Witam
mam potrzebę a właściwie konieczność zrobić nietypowe sterowanie silnikami ( 4 szt )
opiszę co i jak :
jest silnik zamocowany na prowadnicy
przesuw silnika za pomocą listwy zębatej
silnik ma jeździć w te i we wte --> <--
silnik ma podążać za ... znacznikiem który jest zamontowany na następnej prowadnicy
znacznik może być zamontowany na np listwie (liniał ) magnetycznej czy czymkolwiek innym
dokładność pozycjonowania : +/- 5 mm
nie chce robić sterowania z klawiatury - nie potrzebna komplikacja
wymyśliłem sobie taki układ że oto mam listwę o długości 2500 na niej 4 znaczniki które gdy przesuwam poruszają silnikami
czy jest to możliwe ?
jeśli tak to co należy skomponować
nie wiem może arduino może PLC cokolwiek
nietypowe sterownie - ruch nadążny
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1214
- Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
- Lokalizacja: nie ważne
Rzeczywiście , może być cokolwiek. Bo jeżeli wprowadzisz do tego cokolwiek informację o położeniu czujnika względem aktualnej pozycji silnika to już wystarczy - to cokolwiek będzie wiedziało w którą stronę i jak daleko silnikiem kręcić.
Czy zgodzisz się z opinią że problem lepiej wygląda choćby w nędznym szkicu niż w opisie?
Czy zgodzisz się z opinią że problem lepiej wygląda choćby w nędznym szkicu niż w opisie?
Pasjonat
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 197
- Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
- Lokalizacja: okolice wwa
Ok. Może laser zamocowany na suwaku znacznika i 3 fototranzystory na suwaku z silnikiem. Prosty algorytm, który zrealizuje nawet attiny:
1. laser oświetla środkowy tranzystor - silnik stoi;
2. laser oświetla środkowy a następnie skrajny - suwak silnika przesuwa się w tą stronę, który tranzystor został oświetlony ostatnio;
3. jeśli laser nie oświetla żadnego tranzystora - suwak przesuwa się w stronę, wskazaną przez ostatni oświetlony tranzystor; gdy suwak trafi skrajnym tranzystorem w promień hamuje, gdy trafi środkowym staje.
4. tylko jakieś krańcówki (czujniki zderzeniowe) przydało by się zrobić, aby suwaki się ze sobą nie stuknęły zbyt mocno.
1. laser oświetla środkowy tranzystor - silnik stoi;
2. laser oświetla środkowy a następnie skrajny - suwak silnika przesuwa się w tą stronę, który tranzystor został oświetlony ostatnio;
3. jeśli laser nie oświetla żadnego tranzystora - suwak przesuwa się w stronę, wskazaną przez ostatni oświetlony tranzystor; gdy suwak trafi skrajnym tranzystorem w promień hamuje, gdy trafi środkowym staje.
4. tylko jakieś krańcówki (czujniki zderzeniowe) przydało by się zrobić, aby suwaki się ze sobą nie stuknęły zbyt mocno.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1214
- Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
- Lokalizacja: nie ważne
animację puściłem raz bez zapętlania i chyba coś tam zrozumiałem
1 jeżeli zastosujesz liniały magnetyczne to będziesz musiał po włączeniu bazować kolejno każdą parę znacznik/silnik
2 jeżeli liniał absolutny to trochę zapłacisz - dwie listwy i 8 glowic
jeden poczwórny komparator który porówna stany głowic i wystawi ruch każdemu silnikowi.
10mm/2500mm to 0,5% dokładności
jeżeli zrobiło się za bardzo poplątane i drogawo to napnij nad prowadnicą drut oporowy - dla znaczników i drugi dla silników. Napięcie na drucie w miejscu znacznika i silnika wystarczy do porównania ich pozycji. Chamskie, proste choć drut podatny na uszkodzenie. Ale możesz wygiąć z blachy kanał ochronny i gotowe, albo jakaś kombinacja z profilami alu.
A jakie tanie!!!.
Czyli będą cztery na jednej listwie? (na animacji nie było więc mam wybór - albo cztery kolejno po sobie albo cztery listwy obok siebie na których każdy znacznik może zająć dowolną kolejność względem pozostałych. Tylko jak będziesz z silnikami się mijałnumerek pisze: że oto mam listwę o długości 2500 na niej 4 znaczniki które gdy przesuwam poruszają silnikami

1 jeżeli zastosujesz liniały magnetyczne to będziesz musiał po włączeniu bazować kolejno każdą parę znacznik/silnik
2 jeżeli liniał absolutny to trochę zapłacisz - dwie listwy i 8 glowic
jeden poczwórny komparator który porówna stany głowic i wystawi ruch każdemu silnikowi.
10mm/2500mm to 0,5% dokładności
jeżeli zrobiło się za bardzo poplątane i drogawo to napnij nad prowadnicą drut oporowy - dla znaczników i drugi dla silników. Napięcie na drucie w miejscu znacznika i silnika wystarczy do porównania ich pozycji. Chamskie, proste choć drut podatny na uszkodzenie. Ale możesz wygiąć z blachy kanał ochronny i gotowe, albo jakaś kombinacja z profilami alu.
A jakie tanie!!!.
Pasjonat