Dzień dobry, jestem nowy na forum, pozdrawiam wszystkich użytkowników.
Noszę się z zamiarem budowy frezarki CNC i tu jest moje pytanie.
Jak prawidłowo dobierać wymiary śruby napędowej, tj. średnicę i skok? Czym się kierować?
Dajmy na to rozpatrujemy oś Z z silnikiem 2 Nm, posuw 10 cm.
Dobór śruby napędowej
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 479
- Rejestracja: 22 lis 2008, 18:29
- Lokalizacja: Mazowsze
W amatorskich budowach dobrze jak skok to liczba parzysta - wtedy łatwiej skalibrować przesuw z programem sterującym. A średnica - to już głównie zależy od miejsca ile mamy na jej wstawienie wraz z nakrętką i mocowaniem.
W osi z skok też nie może być zbyt duży np 10 lub 20mm/obr. bo będzie problem z hamowaniem.
W osi z skok też nie może być zbyt duży np 10 lub 20mm/obr. bo będzie problem z hamowaniem.
-
- Moderator
-
ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1494
- Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
- Lokalizacja: Gdansk
Re: Dobór śruby napędowej
tylko dlaczego dodatkowo leniwy, nie możesz zobaczyć jakie są działy forum i umieścić swój temat w odpowiednim dzialeKromo pisze:jestem nowy na forum,
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 31 paź 2011, 11:50
- Lokalizacja: Lublin
Piotrjub nie obrażaj ludzi, jak nic o nich nie wiesz. To nie kulturalnie. Moim skromnym zdaniem umieściłem w dobrym miejscu "CNC podstawy". Dobór śruby to są podstawy konstrukcji - czyż nie? A że Ty uważasz inaczej - cóż możesz mieć swoje zdanie.
Wracając do tematu.
Tom22 poczytawszy trochę forum doszedłem do wniosku, że każdy dobiera śrubę jak mu pasuje. Tymczasem moim zdaniem znaczenie ma moment tarcia na gwincie, samohamowność gwintu i wytrzymałość na zerwanie. Wszystko to wpływa na sprawność napędu. Podstawą wszystkich konstrukcji jest optymalizacja. Jak "nie dowymiarujesz" to mechanizm się rozleci. Zawsze można przewymiarować tylko po co - to są większe koszty i większe opory do pokonania.
Moim zdaniem musi być jakaś optymalna relacja między średnicą śruby jej skokiem a mocą silnika. Tylko jaka?
Wracając do tematu.
Tom22 poczytawszy trochę forum doszedłem do wniosku, że każdy dobiera śrubę jak mu pasuje. Tymczasem moim zdaniem znaczenie ma moment tarcia na gwincie, samohamowność gwintu i wytrzymałość na zerwanie. Wszystko to wpływa na sprawność napędu. Podstawą wszystkich konstrukcji jest optymalizacja. Jak "nie dowymiarujesz" to mechanizm się rozleci. Zawsze można przewymiarować tylko po co - to są większe koszty i większe opory do pokonania.
Moim zdaniem musi być jakaś optymalna relacja między średnicą śruby jej skokiem a mocą silnika. Tylko jaka?