Luz na głowicy Sauter
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 851
- Rejestracja: 05 gru 2006, 22:28
- Lokalizacja: Bielsko Biała
Luz na głowicy Sauter
Na głowicy na osiem narzędzi mam luz po około 0.05 w obie strony skutkuje to rysami na materiale gdy wracam bez odjazdu.Głowica jest z początku lat 80tych.Mam do niej instrukcję obsługi ale takiego przypadku nie opisali,choć jest coś o powtórnym składaniu że trzeba z tarczy zabierakowej wyciągnąć zaślepki włożć odpowiedni sztyft i przy ryglowaniu i odryglowywaniu mierzyć skok sprężyny talerzowej który ma wynosić minimum 0,05 mm i ewentualnie przeszlifować pierścien(Laufscheibe).Może ktoś coś wie w tym temacie bo nie mam zielonego pojęcia czy to coś pomoże.A i jeszcze te rysy to na pewno nie jest wina śruby ,nakretki czy łożysk bo od przodu mam Multifix C i przy powrocie nie zbiera nic niezależnie od grubości wióra.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1320
- Rejestracja: 24 cze 2007, 20:42
- Lokalizacja: Świdwin / Worcester
mozesz bardziej sprecyzowac w ktorym miejscu sa te luzy? rozbieralem kilka glowic jak i sporo ustawialem wiec moze cos pomoge. masz je na samym talerzu? moze gdzies dalej? sprawdzales na obudowie? w ktore strony mozesz odchylic glowice przy luzie? podales za malo szczegolow aby cos stwierdzic. jak zachowuje sie przy ryglowaniu na tym samym gniezdzie? zawsze rygluje sie jednakowo? mierzyles roznice i odchylki?
- Heidenhain - Siemens - Fanuc -
Able to use the following programmes: FANUC Series 18i-TB, FANUC O-T, SIEMENS SINUMERIC 810D & 840D, ShopMILL, ShopTURN, ManualTURN, HEIDENHAIN CNC ISO, DIN PLUS and TURN PLUS (CNC PILOT) and many more.
Able to use the following programmes: FANUC Series 18i-TB, FANUC O-T, SIEMENS SINUMERIC 810D & 840D, ShopMILL, ShopTURN, ManualTURN, HEIDENHAIN CNC ISO, DIN PLUS and TURN PLUS (CNC PILOT) and many more.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Luz na tej laufscheibe to jest konieczny luz osiowy podczas obrotu tarczy.... Jezeli ten luz bylby za maly to tarcza by sie blokowala podczas obrotu, a gdyby byl za duzy - to by sie nieryglowala.... Ten sztyft, o ktorym mowisz jest z przodu glowicy w dolnej czesci (pod tarcza podstawowa) i musi bys uzyty jezeli rozbierasz przednia czesc glowicy. Jest tam piercien z zebami ktory zeby zazebial jak trzeba z pierscieniem obrotowym musi byc wlasnie przykrecany po zakolkowaniu. Po przykreceniu pierscienia - kolek nalezy wycofac..
Po pierwsze co rozbierales i co regulowales do tej pory?
Czy jestes pewien ze suport, plyta lub obudowa glowicy nie maja luzu? Z reguly plyta pod glowica jest kolkowana do suportu... moze tam cos nie gra?.
Przyloz czujnik do kilku miejsc i sprobuj wyeliminowac wszystko poza glowica....
Jezeli nic do tej pory nie rozbierales w glowicy, a z pomiarow wychodzi ze wszystko na suporcie gra to pierwsze co zrob to zdejmij tarcze narzedziowa i zobacz stan dokrecenia srub tarczy glownej. Moze te sruby sie poluzowaly. Jezeli luz wychodzilby z wnetrza glowicy ( w co bardzo watpie) to znavczyloby ze hamulec nie trzyma, a jezeliby nie trzymal to by sie tarcza podczas prtacy luzowala , a tak nie jest.......
