Podstawy konstrukcji maszyk - kilka pytań.

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
killermannnnn
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 02 lis 2014, 10:32
Lokalizacja: Kielce

Podstawy konstrukcji maszyk - kilka pytań.

#1

Post napisał: killermannnnn » 18 sie 2015, 10:15

Cześć,

Zostało mi kilka pytań do egzaminu z PKM, z którymi nie do końca mogę sobie poradzić. Byłbym wdzięczny za pomoc chociaż z jednym pytaniem.

1. W jaki sposób ocenić wytrzymałość elementu obciążonego przez stałe co do wartości i kierunku naprężenia rozciągające?
- Należy sprawdzić czy te naprężenia nie przekraczają naprężeń dopuszczalnych. Jeśli nie znamy naprężeń dopuszczalnych to należy przeprowadzić badania wytrzymałościowe dzięki którym wyznaczymy naprężenia niszczące a następnie dobrać współczynnik bezpieczeństwa i wyznaczyć naprężenia dopuszczalne.
Czy dobrze zrozumiałem to pytanie ?

2. Jakim obciążenia jest poddana śruba w mechanizmie śrubowym?
Czy jest to tylko ściskanie i rozciąganie?

3. Na podstawie jakich warunków wyznacza się wymiary śruby w mechanizmie śrubowym?
Czy są to tylko warunki wytrzymałościowe na ściskanie oraz rozciąganie?
Oc = F/S <kc
Or = F/S <kr

4. Wyprowadź wzór na średnice podziałową gwintu.
Tutaj nie rozumiem za bardzo co mam wyprowadzić bo średnica podziałowa to z definicji średnia arytmetyczna średnicy zewnętrznej gwintu (np. śruby) oraz średnicy otworu nakrętki:
dp = (d + D)/2
d - średnicy zewnętrznej gwintu (np. śruby)
D - średnicy otworu nakrętki

5. Omówić rozkład naprężeń przed wierzchołkiem pęknięcia w materiale sprężystym.
Obszar przywierzchołkowy przed frontem szczeliny jest tym, w którym następuje koncentracja naprężeń.
Co więcej można tu napisać?

6. Omów prawo Parisa.
Prawo Parisa mówi, że między wsółczynnikiem intensywności naprężeń dla cyklu (&#8710;K) i prędkościa propagacji peknięcia(w zakresie wartości średnich) wystepuje liniowa zalezność. Pozwala to oszacować liczbę cykli do zniszczenia jeśli wiemy o istnieniu szczeliny. Po każdym cyklu obciążenia dN długość szczeliny wzrasta o wielkość dl [mm/cykl].
Czy dobrze zrozumiałem to prawo?

7.Wyprowadzić wzór na średnicę koła łańcuchowego.
Mam taki wzór ale nie wiem jak mam go wyprowadzić:
d= p / (sin( 180/z ))
p - podziałka łańcuchowa
z - liczba zębów w kole

8. Cu to jest współczynnik napędu(przekładni pasowej)?
Jest to stosunek obciążenia uzytecznego Fu Do sumy do sumy napięć w cięgnach. Testy w celu określenie współczynnika napędu pozwalają optymalnych warunków pracy przekładni pasowej.
FI = Fu/(F1 + F2) = (F1-F2) / (F1+F2) < FIgr
Fu - siła użyteczna (Siła która napędza koło)
F1 i F2- siły w cięgnie czynnym i biernym
FIgr - wartość graniczna współczynnika napędu (jego wartość najczęściej mieści się w przedziale 0,5 - 0,9)

9. Omów zalety przekładni stożkowej:
Potrafię wymienić tylko jedną:
- nierównoległa zmienia kierunek przekazywania napędu (zazwyczaj prostopadła).

10. Jaka jest zależność między wymiarami wykonawczymi a rysunkowymi w kole stożkowym?
???

11. Co to jest kąt przyporu?
???

12. W jakim celu wykonuje się korekcje uzębienia?
???



Tagi:

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”