Dobór śruby napędowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
Kromo
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 31 paź 2011, 11:50
Lokalizacja: Lublin

Dobór śruby napędowej

#1

Post napisał: Kromo » 31 paź 2011, 11:58

Dzień dobry, jestem nowy na forum, pozdrawiam wszystkich użytkowników.

Noszę się z zamiarem budowy frezarki CNC i tu jest moje pytanie.
Jak prawidłowo dobierać wymiary śruby napędowej, tj. średnicę i skok? Czym się kierować?

Dajmy na to rozpatrujemy oś Z z silnikiem 2 Nm, posuw 10 cm.



Tagi:

Awatar użytkownika

tom22
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 479
Rejestracja: 22 lis 2008, 18:29
Lokalizacja: Mazowsze

#2

Post napisał: tom22 » 31 paź 2011, 16:12

W amatorskich budowach dobrze jak skok to liczba parzysta - wtedy łatwiej skalibrować przesuw z programem sterującym. A średnica - to już głównie zależy od miejsca ile mamy na jej wstawienie wraz z nakrętką i mocowaniem.
W osi z skok też nie może być zbyt duży np 10 lub 20mm/obr. bo będzie problem z hamowaniem.

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1495
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

Re: Dobór śruby napędowej

#3

Post napisał: Piotrjub » 31 paź 2011, 19:08

Kromo pisze:jestem nowy na forum,
tylko dlaczego dodatkowo leniwy, nie możesz zobaczyć jakie są działy forum i umieścić swój temat w odpowiednim dziale


Autor tematu
Kromo
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 31 paź 2011, 11:50
Lokalizacja: Lublin

#4

Post napisał: Kromo » 31 paź 2011, 20:07

Piotrjub nie obrażaj ludzi, jak nic o nich nie wiesz. To nie kulturalnie. Moim skromnym zdaniem umieściłem w dobrym miejscu "CNC podstawy". Dobór śruby to są podstawy konstrukcji - czyż nie? A że Ty uważasz inaczej - cóż możesz mieć swoje zdanie.

Wracając do tematu.
Tom22 poczytawszy trochę forum doszedłem do wniosku, że każdy dobiera śrubę jak mu pasuje. Tymczasem moim zdaniem znaczenie ma moment tarcia na gwincie, samohamowność gwintu i wytrzymałość na zerwanie. Wszystko to wpływa na sprawność napędu. Podstawą wszystkich konstrukcji jest optymalizacja. Jak "nie dowymiarujesz" to mechanizm się rozleci. Zawsze można przewymiarować tylko po co - to są większe koszty i większe opory do pokonania.

Moim zdaniem musi być jakaś optymalna relacja między średnicą śruby jej skokiem a mocą silnika. Tylko jaka?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”