Mozna tez sprobowac obrocic tarcze recznie i zobaczyc jak glowica klinuje... tzn w instrukcji sauter jest opisana procedura pozycjonowania na pozycji 1. Tzn zdejmujesz tylna pokrywe glowicy. Bierzes klucz imbusowy i wkladasz go w os silnika ( z tylu powinna byc zaslepka) krecisz w prawo az do zluzowania tarczy narzedziowej. Po tym tarcza powinnasie juz obracac dosc luzno. Jezeli gniazdo jest w poblizu pozycji roboczej zaczynasz wciskac elektromagnes od indeksu. W pewnym momencie poczujesz ze kolek wskoczyl. wtedy krecisz silnikem w druga strone. Powinno po ok 1-1,5 obrotu isc juz b.ciezko i wtedy konczysz . To oznacza zaryglowanie tarczy. Jezeli tak to jest - oznacza to ze wewnatrz gowicy jest ok.
Po pierwsze co rozbierales i co regulowales do tej pory?
Czy jestes pewien ze suport, plyta lub obudowa glowicy nie maja luzu? Z reguly plyta pod glowica jest kolkowana do suportu... moze tam cos nie gra?.
Przyloz czujnik do kilku miejsc i sprobuj wyeliminowac wszystko poza glowica....
Jezeli nic do tej pory nie rozbierales w glowicy, a z pomiarow wychodzi ze wszystko na suporcie gra to pierwsze co zrob to zdejmij tarcze narzedziowa i zobacz stan dokrecenia srub tarczy glownej. Moze te sruby sie poluzowaly. Jezeli luz wychodzilby z wnetrza glowicy ( w co bardzo watpie) to znavczyloby ze hamulec nie trzyma, a jezeliby nie trzymal to by sie tarcza podczas prtacy luzowala , a tak nie jest.......
Mozna tez sprobowac obrocic tarcze recznie i zobaczyc jak glowica klinuje... tzn w instrukcji sauter jest opisana procedura pozycjonowania na pozycji 1. Tzn zdejmujesz tylna pokrywe glowicy. Bierzes klucz imbusowy i wkladasz go w os silnika ( z tylu powinna byc zaslepka) krecisz w prawo az do zluzowania tarczy narzedziowej. Po tym tarcza powinnasie juz obracac dosc luzno. Jezeli gniazdo jest w poblizu pozycji roboczej zaczynasz wciskac elektromagnes od indeksu. W pewnym momencie poczujesz ze kolek wskoczyl. wtedy krecisz silnikem w druga strone. Powinno po ok 1-1,5 obrotu isc juz b.ciezko i wtedy konczysz . To oznacza zaryglowanie tarczy. Jezeli tak to jest - oznacza to ze wewnatrz gowicy jest ok.
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 851
- Rejestracja: 05 gru 2006, 22:28
- Lokalizacja: Bielsko Biała
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1320
- Rejestracja: 24 cze 2007, 20:42
- Lokalizacja: Świdwin / Worcester
dalej nie moge zrozumiec jak ty to sprawdzasz? po czym widzisz odchylke przy dojezdzaniu? wzrokowo? jakos to mierzysz? czy dojezdzasz i dociskasz do czegos bez obrotow? jesli wszystkiego dokladnie nie opiszesz to nie ma szans na pomoc a ty nie kwapisz sie aby tu to rozpisac...
- Heidenhain - Siemens - Fanuc -
Able to use the following programmes: FANUC Series 18i-TB, FANUC O-T, SIEMENS SINUMERIC 810D & 840D, ShopMILL, ShopTURN, ManualTURN, HEIDENHAIN CNC ISO, DIN PLUS and TURN PLUS (CNC PILOT) and many more.
Able to use the following programmes: FANUC Series 18i-TB, FANUC O-T, SIEMENS SINUMERIC 810D & 840D, ShopMILL, ShopTURN, ManualTURN, HEIDENHAIN CNC ISO, DIN PLUS and TURN PLUS (CNC PILOT) and many more.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 851
- Rejestracja: 05 gru 2006, 22:28
- Lokalizacja: Bielsko Biała
Dzieki za zainteresowanie . Do kol Draco przecież napisałem po dojechaniu do materiału gdy toczę tzn. obrabiam materiał nie jest problemem przykleić gdzieś czujnik na podstawce magnetycznej i zobaczyć co sie dzieje w trakcie toczenia .
