Sterownik L297/L298 i tylko 1,2A Max

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1342
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#11

Post napisał: pltmaxnc » 09 sty 2006, 15:07

To jest czoper i pomiar prądu miernikiem nie ma sensu.



Tagi:

Awatar użytkownika

chomikaaa
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 988
Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
Lokalizacja: lodz

#12

Post napisał: chomikaaa » 09 sty 2006, 17:02

miernik zmiezyl najprawdopodobniej srednia za okres i wylapaal tylko te 1,4A zmierz to napiecie to bedziesz wiedziec

wynika to nie z uszkodzenia miernika lecz z niedopasowania metody pomiarowej do zachodzacego zjawiska czopowania pradu


PETERS
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 249
Rejestracja: 21 lut 2005, 12:12
Lokalizacja: CNC

#13

Post napisał: PETERS » 09 sty 2006, 19:43

pltmaxnc pisze:To jest czoper i pomiar prądu miernikiem nie ma sensu.
No rozumiem, że w grę wchodzą tu wysokie częstotliwości (bo jest to sterowanie impulsowe) i zwykłe mierniki nie radzą z tym sobie dobrze.

To w takim razie jak ustawić ten prąd?? W opisie sterowników wyczytałem, żeby puścić na sterownik 2Hz i wtedy ustawic prąd na jedneym z uzwojeń. No ale Wy tu piszecie, że miernikiem nie da się ustawić. To wkoncu jak :?: :?: :?:

Awatar użytkownika

Kostek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 168
Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
Lokalizacja: Kutno

#14

Post napisał: Kostek » 09 sty 2006, 20:27

Zmierz woltomierzem dc napiecie na wyjsciu z potencjometra ktorym regulujesz prad ,lub na koncowce Vref 297.
Podziel to przez wartosc opornika Rs1 lub Rs2 .Otrzymasz szytowa wartosc pradu z dokladnoscia do paru procent.
Przy czym jest to prad szczytowy, skuteczny taki jak masz podany dla silnika bedzie mniejszy, wiec nie boj sie przekraczac tych 1,6 A.
Prad skuteczny jaki masz przy okreslonym pradzie szczytowym mocno zalezy od napiecia zasilania.
Jezeli nie masz przyrzadow , proponuje ustawic na grzanie silnika.Podkracac co jakis czas tak zeby silnik byl mocno goracy, po dluzszej pracy.


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1342
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#15

Post napisał: pltmaxnc » 09 sty 2006, 21:50

Metoda Kostka "na grzanie" jest niezawodna, może tylko pozostawiać konstruktorowi pewien niedosyt informacji. Silniki przy normalnej pracy mają temp ok 80 stopni , więc prąd należy tak ustawić aby silnik parzył przy dłuższym dotknięciu. Można również mierzyć temp. mocując termometr kawałkiem folii Al.
Ustawianie należy przeprowadzić po umocowaniu silnika, ponieważ konstrukcja maszyny odprowadza część ciepła.


Adalber
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 694
Rejestracja: 10 lip 2005, 15:13
Lokalizacja: Polska

#16

Post napisał: Adalber » 10 sty 2006, 00:40

Jaka będzie temperatura silnika w zimie ,a jaka latem przy upałach , a jaka przy normalnym użytkowaniu gdy pokryje go centymetrowa warstwa kurzu ,lub wiór .
Jeśli chcesz zmierzyć prąd szczytowy ,zmierz napięcie na rezystorze poprzez diodę i kondensator który będzie ładował się do napięcia szczytowego .Należy uwzględnić spadek napięcia na diodzie.


byro1
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 11
Rejestracja: 16 maja 2005, 16:00
Lokalizacja: zyrardow

#17

Post napisał: byro1 » 11 sty 2006, 10:14

a idealem bylo by podlaczenie oscyloskopu do rezystora rs1 lub rs2
wtedy mozna bez problemu odczytac wartosci szcytowe i przeliczyc na prad

Awatar użytkownika

Kostek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 168
Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
Lokalizacja: Kutno

#18

Post napisał: Kostek » 11 sty 2006, 12:37

Zmierz woltomierzem dc napiecie na wyjsciu z potencjometra ktorym regulujesz prad ,lub na koncowce Vref 297.
Dodam ze koncowka nr 15.Jest to wystarczajaco dokladne.Nie jest potrzebny oscyloskop.
Co do temperatury silnika to utsawiamy teraz a nie za pol roku.Silnik jest czysty.
Zgadzam sie ze sa to tylko polsrodki, ale przeciez nikt nie poleci kupic drogiego miernika czy oscyloskopu
dla zrobienia jednego pomiaru.Trzeba w jakis sposob sobie poradzic.
Sam pomiar pradu miernikiem jest tez problematyczny.Wiekszoszc miernikow wyposazonych w funkcje pomiaru
odksztalconych pradow robi to dobrze tylko do kilkuset hz.Oscyloskop tez odpada, chyba ze nowoczesny
, cyfrowy ktory potrafi policzyc prad sredni czy skuteczny.
Moze ktos jeszcze posiadac stary amperomierz termoelektryczny , ktorym plynacy prad nagrzewa opornik.
Temperatura opornika mierzona jest termopara, ale wyskalowana w amperach. :lol:
I to jest nasza metoda
ustawiania pradu na temperature silnika.Jezeli producent podal ze silnik moze pracowac np do 90stopni
(powyzej magnesy traca wlasciwosci - tzw temp Curie) to trzeba od tego odjac roznice pomiedzy maksymalnymi
temperaturami w lecie a temperatura w czasie pomiarow.Dodac do tego ewentualny kurz i troche rezerwy bezpieczenstwa.

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#19

Post napisał: triera » 11 sty 2006, 12:59

nie stosuję potencjometrów, tylko rezystory o odpowiedniej wartości
(jak trzeba towięcej szeregowo/równolegle - nie mogą być drutowe)
i nie mam żadnych problemów z wartością prądu.
Z tym, że dla IMT901 Nanotec podaje w datasheet odpowiednie wartości...
Może gdzieś są podane takie dane dla L297/298N
i odpada wtedy problem z dokładnym ustawieniem/pomiarem.
Zwykle, zestawienie silnik/sterownik jest stałe - nie ma potrzeby
zmiany/regulacji w trakcie eksploatacji.
inne: jakoś moje silniki tak się nie grzeją?

Awatar użytkownika

Kostek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 168
Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
Lokalizacja: Kutno

#20

Post napisał: Kostek » 12 sty 2006, 15:13

inne: jakoś moje silniki tak się nie grzeją?
To nie wykorzystujesz ich momentu.Jezeli to wystarcza to moze tak byc.
Zrobilem dzisiaj test silnika z listy nr 2 na grzanie.2.8A DC poprzez uzwojenia polaczone szeregowo.Silnik byl goorraaccyy.Dla dociekliwych - 81,5 stopnia na termoparze podlozonej pod lezacy na stole silnik

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”