wibracje servomotoru po założeniu innego enkoder
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
Założyłem spowrotem enkoder optyczny.
Otóż i z tym enkoderem też występują opisane pewne wibracje przy zasilaniu silnika napięciem maksymalnym (60 V). Po obniżeniu napięcia o połowę wibracje w zasadzie ustały.
Występuje jednak takie "pierdzenie" - podczas próby zatrzymywania osi silnika palcami (testuję silnik bez obciążenia). Ten odgłos występuje tym mocniej im wolniej silnik się kręci. Przy szybszych obrotach praktycznie go nie ma. Odwrotnie się ma sytuacja, gdy robię zmianę obrotów silnika. Im szybsze są obroty tym silniej i dłużej trwa ten odgłos - pojawiający się w momencie nawrotu. Nie wiem czy ten odgłos jest od silnika ale raczej mam wrażenie, że od enkodera. A w sumie tam nic nie ma co by mogło wpadać w taki rezonans. Tarcza z kreskami i elektronika.
Co może być przyczyną takiego odgłosu ?
Otóż i z tym enkoderem też występują opisane pewne wibracje przy zasilaniu silnika napięciem maksymalnym (60 V). Po obniżeniu napięcia o połowę wibracje w zasadzie ustały.
Występuje jednak takie "pierdzenie" - podczas próby zatrzymywania osi silnika palcami (testuję silnik bez obciążenia). Ten odgłos występuje tym mocniej im wolniej silnik się kręci. Przy szybszych obrotach praktycznie go nie ma. Odwrotnie się ma sytuacja, gdy robię zmianę obrotów silnika. Im szybsze są obroty tym silniej i dłużej trwa ten odgłos - pojawiający się w momencie nawrotu. Nie wiem czy ten odgłos jest od silnika ale raczej mam wrażenie, że od enkodera. A w sumie tam nic nie ma co by mogło wpadać w taki rezonans. Tarcza z kreskami i elektronika.
Co może być przyczyną takiego odgłosu ?
Ostatnio zmieniony 19 wrz 2010, 13:47 przez Dolce, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
Zmieniłem nieco post ponieważ po zmniejszeniu napięcia silnik przestał się grzać, podobnie jak radiator sterownika.
Napisz mi jak zmniejszyć te nastawy jeśli to nie kłopot.
Nie jestem zorientowany w tego typu sprawach. Prosiłbym również, żebyś przeczytał jeszcze ten zmieniony powyżej post poradził mi co może być przyczyną opisanego odgłosu ? W ogóle co należy teraz zrobić, żeby silnik możliwie najlepiej pracował ? Zakładając oczywiście, że wszystko jest sprawne.
Napisz mi jak zmniejszyć te nastawy jeśli to nie kłopot.
Nie jestem zorientowany w tego typu sprawach. Prosiłbym również, żebyś przeczytał jeszcze ten zmieniony powyżej post poradził mi co może być przyczyną opisanego odgłosu ? W ogóle co należy teraz zrobić, żeby silnik możliwie najlepiej pracował ? Zakładając oczywiście, że wszystko jest sprawne.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 635
- Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
- Lokalizacja: laski
To "pierdzenie" jest spowodowane zbyt dużymi nastawami członu różniczkującego.
Grzanie się przy wyższym napięciu może być spowodowane, właśnie wzbudzaniem się, lub np. zbyt krótkimi deadtimami, albo konstrukcją silnika poprzez pojawianie się strat w żelazie w wyniku przemagnesowywania blach z dużą częstotlowością PWM. Ale przyczyn może być wiele.
Nie wiem jaki masz sterownik, więc nie wiem jak konkretnie te nastawy zmienić.
Grzanie się przy wyższym napięciu może być spowodowane, właśnie wzbudzaniem się, lub np. zbyt krótkimi deadtimami, albo konstrukcją silnika poprzez pojawianie się strat w żelazie w wyniku przemagnesowywania blach z dużą częstotlowością PWM. Ale przyczyn może być wiele.
