Regulacja obrotów silnika prądu stałego

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

Autor tematu
kthxb
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 17 paź 2011, 21:37
Lokalizacja: Skawina

Regulacja obrotów silnika prądu stałego

#1

Post napisał: kthxb » 23 sty 2012, 20:52

Mam pewien problem, odnośnie projektu podnośnika widłowego. Z jaką dokładnością można regulować obroty silnika prądu stałego jak i w jakim zakresie (lub jakiegokolwiek silnika możliwego do zastosowania w wózku widłowym). - pytanie ogólnie dotyczy dokładności ustawiania obrotów i jest czysto teoretyczne. Przykładowo: czy jestem w stanie na silniku prądu stałego ustawić 188,4 obr/min lub 188,04 obr/min?



Tagi:


poorchava
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 327
Rejestracja: 10 sty 2012, 15:32
Lokalizacja: Festung Breslau

#2

Post napisał: poorchava » 23 sty 2012, 23:10

Wszystko sie da. Tylko potrzebujesz falownik/sterownik/driver o odpowiedniej mocy. Jak moc ma ten twoj silnik? I jaki masz budzet? Precyzyjne sterowanie silnkow duzej mocy to jest BARDZO droga impreza.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#3

Post napisał: jacek-1210 » 23 sty 2012, 23:34

Rzeklbym, że falownik tak pasuje do silnika prądu stałego, jak kwiatek pasuje do kożucha. Takie dokładne regulacje, to raczej w układzie falownik-silnik synchroniczny, od biedy asynchron jeśli poslizgi nie będą duże
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: clipper7 » 24 sty 2012, 12:03

Klasycznie robi to się poprzez zastosowanie prądniczki tachometrycznej (kiedyś) lub enkodera i regulator PID lub inny. Wykorzystuje się sterowanie PWM. W stanie ustalonym, dokładności są duże.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#5

Post napisał: jacek-1210 » 24 sty 2012, 23:22

W stanie ustalonym tak, ale co przy zmiennym obciążeniu (wózek się kiwnął albo w którymś miejscu smaru za mało itp a obroty do 2-go miejsca po przecinku) ?
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#6

Post napisał: ursus_arctos » 25 sty 2012, 15:49

Liczba miejsc po przecinku zależy od liczby miejsc przed przecinkiem ;)
Generalnie, to zależy od bezwładności układu (akurat tutaj większa jest lepsza) i rozdzielczości enkodera. Rozdzielczość poprawia się przy wyższych obrotach, gdyż czas pomiędzy pomiarami trwa krócej i mniejsza jest niepewność regulacji. Potrzebne jest urządzenie mierzącie prędkość - może to być licznik impulsów (tarcza ze szczelinami i fotokomórka), a może być enkoder kwadraturowy. Przy prostym zliczaniu może się zdarzyć, że sterowanie zgłupieje, jak wszystko się będzie kręcić w drugą stronę :)


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Andrzej 40 » 09 lut 2012, 22:02

ursus_arctos pisze: Rozdzielczość poprawia się przy wyższych obrotach, gdyż czas pomiędzy pomiarami trwa krócej i mniejsza jest niepewność regulacji.
Na pewno rozdzielczość? Wg mnie rozdzielczość zależy od ilości impulsów na obrót a nie od obrotów.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#8

Post napisał: ursus_arctos » 10 lut 2012, 10:56

Wyraziłem się nieprecyzyjnie - chodziło mi o "rozdzielczość" w przestrzeni prędkości. Tzn:
przy 1000 rpm łatwo zmienić obroty o 1% (czyli 10rpm), przy 1rpm zmiana obrotów o 1% (0.01rpm) jest trudna ze względu na czas między impulsami.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”