wiem jak to zrobić w ArtCam ale robię po prostu dwie osobne trajektorie zgrubna i wykańczająca.
Materiał wstępnie obrobiony,tutaj frez nie ma za dużo pracy.
Jeżeli chodzi o same sprawy obróbkowe,parametry to mam jakieś tak kilkuletnie doświadczenie manualne,tutaj jest dość dobrze u mnie.
PiRo_man masz rację,zacząłem o łukach a dalej piszę o krzywych.Ale problem jest i z łukami i z krzywymi. Nie robię łuków z krzywych Beziera,to inny projekt. Jeśli mogę się zapytać jak w CAD zrobić nieregularne kształty znając tylko wiadome punkty? Czy robię to dobrze łącząc je krzywą Beziera?
dance1 maszyna chodzi płynnie,nic się nie zastanawia.
1.wgrywam plik DXF,ustawiam jednostki,zaznaczam kontur
2.trajektoria obróbki,zaznaczam głębokość końcową 8,5 mm,wybieram narzędzie frez 6 mm(ustawiam parametry dla tego narzędzia wg katalogu z dużym zapasem)
3.symuluję trajektorię
4.na pasku górnym "Trajektorie" wybieram "zapisz trajektorie jako..."
5.zapisuję jako G-code mm
Tak zawsze robiłem przy grawerowaniu i było dobrze.
Możesz mi podać jaki postprocesor mogę wybrać z listy do Mach 2 ?
Frez 6 mm węglik czteropiórowy.
W tym przypadku materiał stal 40H,w mosiądzu identyczny efekt.
Strategia tutaj proszę się nie śmiać,bo frezarki używam okazjonalnie i nie wiem jak to zrobić w ArtCam ale robię po prostu dwie osobne trajektorie zgrubna i wykańczająca.
Materiał wstępnie obrobiony,tutaj frez nie ma za dużo pracy.
Jeżeli chodzi o same sprawy obróbkowe,parametry to mam jakieś tak kilkuletnie doświadczenie manualne,tutaj jest dość dobrze u mnie.
PiRo_man masz rację,zacząłem o łukach a dalej piszę o krzywych.Ale problem jest i z łukami i z krzywymi. Nie robię łuków z krzywych Beziera,to inny projekt. Jeśli mogę się zapytać jak w CAD zrobić nieregularne kształty znając tylko wiadome punkty? Czy robię to dobrze łącząc je krzywą Beziera?
dance1 maszyna chodzi płynnie,nic się nie zastanawia.