Zastosowanie sprzęgieł jednokierunkowych

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

robson24-78
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 70
Rejestracja: 07 lis 2007, 12:02
Lokalizacja: Toruń

#11

Post napisał: robson24-78 » 17 kwie 2012, 13:58

Sprzęgła jednokierunkowe bardzo często spotyka się w maszynach w różnych gałęziach przemysłu - ot choćby we wszelkiej maści przenośnikach wznoszących (żeby po zatrzymaniu przenośnik z zawartością nie cofnął się), w mieszalnikach poziomych i tym podobnych konstrukcjach. Widziałem takie sprzęgła wbudowane w przekładnie lub zamocowane na wałach silników. Oczywiście alternatywą dla nich są silniki z hamulcami lub przekładnie ślimakowe (które z natury przy większych przełożeniach cechują się samohamownością) - to zależy od pomysłu projektanta.

Pozdrawiam!



Tagi:

Awatar użytkownika

Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#12

Post napisał: Yogi_ » 17 kwie 2012, 14:18

pitsa pisze: w pewnym sensie sprzęgła jednokierunkowe.
I zębatka z zapadką :-) Taka np. :
Obrazek
Pozdrawiam
Krzysiek


Autor tematu
Krauz
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 76
Rejestracja: 03 paź 2011, 22:40
Lokalizacja: CCH

#13

Post napisał: Krauz » 30 kwie 2012, 09:04

Super panowie mam już naprawdę sporo przykładów. Teraz została druga część. Mam zaprojektować stanowisko dydaktyczne, tylko wypadałoby żeby coś dało się na nim zbadać. Macie jakieś propozycje? Myslałem o tym by można było sprawdzić moment odciążający zakleszczone kulki/wałeczki. Panowie mają jakieś pomysły?

Pozdrawiam

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 11577
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#14

Post napisał: RomanJ4 » 30 kwie 2012, 09:17

Musiałbyś kolego podpiąć w kierunku zaporowym pod takie sprzęgło - np od pasów samochodowych - dynamometr do zbadania jaką siłą (małą w tym przypadku) trzeba zadziałać aby sprzęgło jednokierunkowe zakleszczyło pas. A znając tę wartość można już pokusić się o wyliczenie innych wartości (momentu, czy przy jakiej prędkości pojazdu zadziała dla pasażera o masie np.60kg itd, itd..)
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
Krauz
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 5
Posty: 76
Rejestracja: 03 paź 2011, 22:40
Lokalizacja: CCH

#15

Post napisał: Krauz » 30 kwie 2012, 09:29

To jest pomysł ale niestety akurat ja mam do wykonania sprzęgło tego typu :



AndrzejJS
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 508
Rejestracja: 24 lip 2008, 03:06
Lokalizacja: Europa

#16

Post napisał: AndrzejJS » 30 kwie 2012, 20:58

Sprzęgło od pasów samochodowych zakleszcza pas nie pod wpływem siły z jaką
ten pas jest wyciągany ale po przekroczeniu pewnej prędkości wyciągania go.
Jest tam jeszcze sprzęgło przeciążeniowe które pozwala na odwijanie się pasa
już po zakleszczeniu po przekroczeniu pewnej (b. dużej!) siły. Wszystko po to żeby
wyhamować w miarę łagodnie ciało człowieka w razie wypadku ale nie przeciąć go na pół.
Są tam jeszcze napinacze ale to inna rzecz.

Sprzęgło z ilustracji kolegi Krauza wygląda jak sprzęgła z samochodów z silnikami
dwusuwowymi. takie sprzęgło ma dwa stany. Pierwszy to kiedy obroty wału
napędzającego są większe od obrotów wału napędzanego, to wtedy przenosi ono
napęd bez poślizgu. (Teoretycznie)
Drugi to wtedy kiedy obroty wału napędzającego spadną poniżej obrotów wału
napędzanego, wtedy sprzęgło nie przenosi napędu. (Działa jak wolnobieżka)
Diagnoza takich sprzęgieł mogłaby polegać na badaniu czasu jaki jest potrzebny na
zadziałanie sprzęgła. Można badać o ile wał napędzający musi się obrócić żeby
sprzęgło zadziałało oraz zbadać jaki maksymalny moment obrotowy sporzęgło jest
w stanie przenieść.
W sprzęgle tego typu są wałeczki które zakleszczają pierścień wewnętrzny w zewnętrznym.
Te wałeczki i bieżnie w obu pierścieniach się zużywają i po pewnym czasie
sprzęgło działa z wyraźnym opóźnieniem i nie jest w stanie przenieść wymaganego
momentu obrotowego. Przypuszczam że te dwa parametry moznaby diagnozować.

Pozdrawiam, AndrzejJS

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”