listwa zębata

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.
Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

listwa zębata

#1

Post napisał: wood carver » 15 mar 2008, 11:49

ktoś się orientuje jaki to może być moduł listwy zębatej? Buduje cos podobnego....szczerze mówiac nie miałem wcześniej do czynienia z napedem z użyciem listwy. Waham sie pomiedzy zastosowaniem modułów 2,5 ,3 i 4..... moze ktoś cos zasugeruje ( ciezar bramy to około 60 kg) i podobnie jak w linku napęd z wykorzystaniem 2 listwdla osi X

http://www.ez-router.com/index.asp?Page ... &ProdID=49
Ostatnio zmieniony 15 mar 2008, 13:55 przez wood carver, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:

Awatar użytkownika

easy2002
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1998
Rejestracja: 27 lis 2004, 19:40
Lokalizacja: Gniew
Kontakt:

#2

Post napisał: easy2002 » 15 mar 2008, 13:32

Witam
Uważam że m2,5 stanowczo wystarczy a nawet mniejszy
U nas w firmie brama o masie ponad 300 kg napędzana jest modułem 2
... z poważaniem ....pozdrawiam --- Doceń to że, poświęciłem Ci trochę czasu !!! wciśnij "pomógł" to nic nie kosztuje ;-) ---
Moja pierwsza i druga maszynka a trzecia w fazie testu http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=2281

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#3

Post napisał: wood carver » 15 mar 2008, 13:53

dzięki

[ Dodano: 2008-03-16, 18:09 ]
a powiedz mi... te listwy są pewnie utwardzone? zastanawiam sie czy je utwardzac?
w sumie u mnie teraz we frezarce mam tapezowe śruby, smaruje i nic sie złego nie dzieje...natomiast trzeba zauwazy ze tutaj kąt przyporu jest nieco inny niz w przypadku sruby..a wiec tarcie jest troche większe......


sasii
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 336
Rejestracja: 24 lip 2005, 16:10
Lokalizacja: Świdwin
Kontakt:

#4

Post napisał: sasii » 02 maja 2008, 23:23



pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7737
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#5

Post napisał: pukury » 03 maja 2008, 02:05

witam !
w prawidłowo zazębionej przekładni zębatej ( a kolo plus listwa to jest właściwie taka przekładnia ) opory nie powinny być wielkie ( tarcie ) po prostu koło poniekąd się toczy po listwie ( drugim kole - w rozwinięciu ) .
co by się działo w skrzynkach biegów w samochodach ?
dlatego koło powinno być zamocowane w odpowiedniej odległości od listwy .
na pewno tarcie jest o wiele mniejsze przy listwie niż przy gwińcie - gorzej może być z luzami - no i nie ma " samohamowności " .
pozdrawiam !
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#6

Post napisał: bartuss1 » 03 maja 2008, 09:30

przy takiej masie wystarczy m1 a jesli koło napędzające bezposrednio na silniku - to jak najmniejsze - bedzie wiecej kroków
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

Awatar użytkownika

termit_tm
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 702
Rejestracja: 01 lis 2005, 20:02
Lokalizacja: Leszno

#7

Post napisał: termit_tm » 03 maja 2008, 11:08

bartuss podejrzewam ze ilość kroków silnika się nie zmieni najwyżej rozdzielczość maszyny ale co ja tam wiem ....


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#8

Post napisał: Leoo » 03 maja 2008, 12:49

Praktycznie to ewolwenta. Przekładnia jest bardzo czuła na odległość koła od listwy. Na dodatek mamy punktową powierzchnię styku, która wymusza stosowanie specjalnych materiałów. Podobne rozwiązanie stosowano w starych zegarach szafkowych.

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#9

Post napisał: bartuss1 » 04 maja 2008, 08:19

termit_tm pisze:podejrzewam ze ilość kroków silnika się nie zmieni najwyżej rozdzielczość maszyny ale co ja tam wiem
jaja sobie ze mnie robisz ? czy powiedziałem ze bedzie wiecej kroków w silniku ?
chyba oczywistą rzecza jest że chodzi o program sterujący, a im wiecej kroków na obrót koła zębatego tym maszyna mniej szarpie a tym samym mozna ją przyspieszyc
Leoo pisze:Na dodatek mamy punktową powierzchnię styku, która wymusza stosowanie specjalnych materiałów
nie punktowa a liniowa zalezna od szerokości wienca
w wiatrakach (te średniowieczne) takie przekładnie sie robiło, zazebienie cykloidalne chyba, jakos nie chce mi sie wierzyc w wysoką dokładność takiego napędu w rozwiązaniach przedstawionych na obrazkach
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 04 maja 2008, 11:37

bartuss1 pisze:nie punktowa a liniowa zalezna od szerokości wienca
Słuszna uwaga.
Nie zmienia to faktu, że mamy do czynienia z tarciem powierzchni nieruchomego wałka po powierzchni zęba, która w pewnym uproszczeniu jest wycinkiem koła.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”