#5
Post
napisał: Leoo » 15 lis 2007, 08:58
Używałem emulsji POSITIV. Proces daje dobre wyniki ale jest wieloetapowy. Na początek trzeba przygotować miedź, wyczyścić, odtłuścić i nanieść warstwę emulsji, najlepiej w półmroku. Trzeba robić to przy otwartym oknie lub pod wyciągiem. Po wstępnym przeschnięciu trzeba płytkę "wypiec" najlepiej w piekarniku. Teraz trzeba zrobić maskę, czyli wydrukować projekt na przezroczystej folii do xero. Nie wszystkie gatunki folii przyjmują dużą ilość tonera, która jest konieczna dla uzyskania kontrastu. Teoretycznie można przenosić obraz na płytkę z papieru, po potraktowaniu go preparatem TRANSPARENT ale w moim wypadku wyniki były znacznie gorsze. Nastęnie mamy proces naświetlania. Potrzebna będzie żarówka UV o odpowiednio dużej mocy lub kwarcówka (do opalania). Czas naświetlania trzeba dobrać eksperymentalnie, czyli trzeba zmarnować trochę emulsji. Oczywiście potrzebujemy taflę szkła kwarcowego lub innego materiału, który przepuszcza ultafiolet. Szkło służy do dociśnięcia maski do płytki. Teraz naświetloną płytkę trzeba wywołać. W moim wypadku dość często były kłopoty. Bywało tak, że po zanurzeniu spływała cała emulsja i proces pokrywania, suszenia i naświetlania trzeba było powtarzać.
Przy metodzie żelazkowej mogę gotową płytkę wziąć do ręki po 20min pracy. Najważniejszym ogniwem metody jest dobra drukarka, która jest w stanie nanieść odpowiednio dużą ilość tonera na papier kredowy. Nie posiadam lasera, mam drukarkę LED OKIPAGE ale jakość PCB jest zadowalająca.