L297+3xL298 - ustawienie ograniczenia prądu fazy
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 414
- Rejestracja: 06 maja 2007, 23:31
- Lokalizacja: Kraków
L297+3xL298 - ustawienie ograniczenia prądu fazy
Witam,
mam sterownik jak na schemacie poniżej i mam problem z ustawieniem prądu. Jaka jest zależność napięcia mierzona na VREF od wartości prądu na fazę? Od czego to zależy? Dlaczego wartości rezystorów R3, R4, R5, R6 są takie a nie inne? Ustawiłem na początek na potencjometrze 0.1V i wydawała mi się ta wartość zupełnie bezpieczna. Podłączyłem wszystko, silnik się nie grzeje, natomiast układy L298 zrobiły się gorące juz po minucie (bez radiatorów). Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam!!
mam sterownik jak na schemacie poniżej i mam problem z ustawieniem prądu. Jaka jest zależność napięcia mierzona na VREF od wartości prądu na fazę? Od czego to zależy? Dlaczego wartości rezystorów R3, R4, R5, R6 są takie a nie inne? Ustawiłem na początek na potencjometrze 0.1V i wydawała mi się ta wartość zupełnie bezpieczna. Podłączyłem wszystko, silnik się nie grzeje, natomiast układy L298 zrobiły się gorące juz po minucie (bez radiatorów). Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam!!
- Załączniki
-
- schemat.GIF (37.38 KiB) Przejrzano 1429 razy
Podziwiać należy wielkie czyny, a nie wielkie słowa.
Demokryt
Demokryt
Tagi:
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 414
- Rejestracja: 06 maja 2007, 23:31
- Lokalizacja: Kraków
Dziękuję Leoo
Czyli Vfer=Imax*R4=6A*0.15Ω=0.9V. Ja ustawiłem na 0.1V, czyli na około 0.67A. Silnik, na którym testowałem sterownik ma prąd nominalny 0.5A, więc bardzo go nie przeciążyłem, a mimo tego układy bardzo się nagrzały w krótkim czasie. Gdy ten sam silnik sterowałem sterownikiem L297+L298 to po ustawieniu prądu na tą samą wartość L298 też się nagrzał ale po upływie większego czasu. Od czego to może zależeć? Czt to normalne w tego typu sterowniku?
Oczywiście docelowo zamontuje radiator, to jest oczywiste i to dość pokaźny musi być. Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!!
Czyli Vfer=Imax*R4=6A*0.15Ω=0.9V. Ja ustawiłem na 0.1V, czyli na około 0.67A. Silnik, na którym testowałem sterownik ma prąd nominalny 0.5A, więc bardzo go nie przeciążyłem, a mimo tego układy bardzo się nagrzały w krótkim czasie. Gdy ten sam silnik sterowałem sterownikiem L297+L298 to po ustawieniu prądu na tą samą wartość L298 też się nagrzał ale po upływie większego czasu. Od czego to może zależeć? Czt to normalne w tego typu sterowniku?
Oczywiście docelowo zamontuje radiator, to jest oczywiste i to dość pokaźny musi być. Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!!
Podziwiać należy wielkie czyny, a nie wielkie słowa.
Demokryt
Demokryt
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 414
- Rejestracja: 06 maja 2007, 23:31
- Lokalizacja: Kraków
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 376
- Rejestracja: 16 paź 2006, 22:52
- Lokalizacja: pod Olsztynem
- Kontakt:
Chyba przesadziłem z napięciem 47V
Witam, mam identyczny układ sterownika L297 + 2xL298, dzisiaj pierwszy raz podłaczyłem to wszystko , silnik 3V 4A, zasilanie przetrwonica 1kW 47V, 5V z odzielnego zasilacza, do tego sterowanie z próbnego układu 7400 i również na nim generatora kroków. O dziwo, wszystko ruszyło, jednak bez obciażenia osi silnika układ po ok 5 minutach dośc znacznie sie nagrzał ....Chyba jednak za wysokie napiecie 47V, cos mi sie ubzdurało, ze może byc do 50V. W czasie pracy pojawiają się śmieszne świsty i gwizdy. Po zatrzymaniu silnika ale w trakcie trzymania prądowego czasem zostaje w pozycji świszczacej a czasem milczy.
Całe szczęście, że nie podłaczyłem drugiego silnika 5,5A. Widac, mam szczęscie i układ wytrzymał. Kupiłem go na allegro , brak schematu instrukcji uruchomienia, nie podane napiecia zasilania...własnie, jakie powinno byc max. napiecie silników?
