Blender - python

Awatar użytkownika

Autor tematu
Inf-el
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 573
Rejestracja: 22 cze 2004, 18:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Blender - python

#1

Post napisał: Inf-el » 20 sty 2007, 14:06

Czy może komuś udało się wygenerować plik cnc z blendera ?
Na przykład takim dostępnym skryptem Pythona
Załączniki
cam.zip
(21.62 KiB) Pobrany 460 razy



Awatar użytkownika

x
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 243
Rejestracja: 29 mar 2006, 23:24
Lokalizacja: Laski, gm. Izabelin

#2

Post napisał: x » 21 sty 2007, 00:07

Chodzi Ci konkretnie o przetworzenie dzieła wykonanego w Blenderze do g-code, czy o generowanie g-code za pomocą zamieszczonego skryptu?

Skrypt działa tak (trzeba zadać kilka parametrów, żeby coś wyszło):

Kod: Zaznacz cały

bash-2.05b$ python cam.py -i /home/jarek/grafika/official\ gnu.svg -o out.g -w /home/jarek/pakiety/BlenderCAM/ -s 700 -h 20 -c 1 & 
[2] 1702
bash-2.05b$ cam.py 10/2/06 (c) MIT CBA Neil Gershenfeld
Permission granted for experimental and personal use; 
   license for commercial sale available from MIT
modes: 1D path following, 2D contour and raster, 3D slicing
input: 
   *.svg: SVG (polylines and paths) 
   *.dxf: DXF (2D polylines, 3D polymeshes) 
   *.stl: STL (binary and ASCII) 
   *.cmp,*.sol,*.via,*.mill: Gerber
      RS-274X format, with 0-width trace defining board boundary
   *.drl, *.drd: Excellon (with embedded drill defitions) 
   *.jpg: z bitmap
output: 
   *.rml: Roland Modela RML mill
   *.camm: Roland CAMM cutter
   *.jpg,*.bmp: images
   *.epi: Epilog lasercutter
   *.uni: Universal lasercutter
   *.g: G codes
   *.ord: OMAX waterjet cutter
   *.oms: Resonetics excimer micromachining center
   *.dxf: DXF
   *.stl: STL
keys: Q to quit
usage: python cam.py [[-i] infile][-d display scale][-p part scale][-x xmin][-y ymin][-o outfile][-f force][-v velocity][-t tooldia][-a rate][-e power][-s speed][-h height][-c contour][-r raster][-n no noise][-# number of arc segments][-j jobname][-w write toolpath] 

reading SVG file /home/jarek/grafika/official gnu.svg
   width: 450.000in
   height: 450.000in
   found 619 polygons, 11440 vertices
   xmin: 0  xmax: 1.2e+03  dx: 1.2e+03 
   ymin: -1.2e+03  ymax: -116  dy: 1.08e+03 
   added 0.00108 perturbation
plotting
wrote 619 G code toolpath segments to out.g
   xmin: 0  xmax: 1.2e+03  dx: 1.2e+03 
   ymin: 0  ymax: 1.08e+03  dy: 1.08e+03 
Z pliku svg poszło bez problemu (nie mam w tej chwili w czym podejrzeć, ale te cale mi się nie podobają). Z dxf ani stl wyeksportowanego z Blender-a nic nie uzyskałem.
Załączniki
out.zip
(90.43 KiB) Pobrany 373 razy

Awatar użytkownika

Autor tematu
Inf-el
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 573
Rejestracja: 22 cze 2004, 18:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#3

Post napisał: Inf-el » 21 sty 2007, 11:26

Myślałem że ten skrypt uruchamia sie z poziomu blendera i nic sie nie działo.
No i próbowałem uruchomić to pod Windą.

Czy jest może coś co zamienia dzieło wykonane w Blenderze do g-code ale w 3D a nie
jak ten bawół - płaskie ?
Załączniki
baw.jpg
bawolik jest ok
baw.jpg (61.73 KiB) Przejrzano 2377 razy

Awatar użytkownika

x
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 243
Rejestracja: 29 mar 2006, 23:24
Lokalizacja: Laski, gm. Izabelin

#4

Post napisał: x » 21 sty 2007, 13:56

Blender nie potrafi wyeksportować swojego pliku do DXF ani STL w taki sposób, żeby ten skrypt to przełknął. Trzeba by jeszcze przefiltrować te pliki - z STL to nie rozumiem - pełna dokumentacja tego formatu ma ze cztery strony, i jeszcze coś jest nie tak. Zresztą, i tak ścieżka narzędzia została by poprowadzona wzdłuż krawędzi siatki, a Ty, jak się domyślam, chcesz rzeżbić powierzchnię.

Kilka miesięcy temu nawet chciałem zrobic coś takiego do Blendera, ale odpuściłem, bo na razie nie mogę nawet dokończyć maszynki.

Pod Windą też by poszło, ale oczywiście musisz mieć Python-a, i doinstalować mu moduł PIL

Inf-el: Jak podasz link skąd to można ściągnąć, to można zrobić wątek o cam.py - do przetwarzania plików svg na g-code dla amatorów ten skrypt jest całkiem fajny. Nawet ma interface.
Załączniki
campy.jpg
campy.jpg (74.54 KiB) Przejrzano 2377 razy

Awatar użytkownika

Autor tematu
Inf-el
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 573
Rejestracja: 22 cze 2004, 18:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#5

Post napisał: Inf-el » 21 sty 2007, 15:36

x pisze:Ty, jak się domyślam, chcesz rzeżbić powierzchnię.
Tak. Szukam programu do tworzenia modelu 3D.
Blender, mimo niestandardowego interfejsu (w stosunku np. do Corela) daje wszystkie możliwości.
Ale teraz potrzeba programu który by obiekt prosto z blendera albo coś wyeksportowanego
zamienił na g-code po całej powierzchni (z podaniem parametrów co najmniej takich jak średnica freza)

Tu są linki na ten temat.
Komuś się to udało - więc można.
http://www.blendernation.com/2006/07/13 ... g-blender/
http://www.becausewecan.org/node/179 -to skrzydło jest zrobione w blenderze a potem wyfrezowane na cnc.
http://www.schlagi.info/dlr/linuxcnc/index.htm - w języku naszych sąsiadów (jest też PIL).

