Sterownik L297/L298 i tylko 1,2A Max
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 249
- Rejestracja: 21 lut 2005, 12:12
- Lokalizacja: CNC
No rozumiem, że w grę wchodzą tu wysokie częstotliwości (bo jest to sterowanie impulsowe) i zwykłe mierniki nie radzą z tym sobie dobrze.pltmaxnc pisze:To jest czoper i pomiar prądu miernikiem nie ma sensu.
To w takim razie jak ustawić ten prąd?? W opisie sterowników wyczytałem, żeby puścić na sterownik 2Hz i wtedy ustawic prąd na jedneym z uzwojeń. No ale Wy tu piszecie, że miernikiem nie da się ustawić. To wkoncu jak



-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 168
- Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
- Lokalizacja: Kutno
Zmierz woltomierzem dc napiecie na wyjsciu z potencjometra ktorym regulujesz prad ,lub na koncowce Vref 297.
Podziel to przez wartosc opornika Rs1 lub Rs2 .Otrzymasz szytowa wartosc pradu z dokladnoscia do paru procent.
Przy czym jest to prad szczytowy, skuteczny taki jak masz podany dla silnika bedzie mniejszy, wiec nie boj sie przekraczac tych 1,6 A.
Prad skuteczny jaki masz przy okreslonym pradzie szczytowym mocno zalezy od napiecia zasilania.
Jezeli nie masz przyrzadow , proponuje ustawic na grzanie silnika.Podkracac co jakis czas tak zeby silnik byl mocno goracy, po dluzszej pracy.
Podziel to przez wartosc opornika Rs1 lub Rs2 .Otrzymasz szytowa wartosc pradu z dokladnoscia do paru procent.
Przy czym jest to prad szczytowy, skuteczny taki jak masz podany dla silnika bedzie mniejszy, wiec nie boj sie przekraczac tych 1,6 A.
Prad skuteczny jaki masz przy okreslonym pradzie szczytowym mocno zalezy od napiecia zasilania.
Jezeli nie masz przyrzadow , proponuje ustawic na grzanie silnika.Podkracac co jakis czas tak zeby silnik byl mocno goracy, po dluzszej pracy.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
Metoda Kostka "na grzanie" jest niezawodna, może tylko pozostawiać konstruktorowi pewien niedosyt informacji. Silniki przy normalnej pracy mają temp ok 80 stopni , więc prąd należy tak ustawić aby silnik parzył przy dłuższym dotknięciu. Można również mierzyć temp. mocując termometr kawałkiem folii Al.
Ustawianie należy przeprowadzić po umocowaniu silnika, ponieważ konstrukcja maszyny odprowadza część ciepła.
Ustawianie należy przeprowadzić po umocowaniu silnika, ponieważ konstrukcja maszyny odprowadza część ciepła.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 694
- Rejestracja: 10 lip 2005, 15:13
- Lokalizacja: Polska
Jaka będzie temperatura silnika w zimie ,a jaka latem przy upałach , a jaka przy normalnym użytkowaniu gdy pokryje go centymetrowa warstwa kurzu ,lub wiór .
Jeśli chcesz zmierzyć prąd szczytowy ,zmierz napięcie na rezystorze poprzez diodę i kondensator który będzie ładował się do napięcia szczytowego .Należy uwzględnić spadek napięcia na diodzie.
Jeśli chcesz zmierzyć prąd szczytowy ,zmierz napięcie na rezystorze poprzez diodę i kondensator który będzie ładował się do napięcia szczytowego .Należy uwzględnić spadek napięcia na diodzie.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 168
- Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
- Lokalizacja: Kutno
Dodam ze koncowka nr 15.Jest to wystarczajaco dokladne.Nie jest potrzebny oscyloskop.Zmierz woltomierzem dc napiecie na wyjsciu z potencjometra ktorym regulujesz prad ,lub na koncowce Vref 297.
Co do temperatury silnika to utsawiamy teraz a nie za pol roku.Silnik jest czysty.
Zgadzam sie ze sa to tylko polsrodki, ale przeciez nikt nie poleci kupic drogiego miernika czy oscyloskopu
dla zrobienia jednego pomiaru.Trzeba w jakis sposob sobie poradzic.
Sam pomiar pradu miernikiem jest tez problematyczny.Wiekszoszc miernikow wyposazonych w funkcje pomiaru
odksztalconych pradow robi to dobrze tylko do kilkuset hz.Oscyloskop tez odpada, chyba ze nowoczesny
, cyfrowy ktory potrafi policzyc prad sredni czy skuteczny.
Moze ktos jeszcze posiadac stary amperomierz termoelektryczny , ktorym plynacy prad nagrzewa opornik.
Temperatura opornika mierzona jest termopara, ale wyskalowana w amperach.

I to jest nasza metoda
ustawiania pradu na temperature silnika.Jezeli producent podal ze silnik moze pracowac np do 90stopni
(powyzej magnesy traca wlasciwosci - tzw temp Curie) to trzeba od tego odjac roznice pomiedzy maksymalnymi
temperaturami w lecie a temperatura w czasie pomiarow.Dodac do tego ewentualny kurz i troche rezerwy bezpieczenstwa.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
nie stosuję potencjometrów, tylko rezystory o odpowiedniej wartości
(jak trzeba towięcej szeregowo/równolegle - nie mogą być drutowe)
i nie mam żadnych problemów z wartością prądu.
Z tym, że dla IMT901 Nanotec podaje w datasheet odpowiednie wartości...
Może gdzieś są podane takie dane dla L297/298N
i odpada wtedy problem z dokładnym ustawieniem/pomiarem.
Zwykle, zestawienie silnik/sterownik jest stałe - nie ma potrzeby
zmiany/regulacji w trakcie eksploatacji.
inne: jakoś moje silniki tak się nie grzeją?
(jak trzeba towięcej szeregowo/równolegle - nie mogą być drutowe)
i nie mam żadnych problemów z wartością prądu.
Z tym, że dla IMT901 Nanotec podaje w datasheet odpowiednie wartości...
Może gdzieś są podane takie dane dla L297/298N
i odpada wtedy problem z dokładnym ustawieniem/pomiarem.
Zwykle, zestawienie silnik/sterownik jest stałe - nie ma potrzeby
zmiany/regulacji w trakcie eksploatacji.
inne: jakoś moje silniki tak się nie grzeją?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 168
- Rejestracja: 09 cze 2005, 23:27
- Lokalizacja: Kutno
To nie wykorzystujesz ich momentu.Jezeli to wystarcza to moze tak byc.inne: jakoś moje silniki tak się nie grzeją?
Zrobilem dzisiaj test silnika z listy nr 2 na grzanie.2.8A DC poprzez uzwojenia polaczone szeregowo.Silnik byl goorraaccyy.Dla dociekliwych - 81,5 stopnia na termoparze podlozonej pod lezacy na stole silnik