Zdjęcie z uruchomienia w mojej galerii.
Pozdrawiam
Wiesiek
Całe szczęście, że nie podłaczyłem drugiego silnika 5,5A. Widac, mam szczęscie i układ wytrzymał. Kupiłem go na allegro , brak schematu instrukcji uruchomienia, nie podane napiecia zasilania...własnie, jakie powinno byc max. napiecie silników?
Zdjęcie z uruchomienia w mojej galerii.
Pozdrawiam
Wiesiek
próbuję budowac rower 750W, skuterek 2kW, samochodzik 2x10kW DC ETEK RT) http://ev.arbiter.pl/galeria/e-samochodzik
http://ev.arbiter.pl/galeria/e-skuterek
http://ev.arbiter.pl/galeria/e-skuterek
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 376
- Rejestracja: 16 paź 2006, 22:52
- Lokalizacja: pod Olsztynem
- Kontakt:
Ale zajrzałem do PDFa i widzę, max zasilania jednak 50V. A człowiek co mi sprzedał ten moduł sprzedaje teraz całą sterownice na 4 takich układach i identycznym zasilaczu impulsowym, tak ma 46V
( http://www.allegro.pl/item367594816_ste ... nc_6a.html )
..hm..ciekawe, ale juz sam pomysł 3xL298 nie za bardzo mi sie podoba...Jaka wartośc napięcia w takim razie proponujesz? A może jakies zabezpieczenie przed przepięciami..szkoda mi tego zasilacza, jest dosyc fajny i solidny. Pójde jeszcze ureguluje prąd, bo nic nie ustawiałem..moze jest za duzo i dlatego tak sie grzeje...
No własnie, jak może sie grzac?
Wiesiek
( http://www.allegro.pl/item367594816_ste ... nc_6a.html )
..hm..ciekawe, ale juz sam pomysł 3xL298 nie za bardzo mi sie podoba...Jaka wartośc napięcia w takim razie proponujesz? A może jakies zabezpieczenie przed przepięciami..szkoda mi tego zasilacza, jest dosyc fajny i solidny. Pójde jeszcze ureguluje prąd, bo nic nie ustawiałem..moze jest za duzo i dlatego tak sie grzeje...
No własnie, jak może sie grzac?
Wiesiek
próbuję budowac rower 750W, skuterek 2kW, samochodzik 2x10kW DC ETEK RT) http://ev.arbiter.pl/galeria/e-samochodzik
http://ev.arbiter.pl/galeria/e-skuterek
http://ev.arbiter.pl/galeria/e-skuterek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Producent L298 podaje napięcie maksymalne 46V, ale pewnie producent sterownika jest lepiej poinformowany skoro napisał 50V.
Można połączyć równolegle mostki w obrębie jednego L298 i z niego zasilić jedną fazę silnika a z drugiego L298 - drugą, co da dopuszczalny prąd 4A. Teoretycznie można połączyć trzy L298 równolegle ale wówczas muszą to być układy dobierane pod kątem zgodności napięć nasycenia kluczy tranzystorowych. Jeśli firma z Sosnowca nie robi tego, może dojść do uszkodzenia układów.
Nie bez znaczenia jest pobór prądu z szyny 5V. Jeden L298 36mA, jeden L297 80mA, co dla maszyny trzyosiowej daje ok. 0,56A dla samych sterowników. Niby niewiele, bo stabilizator 5V wytrzymuje przynajmniej 1A ale przy napięciu wejściowym 12V moc na nim tracona dochodzi 4W i mały radiatorek może nie wystarczyć. Piszę o tym, bo całkiem sporo sterowników poległo po przegrzaniu stabilizatora 5V.
Moc tracona w jednym L298 może sięgać 25W, nie trudno policzyć, że trzeba zapewnić odprowadzenie 75W ciepła ze sterownika (przy maksymalnym prądzie fazowym).
Schemat ogranicznika napięcia znajdzie Kolega nawet w moim albumie. Dużo postów napisano na ten temat. Zachęcam do lektury.
Można połączyć równolegle mostki w obrębie jednego L298 i z niego zasilić jedną fazę silnika a z drugiego L298 - drugą, co da dopuszczalny prąd 4A. Teoretycznie można połączyć trzy L298 równolegle ale wówczas muszą to być układy dobierane pod kątem zgodności napięć nasycenia kluczy tranzystorowych. Jeśli firma z Sosnowca nie robi tego, może dojść do uszkodzenia układów.
