Ależ ja bardzo chcę zrozumieć. Aż dygoczę z tej chęci.Nie ma znaczenia jak będę tłumaczył, jeśli Ty nie spróbujesz zrozumieć.
Ale moim zdaniem nie ma co pieprzyć o systemie, planarach, kernelach i hallach tylko łopatą wytłumaczyć ze skoro robimy coś Gkodem to stosujemu zasady które w nim są stosowane gdy ten ma poprawnie wykonać nasze zamiary.
I guzik do rzeczy ma sprzęt i te inne tylko poprawna gramatyka tego języka.
Prędkości są wyliczane dla układu kartezjańskiego.
Jeżeli uruchamiana jest oś obrotowa to obrót podawany jest odpowiednio albo w stopniach albo radianach jak tam kto ustawił w swojej maszynie.
Natomiast prędkość obrotu wyliczana jest z Gkodu w identyczny sposób jak dla ruchu płaskiego z jedną różnicą:
składowa prędkości przypadająca na obrót odniesiona jest do wirtualnej średnicy jaką jest rozwijana na osi Tak jakby maszyna zawsze myślała że frez znajduje się na określonej wysokości ponad osią stąd jest promień, a stąd przy obrocie prędkość na powierzchni tej domyślnej średnicy.
I programista pisząc program ma psi obowiązek wiedzieć jaka jest to średnica która program przyjmie, albo ją Gkodem ustawić na początku w ustawieniach programu , abo uwzględnić podczas wstawiania odpowiedniej wartości posuwu do programu.
Jeżeli programista wpisuje obrót to jego sprawą jest zadbać aby w tym miejscu pojawił się zapis z posuwem o odpowiedniej wartości.
Inaczej będą błędy.
I ani słowa o jądrach.