#15
Post
napisał: MAAK » 10 sty 2005, 23:06
Witam
Nakrętka z wałków
Ja ten temat przerabiałem 2 lata temu, dobre rozwiązanie ale musicie sami sprawdzić
Do tego rozwiązanie trzeba śruby dobrej jakości, bo różnice między początkiem a końcem gwintu mogą być i będzie problem
Lepsze rozwiązanie to 3- łożyska po 1 zwoju zamkniętym na łożysko nie gwintu, wtedy będzie większa pewność działania na każdej śrubie
Można jeszcze odwrotnie i są lepsze efekty, 3-2 łożysko o większym otworze śruba w środku łożyska, na łożysku w otworze pierścionek dopasowany do gwintu
Dobre efekty dają już dwa łożyska obok siebie, pierścionki dopasowane do gwintu zamocowane na zewnętrznej stronie łożyska i zwrócone do siebie, średnica otworu musi być jak najmniejsza to kontakt ze śrubą jest większy niż na zewnątrz
Można zamówić śrubę o sporej średnicy, 6mm skok (3mm rowek) trapezową o płytkim gwincie przewalcowana nie tak głęboko aby gwint był o połowę płytszy i zastosować 3-6-9 łożysk modelarskich
Kasowanie luzu łożyska gór-dół
Rozwiązanie ma swoje zalet i wady
Zalety : to toczenie a nie tarcie, moim zdaniem ma sens przy większych maszynach o dużej średnicy śruby
Wady : 3-6 dodatkowych łożysk, większe gabaryty, większy koszt, mała odporność na opiłki wióry (trzeba zrobić szczelną osłonę aby nic nie wpadło w wałeczki bo może być większy problem niż z nakrętkom), trzeba zrobić to na tokarce aby nie było bicia
Moim zdaniem szkoda zachodu, to wszystko można zrobić ale na twardej śrubie bo ona może długo pracować
Najlepiej zrobić maszynkę tak aby łatwa i szybko wymienić śrubę na nową
Ja kupuje śruby nierdzewne i nakrętkę dzieloną na połowę
Przy małej średnicy tarcie jest bardzo małe
MAAK