Proces produkcji wału korbowego (2T)

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
fiecio931
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 6
Rejestracja: 05 paź 2010, 20:59
Lokalizacja: gorzów

Proces produkcji wału korbowego (2T)

#1

Post napisał: fiecio931 » 11 gru 2011, 15:45

Witam. Chciałbym zbudować o większym skoku, ponadwymiarowy, wysokoobrotowy wał korbowy do silnika dwusuwowego, konkretnie minarelli horizontal. Seryjny skok to 39,2 mm, dążę do 50 mm. W związku z tym interesują mnie informacje na temat procesu produkcji takich wałów.

Przykładowy wał do tego silnika LINK

Wał miałby kręcić ok. 12 tyś., przenosić moc ok. 25-30 KM. Pomijam już fakt wyważania zestawu, tym można zająć się później. Interesuje mnie raczej materiał i poszczególne procesy. Myślałem o precyzyjnym toczeniu cnc na podstawie stworzonego projektu 3d - . Dużym problemem jest też idealna symetria otworów pod czop oraz jego równoległość względem osi obrotu. Byłbym wdzięczny za pomoc, gdyż szukałem jej na kilku forach i nie dostałem konkretnej odpowiedzi. Z góry dzięki ;)



Tagi:


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#2

Post napisał: IMPULS3 » 11 gru 2011, 19:32

fiecio931 pisze: Wał miałby kręcić ok. 12 tyś., przenosić moc ok. 25-30 KM. Pomijam już fakt wyważania zestawu, tym można zająć się później.
Powiedzialbym że to najtrudniejsze.

Sam wal to chyba nie takie trudne do zrobienia.


Autor tematu
fiecio931
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 6
Rejestracja: 05 paź 2010, 20:59
Lokalizacja: gorzów

#3

Post napisał: fiecio931 » 11 gru 2011, 19:39

Nie zaprzeczam temu, tylko tym można zająć się po stworzeniu już samego wału, uwzględniając wagę układu tłokowo-korbowego.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#4

Post napisał: IMPULS3 » 11 gru 2011, 20:14

Wal możesz robić z dwóch polówek albo w calości i dopiero wtedy możesz rozciąć.
fiecio931 pisze: Dużym problemem jest też idealna symetria otworów pod czop
Robiąc wal w calości możesz zrobić w obydwu polówkach otwór pod sworzeń a tym samym symetria będzie. Choć z racji dlugich czopów będzie trochę klopotu.
Zanieś to do jakiegoś zakladu i zobacz co Ci powiedzą.


Autor tematu
fiecio931
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 6
Rejestracja: 05 paź 2010, 20:59
Lokalizacja: gorzów

#5

Post napisał: fiecio931 » 11 gru 2011, 21:11

Czop stosunkowo krótki - 37 mm, fi 16 mm

Jaki materiał użyć na tak dość wysilony wał ? Myślałem o 40-50 HRC.
Tylko co po wytoczeniu ? Czy taki materiał jest w jakiś sposób utwardzany, poddawany innym procesom ?


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#6

Post napisał: IMPULS3 » 11 gru 2011, 21:58

Czop stosunkowo krótki - 37 mm, fi 16 mm
A na zdjęciu wyglądal na dluższy. :smile:

fiecio931 pisze:Jaki materiał użyć na tak dość wysilony wał ? Myślałem o 40-50 HRC.
Tylko co po wytoczeniu ? Czy taki materiał jest w jakiś sposób utwardzany, poddawany innym procesom ?
Nie chce Ci pisać glupot bo to trochę nie moja dzialka, ale z twardością to bym nie przesadzal,dal bym tak max. do 45HRC-dalej jest coraz bardziej krucho. :???:
Material to np. 40 HM, 40HGS, i wiele innych.


Autor tematu
fiecio931
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 6
Rejestracja: 05 paź 2010, 20:59
Lokalizacja: gorzów

#7

Post napisał: fiecio931 » 11 gru 2011, 22:53

Trochę polemiki na temat procesu produkcji:

http://wueska.pl/viewtopic.php?f=23&t=7602

Znalazłem też informację na temat materiału z którego są robione wały do tego silnika:

http://skutercentrum.pl/wal-korbowy-mal ... ludix.html


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#8

Post napisał: IMPULS3 » 12 gru 2011, 22:11

To jak wszystko wiesz to po co zadajesz glupie pytania :?:


Autor tematu
fiecio931
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 6
Rejestracja: 05 paź 2010, 20:59
Lokalizacja: gorzów

#9

Post napisał: fiecio931 » 12 gru 2011, 22:22

Dalej niewiele wiem, dlatego założyłem ten wątek ... Znalazłem te informacje wczoraj, liczyłem na komentarze, przecież nie wszystko z tego musi być prawdą. Może ktoś bardziej doświadczony mógłby pomóc.


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#10

Post napisał: Mrozik » 13 gru 2011, 18:02

IMHO łatwiej tak wał zrobić niż poprawnie zaprojektować.

Po drugie chyba taniej wyjdzie kupić gotowca. Niemniej jednak proponował bym tak:

1. Toczyć połówki wału z materiału jak kolega wyżej coś koło 40HM , Stal "18 Ni Cr Mo 5" nie istnieje, natomiast stal o podobnym składzie pierwiastkowym to 34HNM (podaję stare oznaczenia).
Stal ta nadaje się na tego typu wał. Toczyć z naddatkami w kłach, wykonać otwór na sworzeń stopy korbowodu z naddatkiem oraz wybranie pod stopę, ewentualne wycięcia na przeciwwagach, kanałki wpustowe, wielowypusty, ulepszać cieplnie w atmosferach, szlifować czopy, otwór, gwint, wielowypusty, powierchnie pod simmeringi, wprasować sworzeń korbowodu, zakładać, wywarzać i jeździć.
Chyba 1400zł nie starczy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”