Czy ten silnik pójdzie na falowniku zasilanym 1fazą?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.
Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3548
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#11

Post napisał: cnccad » 10 mar 2013, 19:35

Nie dziękuj gdyż nie jestem tego pewien do końca jak to było.
Miernik dużo może powiedzieć ... ja bez miernika to jak bez ręki.

Kurcze , za inspirowało mnie to porozmawiam jutro z kolegą który użytkuje ten silnik.


Pozdrawiam.

Każda praca ma swoją wartość a zaniżanie jej wartości jest brakiem szacunku do pieniędzy i samych siebie.

Tagi:

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#12

Post napisał: ALZ » 10 mar 2013, 21:52

Sprawdż jeszcze częstotliwość nośną . Często dla normalnych silników częstotliwość nośna powyżej 3 kHz daje taki własnie efekt.


pixes2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 582
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
Lokalizacja: Zgierz

#13

Post napisał: pixes2 » 11 mar 2013, 00:02

Może początki i końce uzwojeń wyprowadzonych z kadłuba silnika (6 przewodów) są źle podłączone do tabliczki. W gwiazdę będzie biegało, a w trókącie będzie kiszka...
Tak jakby falownik nie "widział" kompletnego uzwojenia.
Ale to wyjdzie przy pomiarze, który sugerują koledzy.

Pozdrawiam.
Tomek.


Autor tematu
situ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 307
Rejestracja: 05 sty 2008, 12:13
Lokalizacja: Garwolin

#14

Post napisał: situ » 11 mar 2013, 10:02

ALZ pisze:Sprawdż jeszcze częstotliwość nośną . Często dla normalnych silników częstotliwość nośna powyżej 3 kHz daje taki własnie efekt.
Czesc!
Mam 15kHz na nośnej, przy niższych mokry chinczyk strasznie brzęczał i brzydko chodził.
Spróbuje wieczorem z miernikiem, bo chyba jest tak ze falownik pełnego uzwojenia nie widzi jak kolega wyżej wspomniał...

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#15

Post napisał: ALZ » 11 mar 2013, 10:11

Bo właśnie zasadą jest że nośna jest zależna od częstotliwości wyjściowej, a dla częstotliwości 50 Hz w zupełnosci wystarcza 3 kHz. I może byc taka sytuacja że silnik Ci nie ruszy jeśli nośna będzie zbyt mała lub za duża. Zresztą sprawdź sam jak różni się prąd silnika w zależności od nośnej.


Autor tematu
situ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 307
Rejestracja: 05 sty 2008, 12:13
Lokalizacja: Garwolin

#16

Post napisał: situ » 11 mar 2013, 10:51

ALZ pisze:Bo właśnie zasadą jest że nośna jest zależna od częstotliwości wyjściowej, a dla częstotliwości 50 Hz w zupełnosci wystarcza 3 kHz. I może byc taka sytuacja że silnik Ci nie ruszy jeśli nośna będzie zbyt mała lub za duża. Zresztą sprawdź sam jak różni się prąd silnika w zależności od nośnej.
O, cenna uwaga, dzięki.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#17

Post napisał: Andrzej 40 » 12 mar 2013, 02:15

A może jednak poprostu zrobiłeś błąd przy połączeniu w trójkąt? Zamieniony koniec-początek któregoś uzwojenia, czyli to co sugeruje kol.pixes2.

[ Dodano: 2013-03-12, 02:47 ]
ALZ pisze:Sprawdż jeszcze częstotliwość nośną . Często dla normalnych silników częstotliwość nośna powyżej 3 kHz daje taki własnie efekt.
To nie jest prawda, rosną co prawda trochę straty, ale nie na tyle, żeby silnik nie chodził. Producenci nie produkują bubli i wyraźnie by ostrzegali gdyby tak było. Dla silnika nie ma aż takiego znaczenia czy otrzymuje "sinusoidę" posiekaną 3 czy 16kHz. Natomiast niższe częstotliwości (3-4 kHz) bywają słyszalne wkutek drgań elementów silnika i charakterystyki naszego ucha. 3 kHz słyszymy dużo lepiej niż 16 kHz.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#18

Post napisał: ALZ » 12 mar 2013, 09:41

Podłącz kilkadziesiąt różnych silników i zobaczysz jak to jest. Ja to już wiem.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#19

Post napisał: Andrzej 40 » 12 mar 2013, 16:39

ALZ pisze:Podłącz kilkadziesiąt różnych silników i zobaczysz jak to jest. Ja to już wiem.
Żeby uściślić - moja uwaga dotyczyła indukcyjnych silników 3-fazowych o częstotliwości nominalnej 50 Hz i mocy do 3 kW. Nie miałem okazji sprawdzić na silnikach o częstotliwościach nominalnych >60Hz i o większej mocy. Być może tam takie przypadki się zdarzają, chociaż nie ma to teoretycznego uzasadnienia. Powodem jest być może beznadziejna jakość materiałów użytych do budowy silnika.

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3706
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#20

Post napisał: MlKl » 19 lut 2014, 13:26

Ostatnio odpaliłem silnik 7,5 kW spięty w gwiazdę z falownika Siemens Micromaster 420 2,2 kW 230 V. Czasem wywala errora przy szybkim przęłączaniu kierunku obrotów - ale ogólnie pracuje.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”