Wydaje mi się, że skrypt cam.py generuje tylko 2D

Awatar użytkownika

x
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 243
Rejestracja: 29 mar 2006, 23:24
Lokalizacja: Laski, gm. Izabelin

#6

Post napisał: x » 21 sty 2007, 16:45

Inf-el pisze:Komuś się to udało - więc można.
http://www.blendernation.com/2006/07/13 ... g-blender/
Cytat stąd: http://www.3pointd.com/20060517/3d-mill ... residents/
The service will work by exporting object data using OGLE, the Open GL Extractor from Eyebeam OpenLab. That .obj file is then imported into Blender, an open-source 3D mesh editor, where it is cleaned up and isolated for milling. Blender exports a stereo lithograph file for use by DeskProto, which calculates the tool path of the mill, which fits on a desktop. A lot of this process is documented on the blog linked above.
DeskProto - jest 30-dniowy trial, ceny nie widzę.

Szukałeś na sourceforge, albo freshmeat? Różne narzędzia do eksportu/importu można znaleźć na blender.org, bo te standardowe są beznadziejne.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Inf-el
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 573
Rejestracja: 22 cze 2004, 18:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#7

Post napisał: Inf-el » 21 sty 2007, 17:42

DeskProto Full will cost you : EUR 995.00
DeskProto Lite will cost you : EUR 248.00

Już ściągam do potestowania.

[ Dodano: 2007-01-21, 19:18 ]
Już przetestowałem wersję FULL
i jestem pod wrażeniem !!! - to jest to
- wygenerowałem w blenderze standardową kulę
- wyeksportowałem do dxf stl wrl
- z poziomu DeskProto (z wizardem) zaimportowałem stl
- i wygenerowałem cnc
= w przeglądarce cnc jest ok
= w turbocnc sygnalizuje błąd maksymalnej prędkości, ale to drobiazg, program
generuje same G1

Program pozwala:
- wybrać maszynę na która będzie generowany kod (cała masa)
- wybrać jaką część chcemy obrabiać (np. górną połowę)
- skalować
- obracać
- itp
- jest boski w swojej prostocie.

Jak ktoś znajdzie lepszy i tańszy to proszę o info bo jestem tak napalony (na tą chwilę)
że go chyba kupię.
Myślę o wersji Lite za ok. 1000 zł. jeśli umożliwi mi podstawowe operacje.

Załączam wyniczki z blendera i cnc
Załączniki
blender.zip
(32.56 KiB) Pobrany 398 razy

Awatar użytkownika

Piotr Rakowski
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2173
Rejestracja: 29 lip 2005, 15:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#8

Post napisał: Piotr Rakowski » 13 mar 2007, 23:32

Marnie coś z tym wygenerowanym g-kodem. Oto, jak wygląda plik ISO w podglądzie 3D programu STEP2CNC. Coś nierówno wyglądają mi te ścieżki... Powinieneś sprawdzić ich generację. Musisz pamiętać, że ani plik STL, ani DXF nie są tak naprawdę plikami "powierzchniowymi", co najlepiej widać w takich modelerach, jak Rhino3D. A np. VisualMill (CAM tej samej firmy, która udostępniła FreeMilla) w ogóle takich obiektów nie chce czytać, bo dla niego nie jest to powierzchnia ciągła.
Załączniki
b1.jpg
b1.jpg (85.63 KiB) Przejrzano 2354 razy
Maszyny i oprogramowanie CNC: eduCAD, STEP2CNC, LynxCUT, Styro3D, Tapper, cncCAD, Image2CAM, Turn3D, TERMCUT, LynxNEST (Nesting)

Awatar użytkownika

Autor tematu
Inf-el
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 573
Rejestracja: 22 cze 2004, 18:41
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#9

Post napisał: Inf-el » 14 mar 2007, 08:12

STL to zbiór siatek trójkątów, a trójkąty jak wiadomo okrągłe nie są.
Ta kula o ile pamiętam właśnie była złożona z iluś tam płaszczyzn (taki typ wygenerowałem).
Dlatego na podglądzie jest kanciata.
A program DeskProto jest fajny bo:
- prosty
- tani (jak na zachodnie standardy)
- jest trial z pełnymi możliwościami.

Poważną wadą (którą zauważam teraz) jest brak optymalizacji czego efektem jest długi czas frezowania i nie mądre kierunki obróbki różnych kształtów.

Jakoś nie znalazłem czasu do zapoznania się z Twoim programem ale kiedyś to zrobię.

Awatar użytkownika

Piotr Rakowski
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2173
Rejestracja: 29 lip 2005, 15:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#10

Post napisał: Piotr Rakowski » 14 mar 2007, 08:23

W takim razie polecam VisualMill. Kosztuje tyle, co pełna wersja DeskProto - czyli 990 dolców, ale rodzajów obróbki ma multum.
Maszyny i oprogramowanie CNC: eduCAD, STEP2CNC, LynxCUT, Styro3D, Tapper, cncCAD, Image2CAM, Turn3D, TERMCUT, LynxNEST (Nesting)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne dyskusje na temat oprogramowania CAD/CAM”