Dzień dobry,
planuję zbudować pierwsze amatorskie maszyny CNC. Podstawową wiedzę o mechanice, elektryce i elektronice tam stosowanej mam. Natomiast sterowanie to dla mnie niewiadoma i potrzebowałbym podpowiedzi co jest stosowane i gdzie szukać wiedzy.
Chciałbym zacząć od czegoś małego, tzn rysowania wzorów długopisem w 2D. Później chciałbym zrobić CNC które działa na współrzędnych kołowych. A jak dobrze pójdzie to i maszynę z 4 osiami, chyba dobrze nazywam X, Y, Z plus wychylenie kątowe.
Co mnie zastanawia na tą chwilę to:
1. Jakiego oprogramowania na komputerze można używać do sterowania takim ustrojstwem.
2. Czy są do tego jakieś dodatkowe wymagania odnośnie sprzętu komputerowego?
3, No i co najlepiej kupić jako sterownik silników krokowych, tzn czy Reprap z Arduino ma jakiś sens czy celować w coś innego. Może ktoś się podzieli co ma u siebie od komputera do silnika krokowego.
Od czego zacząć
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1
- Rejestracja: 08 sty 2025, 14:06
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 lis 2010, 20:43
- Lokalizacja: Węgrów
Re: Od czego zacząć
Sądząc z opisu jesteś bardzo początkujący, a więc aby uniknąć niepotrzebnych kosztów na początek to proponuję czerwoną płytkę usb mach3. Koszt niewielki a do nauki dobra. No chyba że chcesz ambitniej i polską myśl techniczną to wtedy pikocnc
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1743
- Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
- Lokalizacja: Wiedeń
Re: Od czego zacząć
Jeśli lubisz się bawić arduino to popatrz na projekt grbl. O ile wiem oferuje dość ograniczoną implementację g-code (w porównaniu z mach3 albo linuxCnc) ale płytki są tanie. Do tego dodałbym jeszcze moduł izolacji galwanicznej usb. (Płytka mach3 usb chyba ma wbudowaną - ale nie jestem pewny).
Potrzebujesz jeszcze programu do projektowania i generowania gkodu - chyba że na początku zamierzasz pisać recznie (imho warto żby nauczyć się podstawowej składni) - powiedzmy fusion360 albo FreeCad
Potrzebujesz jeszcze programu do projektowania i generowania gkodu - chyba że na początku zamierzasz pisać recznie (imho warto żby nauczyć się podstawowej składni) - powiedzmy fusion360 albo FreeCad
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2329
- Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
- Lokalizacja: Jodlowa
- Kontakt:
Re: Od czego zacząć
Zacznij od obejrzenia filmów na yt.
Jest masa "twórców" którzy pokazują krok po kroku jak budowali swoje maszyny.
Można podpatrzeć jakie popełnili błędy, można skopiować ciekawe rozwiązania.
Internet aż kipi od "wiedzy" w tym temacie.
Nie ma się co rwać od razu na budowę w pierwszych tygodniach od "zajawki", najpierw trzeba trochę "postudiować" i popatrzeć z czym się to je.
Tutaj każdy będzie zachwalał coś innego. Jeden Ci pokleci Pikocnc, inny grbla, a jeszcze inny macha albo linuxcnc.
Jeden będzie zalecał cada 3d, inny 2D, jeden ci poleci CAM taki, inny poleci pisać z palca.
Ciężko z tak różnych informacji wybrać "to dobre", dlatego uważam, że warto obejrzeć na filmach jak to na prawdę wygląda i wybrać według własnych preferencji.
Jest masa "twórców" którzy pokazują krok po kroku jak budowali swoje maszyny.
Można podpatrzeć jakie popełnili błędy, można skopiować ciekawe rozwiązania.
Internet aż kipi od "wiedzy" w tym temacie.
Nie ma się co rwać od razu na budowę w pierwszych tygodniach od "zajawki", najpierw trzeba trochę "postudiować" i popatrzeć z czym się to je.
Tutaj każdy będzie zachwalał coś innego. Jeden Ci pokleci Pikocnc, inny grbla, a jeszcze inny macha albo linuxcnc.
Jeden będzie zalecał cada 3d, inny 2D, jeden ci poleci CAM taki, inny poleci pisać z palca.
Ciężko z tak różnych informacji wybrać "to dobre", dlatego uważam, że warto obejrzeć na filmach jak to na prawdę wygląda i wybrać według własnych preferencji.
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2
- Rejestracja: 20 lut 2025, 23:17
Re: Od czego zacząć
Na początek spokojnie możesz iść w GRBL na Arduino to fajny wybór do prostych rzeczy. Na komputerze wystarczy właściwie wszystko, co ma USB, więc bez stresu. Jeśli chodzi o sterowniki, to Arduino i GRBL ogarną temat, ale jak chcesz bardziej pójść w stronę profesjonalnych rozwiązań, to można pomyśleć o czymś jak TB6600.amatorCNC2024 pisze: ↑08 sty 2025, 14:31Dzień dobry,
planuję zbudować pierwsze amatorskie maszyny CNC. Podstawową wiedzę o mechanice, elektryce i elektronice tam stosowanej mam. Natomiast sterowanie to dla mnie niewiadoma i potrzebowałbym podpowiedzi co jest stosowane i gdzie szukać wiedzy.
Chciałbym zacząć od czegoś małego, tzn rysowania wzorów długopisem w 2D. Później chciałbym zrobić CNC które działa na współrzędnych kołowych. A jak dobrze pójdzie to i maszynę z 4 osiami, chyba dobrze nazywam X, Y, Z plus wychylenie kątowe.
Co mnie zastanawia na tą chwilę to:
1. Jakiego oprogramowania na komputerze można używać do sterowania takim ustrojstwem.
2. Czy są do tego jakieś dodatkowe wymagania odnośnie sprzętu komputerowego?
3, No i co najlepiej kupić jako sterownik silników krokowych, tzn czy Reprap z Arduino ma jakiś sens czy celować w coś innego. Może ktoś się podzieli co ma u siebie od komputera do silnika krokowego.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 792
- Rejestracja: 04 lut 2008, 20:26
- Lokalizacja: Rzeszów
Re: Od czego zacząć
pirul pisze:na początek to proponuję czerwoną płytkę usb mach3.
Z tą czerwoną płytką wcale tak super nie jest, lubi być bardzo kapryśna (zawiesza się itp)
-
- Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 lis 2010, 20:43
- Lokalizacja: Węgrów
Re: Od czego zacząć
Miałem ją kiedyś. Spięta z ze sterownikiem zerlpa i mi się nic nie zacinało. Jej koszt to ok 60zł. Ciężko wymagać cudów. Jedyny problem jaki napotkałem to sterownie falownika 0-10v. Prawdopodobnie miałem uszkodzony egzemplarz. Ogólnie nie lubię macha. Przestarzały program. Nawet bazowanie osi z podwójnym napędem na dwie krańcówki niezależne to problem. Pamiętam, że dopisywałem w przycisku bazowania taką funkcje do plotera bramowego., żeby korygować przekoszenie. Aktualnie są dużo ciekawsze programy.