Witam,
chciałbym prosić o pomoc w rozwiązaniu problemu ze smarowaniem zamkniętego łożyska kulkowego NMB 608s (fi22 x fi8, gr.7). Jest to jednorzędowe łożysko zastosowane w jednofazowym silniku asynchronicznym, ca 250W. Łożyska uległy zatarciu po wieloletniej pracy, jedno mocno, drugie mniej zatarte. Zdjąłem pierścienie zamykające i oczyściłem bieżnie i kulki. Nie wykazuje żadnych luzów przy ręcznym poruszaniu prawo-lewo. Zdecydowałem się mimo to na wymianę tych łożysk, ale z ciekawości mam następujące pytania:
1. czy można takie łożysko nasmarować, jakim smarem i powtórnie je zamknąć?
2. moje łożysko jest zamknięte pierścieniem plastikowym (chyba, takie coś w kolorze ciemnego brązu), czy można zastąpić to łożysko z zamknięciem metalowym - kiedy sposób zamknięcia jest istotny?
Silnik napędza wentylator w komorze z temperaturami rzędu 300st.C (oś przechodzi przez małą dziurkę w ściance komory), ale ma długi 12cm wałek i jest przez to oddalony od tej komory.
Pozdrawiam
Smarowanie łożyska kulkowego i różnice w zamknięciu
Smarowanie łożysk kulkowych
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Smarowanie łożyska kulkowego i różnice w zamknięciu
Zużyte to zużyte, to że ładnie chodzi w paluszkach nie znaczy, że pod obciążeniem będzie ok.
Są łożyska ceramiczne do pracy w wysokich temperaturach ale nie wiem czy warto skoro zwykłe parę lat dały radę.
608-2RSH/C3GJN - zamknięcie z tworzywa, smar do 150°C.
608-2Z/C3GJN - zamknięcie metalowe, ten sam smar.
Jeśli masz takie temperatury to może to byłoby dobre:
608-ZZ/BHTS280 - łożysko do pracy w 200 - 280°C, przeczytaj opis: http://www.beco.pl/katalog/nowy/BHTS_ZZ_280.pdf
Spytaj w probelt.pl czy mają jakieś do pracy w wyższych temperaturach.
Tu jest ciekawy opis o smarowaniach łożysk w zależności od temperatury pracy:
https://eriks.nl/documentatie/lagertech ... arings.pdf
Są łożyska ceramiczne do pracy w wysokich temperaturach ale nie wiem czy warto skoro zwykłe parę lat dały radę.
608-2RSH/C3GJN - zamknięcie z tworzywa, smar do 150°C.
608-2Z/C3GJN - zamknięcie metalowe, ten sam smar.
Jeśli masz takie temperatury to może to byłoby dobre:
608-ZZ/BHTS280 - łożysko do pracy w 200 - 280°C, przeczytaj opis: http://www.beco.pl/katalog/nowy/BHTS_ZZ_280.pdf
Spytaj w probelt.pl czy mają jakieś do pracy w wyższych temperaturach.
Tu jest ciekawy opis o smarowaniach łożysk w zależności od temperatury pracy:
https://eriks.nl/documentatie/lagertech ... arings.pdf
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Smarowanie łożyska kulkowego i różnice w zamknięciu
Smar w łożyskach przeszkadza w biciu rekordów:
Jeśli masz jeszcze trochę miejsca to można wałek przed łożyskiem nieco schłodzić.
Na osi można zamocować tarczę chłodzącą. Tarcza nagrzewając się od wałka będzie oddawać ciepło powietrzu dzięki wirowaniu.
Przykładowe chłodzenie tego typu jest na tym filmie:
Element spajający przez tarcie posiada kilka "tarczy" chłodzących, podobnie jest przy "flow drill".
Jeśli masz jeszcze trochę miejsca to można wałek przed łożyskiem nieco schłodzić.
Na osi można zamocować tarczę chłodzącą. Tarcza nagrzewając się od wałka będzie oddawać ciepło powietrzu dzięki wirowaniu.
Przykładowe chłodzenie tego typu jest na tym filmie:
Element spajający przez tarcie posiada kilka "tarczy" chłodzących, podobnie jest przy "flow drill".
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