Do kol Gelo nie rozbierałem jeszcze nic ale z rysunku widzę że przyczyn może być kilka
uzębienie Hurtha zamyka z niedostateczną siłą bo rolki dociskające są wytarte albo powierzchnie po których sie toczą ,albo nieruchoma część uzębienia która musi sie przesuwać by nastapiło odryglowanie ma luz oczywiście pozostają najbanalniejsze przyczyny czyli poluzowanie śrub z czego byłbym najbardziej zadowolony.poza tym dzieki za informację jak przeprowadzać recznie ryglowanie tego w instrukcji nie ma.
Do kol Gelo nie rozbierałem jeszcze nic ale z rysunku widzę że przyczyn może być kilka
uzębienie Hurtha zamyka z niedostateczną siłą bo rolki dociskające są wytarte albo powierzchnie po których sie toczą ,albo nieruchoma część uzębienia która musi sie przesuwać by nastapiło odryglowanie ma luz oczywiście pozostają najbanalniejsze przyczyny czyli poluzowanie śrub z czego byłbym najbardziej zadowolony.poza tym dzieki za informację jak przeprowadzać recznie ryglowanie tego w instrukcji nie ma.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 851
- Rejestracja: 05 gru 2006, 22:28
- Lokalizacja: Bielsko Biała
Dawid a te luzy były też tak nie wielkie jak u mnie?Powiem szczerze że nie było by całego problemu gdyby nie Multifix.Jest to moja pierwsza tokarka CNC na której pracuję i z tokarek manualnych jestem przyzwyczajony do luzów tzn. że przy powrocie bez odjazdu nóż rysuje powierzchnie ale na tej przy toczeniu z Multifixa nie wazne jaka grubość wióra tego nie ma, a Sauter jest trochę taki gumowy.
[ Dodano: 2009-03-05, 20:35 ]
Rozebrałem tego Sautera i zobaczyłem że uzebienie Hirtha na ruchomej czesci do której przykręca sie tarczę jest wytarte tzn są ślady wspólpracy tylko na zewnetrznej średnicy zębów poza tym jakiś Hans co to wczesniej rozbierał usiłował złożyć głowicę pomimo tego że sie mu łożysko oporowe wysunęło z siedzenia i to dwukrotnie bo są ślady odciśnięte na Radnabe musiał być zawziety bo slady są dość głębokie a poza tym dziwię sie że udało mu się wpasować kołek od enkodera ??poskładałem wszystko według książki i luz jest dalej przy dokładnym toczeniu przy powrocie zbiera 0.03 na średnicy tak musi być ?????
[ Dodano: 2009-03-05, 20:35 ]
Rozebrałem tego Sautera i zobaczyłem że uzebienie Hirtha na ruchomej czesci do której przykręca sie tarczę jest wytarte tzn są ślady wspólpracy tylko na zewnetrznej średnicy zębów poza tym jakiś Hans co to wczesniej rozbierał usiłował złożyć głowicę pomimo tego że sie mu łożysko oporowe wysunęło z siedzenia i to dwukrotnie bo są ślady odciśnięte na Radnabe musiał być zawziety bo slady są dość głębokie a poza tym dziwię sie że udało mu się wpasować kołek od enkodera ??poskładałem wszystko według książki i luz jest dalej przy dokładnym toczeniu przy powrocie zbiera 0.03 na średnicy tak musi być ?????
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 66
- Rejestracja: 02 mar 2006, 08:41
- Lokalizacja: ubolandia
Tego luzu to być nie powinno...
Nie wiem jaki masz typ tego Sautera, ale w tych z lat 90+, tarcza narzędziowa zapina się na dwóch zębatych wieńcach....
Gdy wszystko jest poprawnie skręcone, a podkładka na końcu wału (przed nakrętką) jest dobrze spasowana, to żadnego luzu być nie może.
To urządzenie niby jest proste, ale wymaga pewnej prezycji i staranności przy demontażu/montażu oraz ustawieniu.
Nie wiem jaki masz typ tego Sautera, ale w tych z lat 90+, tarcza narzędziowa zapina się na dwóch zębatych wieńcach....
Gdy wszystko jest poprawnie skręcone, a podkładka na końcu wału (przed nakrętką) jest dobrze spasowana, to żadnego luzu być nie może.
To urządzenie niby jest proste, ale wymaga pewnej prezycji i staranności przy demontażu/montażu oraz ustawieniu.
Rok 2007 "... Jeśli dojdziemy do władzy, to uprościmy i obniżymy podatki"