Potrzebuje pomocy w dobraniu materiału nakrętki
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 8
- Rejestracja: 26 kwie 2013, 23:54
- Lokalizacja: Sochaczew
Potrzebuje pomocy w dobraniu materiału nakrętki
Witam !
To mój pierwszy post na forum wiec pozdrawiam wszystkich użytkowników.
Znalazłem się tu szukając jakiegoś rozwiązania w sprawie doboru materiału na nakrętke do śruby ze stali nierdzewnej z gwintem trapezowym fi 23-25 mm ( nie pamiętam w tej chwili dokładnie) w pliku dołącze narysowany w paincie schemat działania całego mechanizmu.
Problem polega na częstym zrywaniu się gwintu nakrętek , były próbowane różne materiały m.in . brąż , mosiądz , miękka stal , kilka rodzajów tworzyw sztucznych . Obecnie maszyny pracują na nakrętkach z tworzywa jest to jakiś rodzaj teflonu , metalowe nakrętki powodowały znaczne zuzycie śrub , te z tworzywa nie niszczą śrub ale gwint jest dość często zrywany ( ok 120-150 razy /rok , a koszt 1 nakretki to ok 100zł i 30 min postoju na wymiane).
po dłuższych obserwacjach dochodze do wniosku że największe obciązenie idzie na nakrętke w momencie startu do góry kiedy ramiona są złożone a belka jest w najniższej dolnej pozycji .
przy próbach zwiększenia długości nakrętki z tworzywa w celu zwiększenia jej wytrzymałośći dochodzi do zrywania gwintu na całej długości nakrętki ( może nie od razu po montażu ale miesiąca nie wytrzyma) w gwincie śruby zostaje gwint z nakrętki ( a z nakrętki robi się tuleja )
bardzo prosze o jakąś porade , wszelkie uwagi są jak najbardziej na miejscu , może ktoś zaproponuje rozwiązanie
niestety nie mogę zamieścić zdjęć maszyny ale jeżeli nie dokładnie opisałem to prosze zadawać pytania chętnie odpowiem
z góry Dziękuje za pomoc i pozdrawiam
To mój pierwszy post na forum wiec pozdrawiam wszystkich użytkowników.
Znalazłem się tu szukając jakiegoś rozwiązania w sprawie doboru materiału na nakrętke do śruby ze stali nierdzewnej z gwintem trapezowym fi 23-25 mm ( nie pamiętam w tej chwili dokładnie) w pliku dołącze narysowany w paincie schemat działania całego mechanizmu.
Problem polega na częstym zrywaniu się gwintu nakrętek , były próbowane różne materiały m.in . brąż , mosiądz , miękka stal , kilka rodzajów tworzyw sztucznych . Obecnie maszyny pracują na nakrętkach z tworzywa jest to jakiś rodzaj teflonu , metalowe nakrętki powodowały znaczne zuzycie śrub , te z tworzywa nie niszczą śrub ale gwint jest dość często zrywany ( ok 120-150 razy /rok , a koszt 1 nakretki to ok 100zł i 30 min postoju na wymiane).
po dłuższych obserwacjach dochodze do wniosku że największe obciązenie idzie na nakrętke w momencie startu do góry kiedy ramiona są złożone a belka jest w najniższej dolnej pozycji .
przy próbach zwiększenia długości nakrętki z tworzywa w celu zwiększenia jej wytrzymałośći dochodzi do zrywania gwintu na całej długości nakrętki ( może nie od razu po montażu ale miesiąca nie wytrzyma) w gwincie śruby zostaje gwint z nakrętki ( a z nakrętki robi się tuleja )
bardzo prosze o jakąś porade , wszelkie uwagi są jak najbardziej na miejscu , może ktoś zaproponuje rozwiązanie
niestety nie mogę zamieścić zdjęć maszyny ale jeżeli nie dokładnie opisałem to prosze zadawać pytania chętnie odpowiem
z góry Dziękuje za pomoc i pozdrawiam
- Załączniki
-
- schemat.rar
- przepraszam za jakość ale w acad zajęło by to wiele więcej czasu
- (66.84 KiB) Pobrany 257 razy
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1418
- Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
- Lokalizacja: okolice
Witam.
A ile cykli ta maszyna wykonuje w ciągu godziny?
Rozwiązanie nie o tyle trudne, co niejednoznaczne.
Ponieważ nie wiadomo na co możesz sobie pozwolić.
Z przedstawionego schematu wynika, że jest to zwykły podnośnik nożycowy.
Skoro tak dużo wydajesz na utrzymanie ruch w skali roku, to w ogóle bym się nie zastanawiał ani chwili nad zakupem nowego na siłownikach.
Tak będzie najprościej.
A ile cykli ta maszyna wykonuje w ciągu godziny?
