łożyska wrzeciona

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
wladi
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 42
Rejestracja: 14 gru 2013, 21:45
Lokalizacja: Andrychów

łożyska wrzeciona

#1

Post napisał: wladi » 27 lut 2015, 12:05

Witam.
Proszę kolegów o pomoc w ocenie łożysk widocznych na zdjęciach.
Chciałbym wykorzystać je do budowy wrzeciona frezarki napędznego silnikiem 1.5kW za pomocą pasa.
Moje pytanie czy te łożska mogą pracować w układzie "O" ścisnięte do siebie,
czy jednak muszę zastosować tulejki wewnętrzne i zewnętrzne w celu skasownia luzu osiowego, oraz jak ten luz określić?
Obrazek
Obrazek



Tagi:


Adrian M.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 184
Rejestracja: 02 lis 2012, 21:26
Lokalizacja: Oświęcim

#2

Post napisał: Adrian M. » 27 lut 2015, 12:17

Są trzy rodzaje ułożyskowanie wrzeciona na łożyskach kiedy wyobrażalne stożki przecinają się:
-na środku (czyli stykają wierzchołkami): skutki wzdłużnych i poprzecznych odkształceń cieplnych znoszą się i nastawiony luz pozostaje zachowany,
-przecinają się ponad osią: jeżeli wierzchołki toczne przecinają się, na luz wpływa silniej odkształcenie poprzeczne niż wzdłużne i ulega on zmniejszeniu,
- przecinają się: jeśli stożki toczne nie przecinają się i ich wierzchołki toczne nie leżą w jednym punkcie, to silnie oddziałują odkształcenia wzdłużne i następuje powiększenie luzu.

Pozdrawiam,
Adrian M.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#3

Post napisał: RomanJ4 » 27 lut 2015, 12:39

pozdrawiam,
Roman


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#4

Post napisał: Dudi1203 » 27 lut 2015, 13:15

Przedstawione przez Ciebie łozyka nie są parowane. Nie licz na wiecej niz 2-3 tys obr/min.
Zeby skasowac luz musisz zastosowac tulejki.


Autor tematu
wladi
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 42
Rejestracja: 14 gru 2013, 21:45
Lokalizacja: Andrychów

#5

Post napisał: wladi » 27 lut 2015, 14:08

Dziękuję za szybkie odpowiedzi. Liczyłem że na tych łożyskach uzyskam 5 tys obr/min, no cóż życie i praktyka weryfikuje wstępne plany.
Do kolegi Dudi1203 , te tulejki jakiej długości powinny być, ja planowałem 10mm, najważniejsze jest jednak jaka powinna być różnica długości pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną?


STELMI
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 551
Rejestracja: 23 mar 2008, 11:30
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

#6

Post napisał: STELMI » 28 lut 2015, 06:50

Pozwolę sobie podłączyć się pod temat, żeby nie robić śmietnika zakładając drugi.

Otóż - robię sobie pionową frezarkę CNC, narazie mam skończoną Z-kę i narysowaną resztę w SW.
Wpadł mi do głowy pomysł jak zrobić sobie wrzeciono, możliwie tanie i podobne w rozwiązaniu jak w mojej AVII, tj. wrzeciono napędzane poprzez pasek.

Kupiłem taki element na koszyki ER32 :

http://www.aliexpress.com/snapshot/6495 ... 5096433184

(generalnie polecam sprzedawcę, dostałem go chyba po 4 dniach, bo paczka przyszła z Holandii)

Ten element niestety ma średnicę trzpienia fi32, więc żeby móc zastosować łożyska parowane muszę zastosować tulejki, żeby zwiększyć średnicę do 40mm. Idzie bez problemu dostać takie tulejki ze stali łożyskowej, więc nie ma problemu.
Pytałem nieco w sklepach z łożyskami o możliwość zastosowania różnych łożysk, niestety zwykłe niepodołają większej prędkości obrotowej jak 6800obr/min a ja bym chciał min te 10.000 z niego mieć.
Pozostały więc łożyska parowane i w nich oczywiście ogromna rozbieżność cenowa - od 75zł netto/szt do 1000zł netto/szt.
Stwierdziłem, że zaryzykuję na początek coś taniego od naszych skośnych dostawców części, a jak się wysra to wtedy pomyślę o czymś innym i tak znalazłem to :

http://www.aliexpress.com/item/40mm-dia ... 80983.html

I teraz przechodzę do meritum.
Plan jest taki:
uchwyt ER32 - łożysko, łożysko, kawałek przerwy, koło pasowe zębate do napędu wrzeciona, kawałek przerwy, łożysko, łożysko i oczywiście od góry zabezpieczyć ten element przed wypadnięciem (nie było gwintu w trzpieniu, ale go wydrąże i będzie).
I tu mam pytania, bo sposobów na montaż tych łożysk są 3, a do tego nie bardzo rozumiem zasadę tulejek pomiędzy parami łożysk. Czy ktoś bardziej ogarnięty w temacie łożysk we wrzecionach podpowiedziałby mi jak bym to miał poskładać?
Dzięki powyższemu rozwiązaniu jest szansa na wykonanie wrzeciona w cenie 1200zł, które będzie miało możliwość frezowania w stali i używania frezów do 20mm średnicy obsady, dlatego też brnę w ten temat

