sprawdzanie wytrzymalosci


Autor tematu
mszado
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 20 lip 2009, 21:12
Lokalizacja: biłgoraj

sprawdzanie wytrzymalosci

#1

Post napisał: mszado » 22 lip 2009, 20:58

witam wszystkich

jeśli temat nie pasuje do tego działu proszę o przeniesienie.

a teraz do rzeczy:

otóż stworzyłem w AutoCAD 2008 projekt rotoru (rotor jest środkową częścią trzyczęściowej felgi samochodowej)

w AutoCAD nie ma możliwości sprawdzenia wytrzymałości tego elementu

w związku z tym mam prośbę czy ktoś mógłby wziąć ten projekt na "warsztat" jakiegoś programu i sprawdzić jego wytrzymałość?

element ma być wykonany z aluminium pa6

obciążenie jakie ma przyjąć element to jakieś 200 - 300 kg

oto link do ściągnięcia pliku http://www.sendspace.pl/file/246a39dafe23f9217781b41

za wszelką pomoc i uwagi będę bardzo wdzięczny.



Tagi:


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5348
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#2

Post napisał: jasiu... » 22 lip 2009, 21:40

chyba będzie z tym ciężko. Po pierwsze, obciążenie, jakie zakładasz jest zbyt małe dla felgi (dla taczki ta felga? wyobraź sobie podskok na nierówności, to są obciążenia dynamiczne). Po drugie żeby to sprawdzić (są programy) musisz mieć felgę zamodelowaną a nie narysowaną. Modelowanie trochę trwa, może sam to zrobisz? Inny program, nie Autocad, w ostateczności Rhino i eksport. Po trzecie wszystko zależy jeszcze od szerokości - impuls w rant i szerokość wpływa na moment gnący (a ten właśnie niszczy). Po czwarte chcesz to wycinać metodą skrawania - nie polecam. Felgi robi się ze stopu aluminium i krzemu (zawartość krzemu 11% albo 7, ale wtedy musisz sztucznie starzyć - coś jak ulepszanie przy stali). Po piąte i tak trzeba obliczenia sprawdzać na stanowiskach badawczych (choćby PIMOT), no dobra, na razie starczy.

Awatar użytkownika

bildder
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1125
Rejestracja: 03 sie 2007, 08:32
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

#3

Post napisał: bildder » 22 lip 2009, 22:14

Jest to model 3D - otworzyłem to w SolidWorksie - nawet nie ma bledow geometrii. Niestety nie mam czasu na przygotowanie modelu (bo taki sie nie nadaje) i obliczenia.

Fakt, felgi najczesciej wykonuje sie jako odlewy, nastepnie obrabiane. Byc moze ta ma byc wykonana technika obrobki skrawaniem...
Paweł Kęska
CSWE | CSWI | CSWP
-----------------------
solid-szkolenia.pl
solid-blog.pl
solid-podreczniki.pl
-----------------------


konlab
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 141
Rejestracja: 19 kwie 2009, 10:59
Lokalizacja: Kielce

#4

Post napisał: konlab » 23 lip 2009, 00:22

jasiu... pisze:chyba będzie z tym ciężko. Po pierwsze, obciążenie, jakie zakładasz jest zbyt małe dla felgi (dla taczki ta felga? wyobraź sobie podskok na nierówności, to są obciążenia dynamiczne). Po drugie żeby to sprawdzić (są programy) musisz mieć felgę zamodelowaną a nie narysowaną. Modelowanie trochę trwa, może sam to zrobisz? Inny program, nie Autocad, w ostateczności Rhino i eksport. Po trzecie wszystko zależy jeszcze od szerokości - impuls w rant i szerokość wpływa na moment gnący (a ten właśnie niszczy). Po czwarte chcesz to wycinać metodą skrawania - nie polecam. Felgi robi się ze stopu aluminium i krzemu (zawartość krzemu 11% albo 7, ale wtedy musisz sztucznie starzyć - coś jak ulepszanie przy stali). Po piąte i tak trzeba obliczenia sprawdzać na stanowiskach badawczych (choćby PIMOT), no dobra, na razie starczy.
No samochód ma 4 koła ktore każde bedzie przenosic powiecmy po te 300kg, w rzeczywistosci wartosci dla poszczegolnych kol sa inne ale powiedzmy... calosc w efekcie da podad tone... to wydaje mi sie wystarczyc jak dla mniejszego autka...

Zgadzam sie obciażenia sa dynamiczne i taki elemet bedzie badany na zmeczenie... mozna policzyc na cykle element dla upartych zgodnie z wykresem wohlera...

[ Dodano: 2009-07-23, 00:24 ]
mszado pisze:

oto link do ściągnięcia pliku http://www.sendspace.pl/file/246a39dafe23f9217781b41
nie wiem w solidworksie tego nie otworzylem jak kolega wyrzej pisal...


Autor tematu
mszado
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 20 lip 2009, 21:12
Lokalizacja: biłgoraj

#5

Post napisał: mszado » 23 lip 2009, 14:02

dziękuje za wstępne uwagi!

jeśli to coś zmienia to koło ma byc zamocowane w motocyklu - normalnym dwukołowym motocyklu.


konlab
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 141
Rejestracja: 19 kwie 2009, 10:59
Lokalizacja: Kielce

#6

Post napisał: konlab » 23 lip 2009, 22:37

mszado pisze:dziękuje za wstępne uwagi!

jeśli to coś zmienia to koło ma byc zamocowane w motocyklu - normalnym dwukołowym motocyklu.
To czemu wyzej piszesz ze felga samochodowa?

Wiesz ze sprawdzenie wytrzymalosci jest kosztowne... ja bym nie czekal na to ze ktos z forum zrobi ci to za piekne oczy...


Autor tematu
mszado
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 20 lip 2009, 21:12
Lokalizacja: biłgoraj

#7

Post napisał: mszado » 24 lip 2009, 08:30

napisałem ze jest to felga samochodowa bo w gruncie rzeczy jest to felga samochodowa która będzie zamontowana w motocyklu na jednoramiennym wahaczu - a wiec będzie zamocowana tak jak w samochodzie czterema śrubami do flaszy.

nie mam pojęcia o sprawdzaniu wytrzymałości jeśli jest to pracochłonne i kosztowne to oczywiście nie oczekuję od nikogo że będzie poświęcał swój czas na sprawdzanie tego, tak jak napisalem będę wdzięczny za wszelkie uwagi i pomoc... z tym że jak dotąd nikt nie napisał że bym stąd uciekał i że nie mam co liczyć na pomoc...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne dyskusje na temat oprogramowania CAD/CAM”