Rozwiązanie nie o tyle trudne, co niejednoznaczne.
Ponieważ nie wiadomo na co możesz sobie pozwolić.
Z przedstawionego schematu wynika, że jest to zwykły podnośnik nożycowy.
Skoro tak dużo wydajesz na utrzymanie ruch w skali roku, to w ogóle bym się nie zastanawiał ani chwili nad zakupem nowego na siłownikach.
Tak będzie najprościej.
Właśnie dlatego stosuje się napęd poprzez siłowniki.bambo1313 pisze:największe obciążenie idzie na nakrętkę w momencie startu do góry
Pozdrawiam Sławek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 5773
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Faktycznie azotonasiarczanie jest w stanie pewnie pomóc, choć z drugiej strony, ja sie zastanawiam, czy sama śruba nie powinna być wykonana właśnie z tego materiału, poddana azotonasiarczaniu, a nakrętkę mimo wszystko wykonać z brązu. Aha - to się smaruje mimo wszystko, nie może chodzić na sucho. A robią to naprzykład tu: http://hart-tech.pl/azotonasiarczanie-gazowe/
Z drugiej strony może jakaś powłoka napylona? Ceramika na powierzchni też zdecydowanie tarcie zmniejszy, a i wzmocni odporność na ścieranie.
Z drugiej strony może jakaś powłoka napylona? Ceramika na powierzchni też zdecydowanie tarcie zmniejszy, a i wzmocni odporność na ścieranie.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 8
- Rejestracja: 26 kwie 2013, 23:54
- Lokalizacja: Sochaczew
Tak jak pisałem wcześniej śruba wykonana jest z stali nierdzewnej z gwintem trapezowym , a w tym układzie z nakrętka z brązu samosmarującego dochodziło do zacierania sie układu , obecnie plus nakretki z tworzywa jest taki , że po zerwaniu uszkodzeniu gwintu skraca się czas wymiany bo np. jeśli nakretka pójdzie w miejscu gdzie jest nakręcona na śrubę to po prostu ją zrywam z śruby montuje nową i postój maszyny ogranicza się do ok 30 min (czasem zdarza się taki układ że awaria 1 z maszyn opóźnia pracę pozostałych powodując ogromne straty czasu produkcji ) . Z nakrętka z brązu miałem kiedyś taki przypadek że po zatarciu nie mogłem jej wogóle zdjąć z śruby musiałem rozbierać cały napęd demontować śrubę rozpinać łańcuch napędowy itd..... a wtedy zajmuje to 2 h ( B. trudny dostęp do wszystkich elementów).
We wtorek porozmawiam z szefem na temat tych nakrętek azotonasiarczanych , myślę że uda mi się przynajmniej na jednej śrubie założyć taką nakrętkę , a wtedy zobaczymy co z tego wyjdzie .
A co do smarowania śruby / nakrętki to nie wiem jak to zachowywało się na metalowej nakrętce ale na nakrętkach z tworzywa z reguły jest tak że po posmarowaniu smarem szybciej dochodzi do zużycia/zerwania gwintu , a próbowałem kilku rodzajów smaru m.in. crx miedzianego , wurtha wysokoodpornego z grafitem , jakiegoś najzwyklejszego do ogólnego smarowania , takiego do łożysk tocznych , shella spożywczego białego .
Generalnie jak patrze na każdy cykl , to wydaje mi się że maszyna ma bardzo ciężko ruszyć kiedy ramiona są najbliżej siebie , i właśnie w tym momencie najczęściej dochodzi do zerwania nakrętki.
Co do napędu siłownikami to tez jest pomysł ale jakie te siłowniki ? hydrauliczne pneumatyczne , wiadomo jeśli takie rozwiązanie było by sprawnie działające to chetnie bym w to wszedł , jednak koszty takiej inwestycji znacznie by się zwiększyły .
sam jakoś nie widze tam możliwości wstawienia siłownika ze względu na ograniczoną ilość miejsca , winda po złożeniu ma wysokość ok 30cm , a podnosi jakieś 60 cm wyżej , wydaje mi się ze jak bym włożył siłownik wysoki na te 30 cm to on mi nie uniesie na 60 cm w góre bo ma za krótkie ramię .
We wtorek porozmawiam z szefem na temat tych nakrętek azotonasiarczanych , myślę że uda mi się przynajmniej na jednej śrubie założyć taką nakrętkę , a wtedy zobaczymy co z tego wyjdzie .
A co do smarowania śruby / nakrętki to nie wiem jak to zachowywało się na metalowej nakrętce ale na nakrętkach z tworzywa z reguły jest tak że po posmarowaniu smarem szybciej dochodzi do zużycia/zerwania gwintu , a próbowałem kilku rodzajów smaru m.in. crx miedzianego , wurtha wysokoodpornego z grafitem , jakiegoś najzwyklejszego do ogólnego smarowania , takiego do łożysk tocznych , shella spożywczego białego .
