Jak się ma napięcie do prądu w sterownik

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
kubusek32
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 6
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:36
Lokalizacja: Wrocław

Jak się ma napięcie do prądu w sterownik

#1

Post napisał: kubusek32 » 10 mar 2009, 16:31

Witam, szukam odpowiedniego (alternatywnego) rozwiązania do drogich zasilaczy i traffa z akcesoria.cnc.info. Proszę powiedzcie mi jak to jest, po co do sterownika mam dostarczyć 40V skoro silnik (3,2 Nm 4A) ma napięcie 2,9 V, Czy chodzi tylko o układ czopera który będzie (zwiększając napięcie) powodował szybszy wzrost prądu ? Jeżeli tak to co się stanie jeśli podłącze zasilacz np. 12V o wydajności 10A



Tagi:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: diodas1 » 10 mar 2009, 17:59

Masz rację, chodzi o możliwość szybszego narostu prądu w silniku czyli w efekcie o lepsze osiągi- szybkość max przy której jeszcze jest wystarczający moment napędowy. Jeżeli dasz ten zasilacz o którym mówisz to najwyżej ograniczysz sobie nieco prędkości w osiach a poza tym nic złego się nie stanie


gwozdex
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 106
Rejestracja: 20 lip 2006, 20:05
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

#3

Post napisał: gwozdex » 11 mar 2009, 07:39

Zgadzam się! Silnik jest obciążeniem typowo indukcyjnym w którym szybkość narastaina napięcia ( zupełnie jak w "normalnej" cewce) zależy od napięcia doń dołożonego. Obniżając napięcie z 40V do 12V drastycznie obniżysz osiągi swojego silnika.


cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#4

Post napisał: cnc3d » 11 mar 2009, 22:24

Niestety niezupełnie jak w normalnej cewce. Pominąłeś BackEMF, która ma znacznie większy wpływ na osiągi silnika przy danym napięciu niż jego indukcyjność. Nim szybciej się silnik kręci, tym mniejsza jest różnica pomiędzy napięciem zasilającym a generowanym przez silnik, co powoduje zmniejszanie się szybkości zmian prądu i co za tym idzie momentu silnika.


MOTOPAWEL72
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 38
Rejestracja: 03 lut 2009, 17:20
Lokalizacja: Wielkopolska

#5

Post napisał: MOTOPAWEL72 » 12 mar 2009, 10:24

Witam.
Moje pytanie odbiega troszkę od tematu ale sprawa jest następująca :Chodzi o zastosowanie różnych silników krokowych do sterowania poszczególnych osi np, oś X,Y dwie takie same krokówki a na osi Z inna krokówka??


cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#6

Post napisał: cnc3d » 13 mar 2009, 08:10

Nic nie stoi na przeszkodze, aby zastosować różne silniki w poszczególnych osiach.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#7

Post napisał: Leoo » 13 mar 2009, 08:28

cnc3d pisze:Niestety niezupełnie jak w normalnej cewce. Pominąłeś BackEMF, która ma znacznie większy wpływ na osiągi silnika przy danym napięciu niż jego indukcyjność. Nim szybciej się silnik kręci, tym mniejsza jest różnica pomiędzy napięciem zasilającym a generowanym przez silnik, co powoduje zmniejszanie się szybkości zmian prądu i co za tym idzie momentu silnika.
Czy w związku z powyższym napięcia nie trzeba zwiększać na sterowniku by uzyskać większe prędkości?


MOTOPAWEL72
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 38
Rejestracja: 03 lut 2009, 17:20
Lokalizacja: Wielkopolska

#8

Post napisał: MOTOPAWEL72 » 13 mar 2009, 11:16

cnc3d dziękuję za informację,


cnc3d
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 635
Rejestracja: 29 mar 2008, 16:48
Lokalizacja: laski

#9

Post napisał: cnc3d » 14 mar 2009, 08:11

Leo, niestety trzeba i ty o tym wiesz. Chodzi tylko o to, że napięcie niezbędne do uzyskania jakiejś prędkości to napięcie generowane przez ten silnik przy tej prędkości plus napięcie zapewniające odpowiednio szybki przyrost prądu dla tej prędkości na danej indukcyjności.

napięcie = prędkość*BackEMF + indukcyjność*prędkość*współczynnik + prąd*rezystancja uzwojeń

(w/w wzór podałem w bardzo dużym uproszczeniu!!! -chodzi o zaszdę, a nie precyzyjne oddanie modelu matemetycznego takiego silnika)

współczynnik to wartość odpowiadająca za kąt wektora pola w stosunku do elektrycznej pozycji wirnika. Ideałem byłoby 90 stopni, ale bez pełnego sterowania wektorowego trzeba dobrać na pałę. Przesadzenie z tą wartością powoduje właśnie nadmierne nagrzewanie się silnika.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 14 mar 2009, 11:17

cnc3d pisze:Leo, niestety trzeba i ty o tym wiesz. Chodzi tylko o to...
Chodzi o to, że pytanie brzmiało: co się stanie z obrotami silnika kiedy obniżymy napięcie zasilania z 40 do 12V.
Wywód Kolegi jest oczywiście słuszny ale jedynie potwierdza to, co napisali diodas1 i gwozdex.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”