Nie bez znaczenia jest pobór prądu z szyny 5V. Jeden L298 36mA, jeden L297 80mA, co dla maszyny trzyosiowej daje ok. 0,56A dla samych sterowników. Niby niewiele, bo stabilizator 5V wytrzymuje przynajmniej 1A ale przy napięciu wejściowym 12V moc na nim tracona dochodzi 4W i mały radiatorek może nie wystarczyć. Piszę o tym, bo całkiem sporo sterowników poległo po przegrzaniu stabilizatora 5V.
Moc tracona w jednym L298 może sięgać 25W, nie trudno policzyć, że trzeba zapewnić odprowadzenie 75W ciepła ze sterownika (przy maksymalnym prądzie fazowym).
Schemat ogranicznika napięcia znajdzie Kolega nawet w moim albumie. Dużo postów napisano na ten temat. Zachęcam do lektury.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 376
- Rejestracja: 16 paź 2006, 22:52
- Lokalizacja: pod Olsztynem
- Kontakt:
Tak, własnie sobie czytam, szperam po internecie, dziękuje za informacje. Co do tego napięcia 50V to wyczytałem na drugiej stronie tego pdf'a http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf , na pierwszej stronie pisza napięcie operacyjne ponad 46V... ciekawe co przez to rozumieją..? Ponieważ ten sterownik bedzie napędzał silnik 4A więc wymontuję jeden układ i zostawie dwa, zgodnie z zaleceniem producenta. Dodam wiekszy radiator, albo odzielny na kazdy układ w celu zbadania róznicy temeratur w wyniku asymetri układów. Byc może zmniejsze prądy silnika do ok 3-3,5A . Zaryzykuję prace na tym zasilaczu, zmierzyłem , pod obciazeniem mam 46,2V.
Drugi silnik 5,5A bedzie pracował z układem na zewnętrznych tranzystorach.
Całośc ma sterowac moja tokarką, mam już koła pasowe na srube o skoku 3mm (48:16) silnik 4A i śrubę o skoku 5mm (30:12) silnik 5,5A. Tylko więcej czasu potrzeba, a z tym najtrudniej...
Pozdrawiam
Wiesiek
[ Dodano: 2008-05-25, 22:31 ]
Hi hi.. na 1 stronie pdf'a pisza że zasilanie ponad 46V, potem na 2 stronie , ze 50V max, a na 3 stronie znowu : max 46V ... więc jak w końcu?? Faktem jest, ze te moje 46-47V to na granicy ryzyka....ale zobaczymy, to nie takie drogie układziki, moze wytrzyma...
Rozebrałem przetwornicę..nie ma zadnej regulacji napięcia, prawdopodobnie jakis element jest zamontowany jako wartosc stała...poszperam jeszcze troszke, wyrysuje schematu kawałem..może da się skorygowac troche w dół.
[ Dodano: 2008-05-25, 22:40 ]
Drugi silnik 5,5A bedzie pracował z układem na zewnętrznych tranzystorach.
Całośc ma sterowac moja tokarką, mam już koła pasowe na srube o skoku 3mm (48:16) silnik 4A i śrubę o skoku 5mm (30:12) silnik 5,5A. Tylko więcej czasu potrzeba, a z tym najtrudniej...
Pozdrawiam
Wiesiek
[ Dodano: 2008-05-25, 22:31 ]
Hi hi.. na 1 stronie pdf'a pisza że zasilanie ponad 46V, potem na 2 stronie , ze 50V max, a na 3 stronie znowu : max 46V ... więc jak w końcu?? Faktem jest, ze te moje 46-47V to na granicy ryzyka....ale zobaczymy, to nie takie drogie układziki, moze wytrzyma...
Rozebrałem przetwornicę..nie ma zadnej regulacji napięcia, prawdopodobnie jakis element jest zamontowany jako wartosc stała...poszperam jeszcze troszke, wyrysuje schematu kawałem..może da się skorygowac troche w dół.
[ Dodano: 2008-05-25, 22:40 ]
O własnie, to chyba jest lepszy pomysł niz równoleglenie odzielnych układów. Jest szansa, ze w ramach jednej struktury krzemu mamy jednakowe parametry tranzystorów...?Leoo pisze:.
Można połączyć równolegle mostki w obrębie jednego L298 i z niego zasilić jedną fazę silnika a z drugiego L298 - drugą, co da dopuszczalny prąd 4A. .
próbuję budowac rower 750W, skuterek 2kW, samochodzik 2x10kW DC ETEK RT) http://ev.arbiter.pl/galeria/e-samochodzik
http://ev.arbiter.pl/galeria/e-skuterek
http://ev.arbiter.pl/galeria/e-skuterek