Z góry dzięki za ew. podpowiedzi


zdzicho
Posty w temacie: 4

#7

Post napisał: zdzicho » 28 lut 2015, 15:45

Zapoznaj się z katalogiem łożysk precyzyjnych(producentom nie będę robił reklamy ,dlatego nie napisze którym,a jest ich kilka ,niektóre w języku polskim) Tam masz wszystko opisane. Nie będę pisał tego ,co można sobie znaleźć samemu. Jak pojawia się jakieś konkretne wątpliwości, to mogę rozwiać ,w miarę mojego doświadczenia.


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#8

Post napisał: Dudi1203 » 01 mar 2015, 14:55

STELMI pisze:Plan jest taki:
uchwyt ER32 - łożysko, łożysko, kawałek przerwy, koło pasowe zębate do napędu wrzeciona, kawałek przerwy, łożysko, łożysko i oczywiście od góry zabezpieczyć ten element przed wypadnięciem (nie było gwintu w trzpieniu, ale go wydrąże i będzie).
I tu mam pytania, bo sposobów na montaż tych łożysk są 3, a do tego nie bardzo rozumiem zasadę tulejek pomiędzy parami łożysk
Kolejnosc kiepska, lozyska parowane mają byc jak najniżej, zaraz za erką, miedzy tym powinna byc jeszcze nakrętka sciskająca łozyska (choc w tym wypadku szukałbym innego rozwiązania). Naped powinien byc na samej górze. Do parowanych łozysk jak podales w chinskim linku nie potrzeba tulejek, lub jesli dajesz to muszą byc tej samej wysokosci (szlifowane w parze na magnesowce, wychuchane i wydmuchane co do mikrona). Jakakolwiek różnica długosci spowoduje nieprawidłową prace łozysk.
Zapoznaj sie z tolerancjami osadzenia takich łozysk, warto. I z góry powiem - sa to zupelnie inne wartosci niż dla typowych łożysk. Wg tego co montowalem w moim wrzecionie na walku szerokosc pola tolerancji to 4 mikrony, w korpusie 5. I trzeba się ich trzymać.
Zostanie Ci jeszcze do rozwiązania kwestia smarowania łozysk, gdyż te sa otwarte - zalecana mgła olejowa.
Droga do stworzenia wysokoobrotowego wrzeciona niestety nie jest taka prosta.


Autor tematu
wladi
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 6
Posty: 42
Rejestracja: 14 gru 2013, 21:45
Lokalizacja: Andrychów

#9

Post napisał: wladi » 01 mar 2015, 16:34

Kolega STELMI trochę "namieszał" w moim temacie.
Ja buduję wrzeciono na nieparowanych łożyskach z pierwszego postu, wrzeciono będzie wolnoobrotowe (kolega Dudi1203 napisał że łożyska max 3 tyś obr/min) liczę na 4 -5 tyś obr/min.
Łożyska FŁT nie znalazłem o nich w internecie informacji, nie wiem jak dobrać długość tulejek, czy na wyczucie?
wstępny projekt jest taki
Obrazek


zdzicho
Posty w temacie: 4

#10

Post napisał: zdzicho » 01 mar 2015, 20:28

Długość tulejek dobierasz ,w zależności od tego co chcesz osiągnąć. Im dłuższe tym sztywniejszy układ. Wazna jest równoległość . Zalecają max 2 um . Ja robię 1 um,bo dla mnie to nie problem . Poruszam się na co dzień w takich dokładnościach. Długości dla łożysk parowanych, takie same w 1um(przynajmniej ja tyle trzymam ,chociaż katalog podaje do 2. Jak skrócisz wewnętrzna to zwiększasz napięcie wstępne- większa sztywność ,krótsza ,żywotność ,wyższa temp i odwrotnie.
Skoro zadajesz takie pytania ,to do katalogu nie zaglądałeś.
Łożyska nieparowane można sparować, poprzez dobór długości tulejek ,ale trzeba ,wiedzieć jakie są różnice pomiędzy bieżniami. To da się zmierzyć, mając odpowiedni przyrząd.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”