Nie wiem jaki masz sterownik, więc nie wiem jak konkretnie te nastawy zmienić.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Kiedy Kolega nastroi serwo i będzie możliwość podmiany enkodera na magnetyczny, to prosił bym o sprawdzenie jakości pracy przy dużych rozdzielczościach. Dobrze wiedzieć czy wato kupować taki osprzęt.
Jeśli chodzi o strojenie to wybrał bym metodę z wyznaczeniem wzmocnienia krytycznego. Dla mnie jest to najszybsza i "namacalna"metoda.
Jeśli chodzi o strojenie to wybrał bym metodę z wyznaczeniem wzmocnienia krytycznego. Dla mnie jest to najszybsza i "namacalna"metoda.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
Hmmm.
A o co dokładnie chodzi w metodzie z wyznaczeniem wzmocnienia krytycznego ? Czy zwiększać po prostu wartości parametrów sterownika (dla UHU są to : P. H, I itd) aż do momentu niestabilnej pracy silnika a następnie je zmniejszyć o ok. 10%, czy też jeszcze jakoś inaczej dostrajać silnik ?
Jeśli chodzi o ten enkoder magnetyczny to może mi się zejść sporo czasu, nie mam go zbyt dużo wolnego o czym świadczy tempo z jakim posuwam się z moją maszyną naprzód. Dodatkowo wystąpi jeszcze jeden problem - ja nie jestem żadnym fachmanem od elektroniki więc nawet nie wiem jak należałoby go testować więc moje spostrzeżenia nie byłyby obiektywne, jeśli w ogóle poprawne.
Mam natomiast dla kolegi propozycję, mogę wypożyczyć ten enkoder magnetyczny do testów. Jeśli byłby kolega zainteresowany to proszę wysłać swój adres na prv.
Pozdrawiam i bardzo dziękuję za pomoc.
A o co dokładnie chodzi w metodzie z wyznaczeniem wzmocnienia krytycznego ? Czy zwiększać po prostu wartości parametrów sterownika (dla UHU są to : P. H, I itd) aż do momentu niestabilnej pracy silnika a następnie je zmniejszyć o ok. 10%, czy też jeszcze jakoś inaczej dostrajać silnik ?
Jeśli chodzi o ten enkoder magnetyczny to może mi się zejść sporo czasu, nie mam go zbyt dużo wolnego o czym świadczy tempo z jakim posuwam się z moją maszyną naprzód. Dodatkowo wystąpi jeszcze jeden problem - ja nie jestem żadnym fachmanem od elektroniki więc nawet nie wiem jak należałoby go testować więc moje spostrzeżenia nie byłyby obiektywne, jeśli w ogóle poprawne.
Mam natomiast dla kolegi propozycję, mogę wypożyczyć ten enkoder magnetyczny do testów. Jeśli byłby kolega zainteresowany to proszę wysłać swój adres na prv.
Pozdrawiam i bardzo dziękuję za pomoc.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Nakrętkę trzeba zatrzymać w połowie śruby, żeby silnik miał miejsce. Człon D ustawiamy na minimum a następnie zwiększamy I, aż do uzyskania oscylacji o stałej amplitudzie. Kiedy to uzyskamy, zwiększamy D, do stłumienia oscylacji i to wszystko. Strojenie prowadzimy bez podawania impulsów STEP. Niektóre serwa mają wbudowaną taką procedurę w opcji automatycznego strojenia.
Jeśli okaże się, że silnik zbyt wolno osiąga zadaną wartość, wówczas trzeba zwiększyć P i powtórzyć strojenie.
Moje UHU jeszcze w proszku, tak więc sam testować nie mogę.
Jeśli okaże się, że silnik zbyt wolno osiąga zadaną wartość, wówczas trzeba zwiększyć P i powtórzyć strojenie.
Moje UHU jeszcze w proszku, tak więc sam testować nie mogę.