Generalnie jak patrze na każdy cykl , to wydaje mi się że maszyna ma bardzo ciężko ruszyć kiedy ramiona są najbliżej siebie , i właśnie w tym momencie najczęściej dochodzi do zerwania nakrętki.
Co do napędu siłownikami to tez jest pomysł ale jakie te siłowniki ? hydrauliczne pneumatyczne , wiadomo jeśli takie rozwiązanie było by sprawnie działające to chetnie bym w to wszedł , jednak koszty takiej inwestycji znacznie by się zwiększyły .
sam jakoś nie widze tam możliwości wstawienia siłownika ze względu na ograniczoną ilość miejsca , winda po złożeniu ma wysokość ok 30cm , a podnosi jakieś 60 cm wyżej , wydaje mi się ze jak bym włożył siłownik wysoki na te 30 cm to on mi nie uniesie na 60 cm w góre bo ma za krótkie ramię .
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 601
- Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
- Lokalizacja: świete miasto
pytania
dlaczego
śruba jest z nierdzewki, z jakiej? gatunek, historia obróbki cieplnej/cieplnochemicznej, własności jak znasz śruby proszę podać (Re, Hb/H RC itd)
czy są wymagania odnośnie antykorozji?
czy azotki spełniają definicje ceramiki? to pytania do jasia
jaka jest powierzchnia po takiej ceramice? widziałeś, znasz jej chropowatość?
dlaczego 40hmt? http://www.multistal.pl/go.live.php/PL- ... 40hmt.html bo już masz gotowe własności, robisz prawie na gotowo (trzeba uwzględnić grubość warstwy azotonasiarczanej)
jeśli się zerwie 40hmt trzeba zwiększyć Re materiału do odpowiednika 40-45hrc
proszę smarować teflonem suchym - jak znajdziesz lub suchy smar na Mo2S lub C
czy jest duże zapylenie? jeśli nie, można użyć smaru do przekładni otwartych
pozdro
śruba jest z nierdzewki, z jakiej? gatunek, historia obróbki cieplnej/cieplnochemicznej, własności jak znasz śruby proszę podać (Re, Hb/H RC itd)
czy są wymagania odnośnie antykorozji?
czy azotki spełniają definicje ceramiki? to pytania do jasia
jaka jest powierzchnia po takiej ceramice? widziałeś, znasz jej chropowatość?
dlaczego 40hmt? http://www.multistal.pl/go.live.php/PL- ... 40hmt.html bo już masz gotowe własności, robisz prawie na gotowo (trzeba uwzględnić grubość warstwy azotonasiarczanej)
jeśli się zerwie 40hmt trzeba zwiększyć Re materiału do odpowiednika 40-45hrc
proszę smarować teflonem suchym - jak znajdziesz lub suchy smar na Mo2S lub C
czy jest duże zapylenie? jeśli nie, można użyć smaru do przekładni otwartych
pozdro
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 8
- Posty: 8
- Rejestracja: 26 kwie 2013, 23:54
- Lokalizacja: Sochaczew
hamulec jest w silniku napędzającym układ
co do właściwości śruby poszukam w DTR i podam co znalazłem
Co do zwiększania twardości nakrętki to boję sie że śruby zaczną się szybciej zużywać\
Zapylenie w miejscu pracy ogromne - głównie plazma szuszona , ogólnie środowisko mokre i brudne czasem traktowane chemią z chlorem
A może ktoś z was ma jakieś doświadczenia z śrubami z nakrętka kulową??( tak jak kolega ursus zaproponował )po przeczytaniu kilku innych tematów myślę o zastosowaniu takiego rozwiązania - z drugiej strony nie jest konieczna duża precyzja w pracy układu +/- 3mm nie robi różnicy a układ precyzyjny jest chyba podatniejszy na uszkodzenia
co do właściwości śruby poszukam w DTR i podam co znalazłem
Co do zwiększania twardości nakrętki to boję sie że śruby zaczną się szybciej zużywać\
Zapylenie w miejscu pracy ogromne - głównie plazma szuszona , ogólnie środowisko mokre i brudne czasem traktowane chemią z chlorem
A może ktoś z was ma jakieś doświadczenia z śrubami z nakrętka kulową??( tak jak kolega ursus zaproponował )po przeczytaniu kilku innych tematów myślę o zastosowaniu takiego rozwiązania - z drugiej strony nie jest konieczna duża precyzja w pracy układu +/- 3mm nie robi różnicy a układ precyzyjny jest chyba podatniejszy na uszkodzenia
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2013, 15:59 przez bambo1313, łącznie zmieniany 3 razy.